شناسایی و ثبت ۴۱ گونه میکروارگانیسم، ۱۲ جنس و یک خانواده میکروبی جدید به دنیا

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر شاهزاده فاضلی رئیس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران درباره جداسازی، شناسایی و ثبت یک جنس جدید اکتینومایستی(باکتری رشته ای) گفت: میکروارگانیسم ها یکی بخشی از حیات خداوند در خلقت کره خاکی هستند که یکی از گروه های آنها اکتینومایست ها هستند که در صنعت …

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر شاهزاده فاضلی رئیس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران درباره جداسازی، شناسایی و ثبت یک جنس جدید اکتینومایستی(باکتری رشته ای) گفت: میکروارگانیسم ها یکی بخشی از حیات خداوند در خلقت کره خاکی هستند که یکی از گروه های آنها اکتینومایست ها هستند که در صنعت زیست فناوری و تولید بسیاری از داروها، صنعت غذا و شوینده ها کاربردهای فراوانی دارند.

به گفته وی به دلیل تنوع اقلیمی ایران، میکروارگانیسم ها در اقلیم های شور و سخت زی زندگی می کنند.

دکتر فاضلی با بیان اینکه در جداسازی میکروارگانیسم های تالاب میقان، یک جنس جدید برای اولین بار در کشور شناسایی و ثبت شد، گفت: ارگانیسم مذکور متعلق به راسته Actinobacterials  و خانواده Glycomycetacea  است که قبلا از این خانواده سه جنس Glycomyces  و Stackebrandtia و  Haloglycomycesشناسایی و معرفی شده اند و جنس معرفی شده چهارمین جنس این خانواده به شمار می آید.

ثبت  ۱۳ هزار و ۶۰۰ میکروارگانیسم در دنیا

رئیس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با بیان اینکه طی ۴ سال گذشته ۴۱ گونه میکروارگانیسم ، ۱۲ جنس و یک خانواده جدید را ثبت و با نام های ایرانی به دنیا معرفی شده است، تصریح کرد: بر اساس آمار تا سال گذشته ۱۳ هزار و ۶۰۰ میکروارگانیسم، نزدیک به ۲ هزار جنس و ۲۷۰ خانواده میکروبی در دنیا به ثبت رسیده است. تعداد خانواده های میکروبی بسیار محدود است به طوریکه فقط در ۳ سال گذشته ۶ خانواده میکروبی به دنیا معرفی شده است که سهم ایران ثبت ومعرفی یک خانواده میکروبی در سال گذشته بود.

وی تاکید کرد: ان شاءالله امیدواریم تا ماه های آتی دومین خانواده میکروبی نیز از سوی ایران به دنیا معرفی شود.

دکتر فاضلی با بیان اینکه مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران می تواند به عنوان زیرساخت شرکت های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی در حوزه زیست فناوری محصولات شناسنامه دار و استاندارد را در اخیتار آنها قرار دهد، خاطرنشان کرد: مرکز لیست تمامی نمونه های زیستی،گیاهی، انسانی، جانوری و میکروارگانیسم ها را در قالب ۲۷ بانک زیستی بزرگ بروی سایت مرکز و یا به شکل بروشور و کاتالوگ در اختیار مراکز علمی قرار داده است.

وی افزود: بهره برداری از آنها برای تولید محصول نیازمند حمایت مالی و کاری زمان بر است.البته امیدواریم با راه اندازی شرکت های دانش بنیان با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد توسعه بازار محصولات باشیم.

نابودی سلول های سرطانی با استفاده از میکروارگانیسم ها

دکتر فاضلی با اشاره به انجام بسیاری  از پروژه های دانشجویی با نمونه های موجود در مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران گفت: به عنوان نمونه، پروژه مشترکی که بین مرکز و پژوهشگاه رویان در قالب رساله دوره دکتری یکی از دانشجویان در حال انجام است، با استفاده از میکروارگانیسم های بومی کشور و متابولیت حاصل از آنها موفق به از بین بردن سلول های سرطانی شده اند.به طوریکه با استفاده از این میکروارگانیسم ها موفق شده اند تا ۸۰ درصد از سلول های سرطانی را از بین ببرند.البته این تحقیقات نیازمند آزمایش های متعدد دیگری است تا بتوان از آن بهره برد.

رئیس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران که در بخش گفتگوی ۲۰ شبکه چهار سیما سخن می گفت، با اشاره به  به اهمیت اکتینومایست ها درتولید فرآورده های زیستی گفت: معرفی این جنس و گونه جدید نیز می تواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی باز نماید. این جنس جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن، به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید دترجنت، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی کاربرد خواهد داشت.

وی افزود: از آنجاییکه بسیاری از این سویه ها مولد ترکیبات آنتی بیوتیک نیز هستند برنامه ریزی جهت اکتشافات دارویی جهت تولید آنتی بیوتیکها و همچنین آنزیمهای درمانگر در دستور کار مرکز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا