کره شمالی عذرخواهی کرد،کره جنوبی بی‌خیال شد!

همه چیز از رزمایش سئول با واشنگتن شروع شد. مقامات پیونگ یانگ هم که تاب و تحمل آتش بازی بیخ گوش شان را ندارند، دستور آماده باش به ارتش را صادر کردند تا اگر همسایه جنوبی، دست به حرکتی زد، غافل‌گیر نشوند. حالا اما دو کره بر سر اقداماتی برای کاستن از تنش در مرز …

همه چیز از رزمایش سئول با واشنگتن شروع شد. مقامات پیونگ یانگ هم که تاب و تحمل آتش بازی بیخ گوش شان را ندارند، دستور آماده باش به ارتش را صادر کردند تا اگر همسایه جنوبی، دست به حرکتی زد، غافل‌گیر نشوند.
حالا اما دو کره بر سر اقداماتی برای کاستن از تنش در مرز دو کشور به توافق رسیده‌اند.
پس از دو روز مذاکره فشرده، دیروزسه‌شنبه، نمایندگان کره شمالی و کره جنوبی توافقنامه‌ای را برای پایان دادن به شرایط جنگی در مرز دو کشور امضا کردند.براساس این توافقنامه، کره شمالی از زخمی شدن نظامیان کره جنوبی در برخورد با مین زمینی در مرز دو کشور ابراز تاسف کرده و کره جنوبی نیز پذیرفته است که بلندگوهای مرزی را جمع کند. همچنین، کره شمالی موافقت کرده که به وضعیت شبه‌جنگی در مرز با کره جنوبی خاتمه دهد و قرار است دو طرف به منظور بهبود روابط در زمینه مسائل مختلف، مذاکراتی را برگزار کنند.کیم کوان‌جین، نماینده کره جنوبی در مذاکرات با کره شمالی گفته است که عذرخواهی کره شمالی در مورد حادثه مین مرزی و وعده تلاش برای جلوگیری از تکرار حوادثی از این نوع و خودداری از افزایش تنش مرزی بسیار مهم و معنی‌دار است.
البته کره شمالی کار گذاشتن مین مرزی را انکار کرده و با صدور بیانیه‌ای گفته است که مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته بلکه به خاطر زخمی شدن نظامیان کره جنوبی، متاسف است. در عین حال، با توجه به گرایش دولت کره شمالی به استفاده از لحن خصومت‌آمیز در تبلیغات علیه کره جنوبی، لحن ملایمی که به کار رفته،  قابل تأمل است.
بلندگوهای حساسیت برانگیز
 از مرز دو کره برچیده شد
مذاکرات دو طرف روز شنبه در دهکده مرزی پانمونجوم واقع در منطقه غیرنظامی حائل بین دو کره استارت خورد. پیشتر کره شمالی تا شامگاه شنبه به کره جنوبی مهلت داده بود تا بلندگوهای مرزی را خاموش کند که در غیر این‌صورت باید منتظر واکنش  مناسب باشد!
هفته گذشته، کره جنوبی اعلام کرد که دو نظامی این کشور در اثر برخورد خودرو آنها با مین زخمی شده‌اند و کره شمالی را مسئول کار گذاشتن مین‌ها دانست. مقامات کره جنوبی در واکنش به این انفجار، با کار گذاشتن بلندگوهای تبلیغاتی در مرز با کره شمالی، پس از یازده سال ابن بلندگوها را بار دیگر روشن کردند تا کُفر کیم جونگ اون و دار و دسته اش را در بیاورند. از این بلندگوها برای پخش مطالب تبلیغاتی استفاده می‌شود و مخاطبان آن، ساکنان مناطق مرزی کره شمالی به خصوص نظامیان مستقر در مرز هستند.در واکنش به این اقدام اما کره شمالی یک گلوله توپ به داخل خاک کره جنوبی شلیک کرد که به زخمی شدن چند نفر منجر شد و کره جنوبی نیز به آن پاسخ داد. برخی منابع گفتند که احتمالا هدف توپخانه کره شمالی، انهدام بلندگوهای مرزی بوده است! اما انگار توپ های در شده، به جایی دیگرخوردند!
در پی این اقدام، نیروهای کره جنوبی و واحدهای نظامی آمریکایی مستقر در آن کشور به حالت آماده باش درآمدند و روز جمعه خبرگزاری رسمی کره شمالی گزارش کرد که کیم جونگ‌اون، رهبر این کشور در مرز با کره جنوبی وضعیت شبه جنگی اعلام کرده و به نیروهای مستقر در مرز دستور داده است از شامگاه جمعه در حالت آماده باش رزمی قرار گیرند.
از زمان اعلام آتش‌بس در جنگ سه ساله کره در سال ۱۹۵۳، دو کره رسما در حالت جنگی به سر می‌برند. با این حال، در یکی دو دهه اخیر، تلاش‌هایی برای تنش‌زدایی بین دو کشور و کاهش خطر بروز جنگ صورت گرفته است به خصوص اینکه شرایط اقتصادی ناگوار کره شمالی آن کشور را به دریافت کمک اقتصادی و غذایی از خارج به خصوص از کره جنوبی متکی کرده است.همچنین  از سال ۲۰۱۰ و غرق شدن یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی که به کشته شدن ۴۶ نظامی کره جنوبی منجر شد، روابط دو کشور تیره شده است. کره جنوبی گفته است که این کشتی در اثر تیراندازی ناوهای کره شمالی غرق شد.
در مذاکرات اخیر، دو کره توافق کردند که بار دیگر برنامه دیدار خانواده‌های جدا مانده در دو سوی مرز دو کشور را از طی تعطیلات پاییزی سال جاری از سر بگیرند. آنچه مشخص است این که کره شمالی در این دور از مذاکرات، زبان تیز خود را کنار گذاشت و با انتخاب زبان دیگری در مذاکرات با همسایه جنوبی، روزنه های امید برای اتحاد دوباره کره را باز کرد. حالا باید دید که در ماه ها و حتی سال های آینده، سئول و پیونگ یانگ چگونه مشکلات شان را حل می کنند و دست از کینه و دشمنی بر می دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا