رویت شیء نورانی در روستای طامهر یزد

گروه نجوم پرن یزد در این باره در وبگاه خود نوشته است: «ساعت ۲ بامداد جمعه ۳۰ امرداد، در مسیر جاده روستای طامهر (در نزدیکی منطقه خرانق اردکان) یزد، در حالی که مشغول رصد ستارگان بودیم متوجه یک شیء نورانی در افق جنوب شرقی (در صورت فلکی نهر) شدیم که به صورت یک توده ابر …

گروه نجوم پرن یزد در این باره در وبگاه خود نوشته است: «ساعت ۲ بامداد جمعه ۳۰ امرداد، در مسیر جاده روستای طامهر (در نزدیکی منطقه خرانق اردکان) یزد، در حالی که مشغول رصد ستارگان بودیم متوجه یک شیء نورانی در افق جنوب شرقی (در صورت فلکی نهر) شدیم که به صورت یک توده ابر نورانی ظاهر شد و سپس بتدریج در آسمان پخش و محو شد.»

جام جم آنلاین هم خبر داده که محمد رحیمی، عکاس آسمان شب و مدیر پایگاه اطلاعات نجومی پارس اسکای درباره این پدیده گفته: بامداد جمعه در حالی که در حال عکاسی از آسمان شب در کویر بودم، از ساعت ۲ و ۴ دقیقه تا ۲ و ۲۰ دقیقه بامداد جمعه ابر مخروطی شکل محو و شیء نسبتا درخشانی در افق مشرق و در حال حرکت به شمال شرقی توجهم را به خود جلب کرد.

با رویت این شیء دوربین را بسرعت نصب کردم و با انجام عکاسی به روش مرور زمان (تایم لپس) از این پدیده جابه جا شدنش را در آسمان شب به صورت فیلمی به مدت سه ثانیه ثبت کردم. رحیمی افزود: درست در‌‌ همان زمان گروهی از منجمان آماتور و عکاسان آسمان شب در استان یزد نیز این پدیده را دیده و از آن عکاسی کرده بودند که البته جهت آن‌ها تا حدودی با من متفاوت بود.

با توجه به عکس‌های دریافت شده و تجارب قبلی از مشاهده چنین مواردی در آسمان شب در خرداد ۱۳۸۶، خرداد و شهریور ۱۳۹۱ و همین طور اواخر اردیبهشت ۱۳۹۳به نظر می‌رسد شیء مزبور در اثر ایجاد اشکالی در مخزن سوخت مراحل پایانی یک پرتابگر فضایی یا موشک بالستیک دوربرد ایجاد شده باشد. در سال‌های اخیر عمدتا این موارد درخصوص پرتابگرهای روسیه رخ داده است. در موارد مشابه دیده شده است که وقتی سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می‌کند و وارد جو زمین می‌شود، بتدریج می‌سوزد و بقایان آن به شکل شیء نورانی مخروطی شکلی در آسمان دیده می‌شود.

اما یک کاربر در پایگاه گروه پرن یزد نوشته است:

ما از طرف مرکز نجوم ادیب جمعه ۲ صبح در گردنه ی ملا احمد واقع در شهرستان نایین(شمال ۳۲.۶۹۷۳۹° شرق ۵۲.۸۳۷۷۵°) همین جرم رو دیدیم که تا رجل الجبار بمدت تقریبا یک ساعت و نیم حرکت کرد. درمورد این جرم تحقیق کردیم و من به شخصه به این نتیجه رسیدم که احتمالا آزمایش موشکی نبوده چون معمولا این آزمایش ها بیش از نیم ساعت طول نمیکشه ولی این جرم مدت بیشتری در آسمان بود. همچنین احتمال دنباله دار هم بررسی کردیم که به نتیجه رسیدیم بر اساس شواهد دنباله دار نیست.

رویت شیء نورانی در روستای طامهر یزد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا