پای بورس تهران روی پدال نزول

بازار سرمایه کشور که از اواخر تیر ماه وارد کانال نزولی شده و هر روز به در این مسیر بیشتر فرو می رود، چند روزی است که به دلیل بحران اقتصاد جهانی و افت سایر بورس‌ها و همچنین کاهش بی سابقه قیمت نفت و فلزات اساسی پا روی پدال نزول گذاشته و هر روز افت …

بازار سرمایه کشور که از اواخر تیر ماه وارد کانال نزولی شده و هر روز به در این مسیر بیشتر فرو می رود، چند روزی است که به دلیل بحران اقتصاد جهانی و افت سایر بورس‌ها و همچنین کاهش بی سابقه قیمت نفت و فلزات اساسی پا روی پدال نزول گذاشته و هر روز افت بیشتری را تجربه می‌کند.

به این ترتیب روند ریزشی بورس امروز تا جایی ادامه پیدا کرد که دماسنج بازار سرمایه در برابر فشار عرضه‌ها تسلیم شد و با افت ۴۵۴ واحدی تا سطح ۶۴ هزار و ۱۹۷ واحدی عقب نشینی کرد.

این شرایط در کنار رکود تورمی حاکم بر اقتصاد و همچنین گزارش عملکرد ضعیف شرکتها و انتظار سهامداران برای مشخص شدن آثار لغو تحریم ها باعث تشدید روند نزولی بورس و زیان‌های سنگین سهامداران شد که ادامه آن می‌تواند به ترس و نگرانی آنها و نیز ترک بازار سرمایه توسط آنها بیانجامد. این در حالی است که به نظر می رسد با بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها و فولادی‌ها در روزهای آینده و نیز اعلام رسمی خوراک ۱۳ سنتی پتروشیمی‌ها، بورس تهران با اصلاح بیشتری مواجه شود.

بر این اساس ادامه دار شدن روند نزولی بورس تهران موجب شد تا بسیاری از سرمایه گذاران حضوری در بازار نداشته باشند و یا داد و ستدهای خود را بسیار کاهش دهند به طوری که در معاملات امروز نیز تمایل سهامداران برای فروش سهم و ترک موقتی بازار به جهت کاهش ضرر نمایان شد.در این شرایط همچنان حقوقی ها تمایل به خرید دارند و به افزودن پرتفوی خود مشغولند.

در بازار روز سه شنبه تالار شیشه‌ای شرکتهای پتروشیمی و بانکی از بیشترین افت قیمت برخوردار شدند و شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، کشتیرانی، بانک ملت، ملی مس، غدیر، بانک صادرات، پالایش اصفهان، پتروشیمی مبین، تاپیکو و گروه مپنا بیشترین تاثیر منفی را در افت شاخص بورس گذاشتند.در این میان تنها شرکتهای ارتباطی همچون همراه اول و مخابرات بودند که با رشد خود مانع از افت بیشتر شاخص شدند.

در بازار امروز نیز همانند روزهای گذشته شرکتهای قندی به دلیل رایزنی برای مجوز افزایش قیمت ۲ هزار تومانی شکر و تخصیص سهمیه واردات شکر خام از بیشترین افزایش قیمت برخوردار شدند و به بازدهی مثبت خود در این شرایط ادامه دادند.

در بازار سرتاسر منفی امروز شرکتهای خدمات انفورماتیک، قند شیرین خراسان و پاکشو بیشترین تقاضای خرید را به خود اختصاص دادند و نفت بهران، گلوکوزان و فولاد خراسان نیز از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.امروز در مجموع ۷۰۷ میلیون سهم به ارزش ۱۳۸ هزار میلیارد تومان داد و ستد شد اما ارزش بازار سرمایه تا سطح ۲۷۶ هزار میلیارد تومان افت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا