حیدر عبادی اصلاحات را متوقف کرد

در شرایطی که تظاهرات و تحرکات مردمی برای درخواست از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق جهت انجام اصلاحات بیشتر و پا فرا گذاشتن از چارچوب‌های ظاهری و صوری بیشتر می‌شود، حیدر العبادی تصمیم گرفته است بسته اصلاحاتی خود را به صورت موقت متوقف کند تا آماده ورود به نبردی جهت اجرای آن تصمیم‌ها و بسته اصلاحاتی …

در شرایطی که تظاهرات و تحرکات مردمی برای درخواست از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق جهت انجام اصلاحات بیشتر و پا فرا گذاشتن از چارچوب‌های ظاهری و صوری بیشتر می‌شود، حیدر العبادی تصمیم گرفته است بسته اصلاحاتی خود را به صورت موقت متوقف کند تا آماده ورود به نبردی جهت اجرای آن تصمیم‌ها و بسته اصلاحاتی شود که احتمالاً با اعتراضات برخی از فراکسیون‌های سیاسی روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال فراکسیون بدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که از نخست‌وزیر می‌خواهد دلایل برکنار کردن تعدادی از وزیران را که در چارچوب برنامه‌های اصلاحاتی‌اش صورت گرفته است، بیان کند.

فراکسیون بدر با طرح این سوال که آیا برکناری این افراد به دلیل شکست و یا ضعف و یا فسادشان بوده است، خواهان روشن شدن معیارهای عزل و نصب‌ها شد.

یک منبع نزدیک به حیدر العبادی نیز به روزنامه الاخبار تاکید کرد که در آینده‌ای نزدیک یا در جلسه فردای کابینه هیچ بسته‌های اصلاحاتی کلید نخواهد خورد چراکه دو بسته اصلاحاتی که دولت آن را آغاز کرده است، نیازمند اجراست تا قانونی شود.

این منبع اعمال فشارهای طرف‌های سیاسی بر حیدر العبادی و همچنین وجود موانعی در مسیر اصلاحات را تکذیب نکرد اما گفت: نخست‌وزیر عراق به اجرای بسته‌های اصلاحاتی که اعلام کرده است و همچنین کلید زدن بسته‌های اصلاحاتی بیشتر جهت برآورده ساختن خواسته‌های مردم ادامه خواهد داد.

در همین حال یک منبع نزدیک به مرجعیت دینی در نجف اعلام کرد که آیت‌الله العظمی سیدعلی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در عراق خرسندی و خوشبینی محتاطانه‌ای نسبت به اصلاحات العبادی و تصمیم‌ها برای کاهش امتیازات مسوولان در سران سه قوه و حذف برخی وزارتخانه‌ها و ادغام برخی وزارتخانه‌های دیگر دارد.

این منبع در مصاحبه با الاخبار گفت که مرجعیت تاکنون وارد جزئیات نشده‌اند و فقط به ترسیم خطوط کلی اکتفا می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا