رئیس جمهور چین به ایران می آید

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: با توجه به سفرهای دوجانبه مقام‌های ایران و چین و رایزنی‌های انجام شده امید می‌رود که حجم روابط دو کشور به بالاترین میزان ممکن خود برسد. دنگ لی، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین و دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام …

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: با توجه به سفرهای دوجانبه مقام‌های ایران و چین و رایزنی‌های انجام شده امید می‌رود که حجم روابط دو کشور به بالاترین میزان ممکن خود برسد.

دنگ لی، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین و دکتر علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص نظام پس از دیداری دو جانبه در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ولایتی در رابطه با دیدار خود با این مقام چینی خاطرنشان کرد: هر دو کشور روابط راهبردی و استراتژیک با یکدیگر دارند و این حجم از روابطی که جمهوری اسلامی ایران با چین دارد با هیچ کشور دیگری ندارد. هم‌چنین بر اساس تصمیم دستگاه‌های مختلف امیدواریم روابط به بالاترین سطح خود برسد.

ولایتی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌ها روابط دو کشور می‌تواند به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار برسد و با توجه این که زمینه‌های لازم فراهم است رسیدن به چنین رقمی دور از ذهن نخواهد بود.

او با اعلام این که رییس‌جمهور چین به ایران سفر خواهد داشت،‌ افزود: رایزنی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است و در صورت فراهم شدن فرصت مناسب رییس‌جمهور چین نیز به ایران سفر خواهد کرد و پیرامون مسائل مربوط به روابط دو کشور گفت‌وگو خواهیم داشت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع از فراهم شدن زمینه‌های لازم برای عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و بریکس خبر داد و افزود: در زمانی که تحریم‌ها علیه ایران اعمال شده بود بحث مشکلات در این زمینه وجود داشت ولی با این حال امکان عضویت دائم ایران در شانگهای وجود دارد. هم‌چنین ایران آمادگی خود برای همکاری با اعضای بریکس یعنی چین، هند، برزیل، روسیه و‌ آفریقای جنوبی را اعلام کرده است.

ولایتی هم‌چنین در رابطه با موشک‌های اس – ۳۰۰ نیز این طور توضیح داد که ایران برای دفاع از خود هر اقدام مشروع لازمی را برای تقویت نیروی نظامی خود را انجام خواهد داد. هم‌چنین باید بگوییم این قرارداد در گذشته با روسیه بسته شده است و امروز آن‌ها می‌خواهند آن را اجرا کنند و ما هم آمادگی دریافت آن را داریم چراکه یکی از مسائل مهم برای دفاع از کشور خود تامین و تقویت تسلیحات نظامی است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در حفظ تعادل و صلح و ثبات در منطقه لازم است که کشورمان امکانات نظامی کامل و به روزی داشته باشد.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه به این که کدام بخش از مسوولان کشور باید متن توافق‌نامه هسته‌ای ایران با ۱+۵ را تایید کنند؟ خاطرنشان کرد: اقدامات لازم صورت گرفته و باید مراجع قانونی در این مورد تصمیم‌گیری کنند و هر تصمیمی که مقام‌های ما با صیانت از قانون بگیرند برای ملت‌مان نیز قابل قبول خواهد بود.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین در رابطه با دیدارش با ولایتی گفت:‌ ما امیدواریم که تبادلات سیاسی اقتصادی و فرهنگی تهران و پکن بیش از پیش گسترش یابد. هم‌چنین دولت چین برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل است و آمادگی خود برای گسترش همکاری‌های دو جانبه را نیز اعلام کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا