حجم نقدینگی در کشور سر به فلک زد!

پیمان قربانی در نشست خبری با اشاره به سالم سازی ترکیب نقدینگی در دولت یازدهم اعلام کرد که میزان نقدینگی در تیر ماه امسال با رشد ۲۲.۷ درصدی در مقایسه با تیر ماه سال گذشته به ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی با بیان این که بخشی از افزایش نقدینگی به افزایش پوشش آماری …

پیمان قربانی در نشست خبری با اشاره به سالم سازی ترکیب نقدینگی در دولت یازدهم اعلام کرد که میزان نقدینگی در تیر ماه امسال با رشد ۲۲.۷ درصدی در مقایسه با تیر ماه سال گذشته به ۸۳۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان این که بخشی از افزایش نقدینگی به افزایش پوشش آماری شش بانک و چهار موسسه جدید برمی گردد گفت: از حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که در دولت فعلی به حجم نقدینگی افزوده شده ۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به این پوشش آماری است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تغییرات پایه پولی در تیرماه امسال گفت:‌پایه پولی با رشد ۱.۳ درصدی در مقایسه با تیرماه سال گذشته ۱۳۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گفته قربانی خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه امسال با رشد ۷.۷ هزار میلیارد تومانی همراه بوده است.

وی همچنین به کاهش مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها اشاره کرد و گفت:‌حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این بدهی کاسته شده که بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بانک‌های غیر دولتی است.

قربانی این را هم گفت که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار خط اعتباری به بانک‌ها اختصاص یافت تا بخشی از بدهی و معوقات خود را تسویه کند.

وی در مورد تغییرات نرخ ارز و همچنین ثبات بازار آزاد نیز گفت :‌بازار آزاد در طول دو سال گذشته از ثبات قابل توجهی برخوردار شده به طوری که در پنج ماه اول سال گذشته انحراف معیار نرخ ارز با کاهش ۵۷ درصدی از ۸۳ به ۳۵ تومان رسیده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ دلار در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری حدود ۳۳۲۰ تومان بوده است یادآور شد:‌این نرخ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۱ درصد افزایش داشته که نسبت به نوسانات دوره‌های قبل قابل توجه نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا