درگیری‌های بیروت به مقر نخست‌وزیری لبنان کشیده شد

تسنیم: به گزارش مطبوعات لبنان، اعتراضات در اعتراض به تداوم عدم جمع‌آوری زباله‌ها از روز شنبه در مرکز شهر بیروت آغاز و سپس به درگیری و زخمی شدن شماری از دو طرف منجر شد. در درگیری‌های دومین روز بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند. این درگیری‌ها بر فشار بر دولت تمام سلام نخست وزیر لبنان …

تسنیم: به گزارش مطبوعات لبنان، اعتراضات در اعتراض به تداوم عدم جمع‌آوری زباله‌ها از روز شنبه در مرکز شهر بیروت آغاز و سپس به درگیری و زخمی شدن شماری از دو طرف منجر شد.

در درگیری‌های دومین روز بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند. این درگیری‌ها بر فشار بر دولت تمام سلام نخست وزیر لبنان افزوده است که نمی‌تواند در سایه شکاف و چنددستگی سیاسی در این کشور هرگونه تصمیمی را اتخاذ کند.

دومین روز تحصن معترضان به بحران زباله‌ها عصر روز یکشنبه در میدان “ریاض الصلح” در مرکز شهر بیروت در پاسخ به فراخوان “طلعت ریحتکم” به‌طور مسالمت آمیز آغاز شد.

شهر بیروت و منطقه جبل لبنان از بیش از یک ماه است که با ناتوانی دولت در ایجاد یک راه حل برای بحران زباله‌های خانگی روبه‌رو است که خیابان‌ها را پُر کرده است.

معترضان عصر یکشنبه در دومین روز تحصن خود برای تأکید بر ماهیت مسالمت آمیز تحرکات خود در میدان ریاض الصلح شعار “مسالمت آمیز، مسالمت آمیز” سر می‌دادند. این میدان نزدیک مقر نخست وزیری و مقر پارلمان لبنان قرار دارد.

در همین حال، گروهی از افراد که برخی از آنها صورت خود را پوشانده بودند، به‌سمت نیروهای امنیتی و نیروهای ضدشورش بطری‌های آب مخلوط با شن و سنگ و چوب پرتاب کردند و تصمیم گرفتند که سیمهای خاردار را که نیروهای امنیتی برای جلوگیری از پیشروی معترضان به‌سمت مقر نخست وزیری گذاشته بودند، برچینند. این افراد همچنین یک دستگاه موتورسیکلت را جلوی چشم نیروهای امنیتی به آتش کشیدند.

در پی اقدامات این گروه، برگزارکنندگان مراسم از تحصن کنندگان خواستند تا به‌سمت میدان الشهداء در مجاورت میدان ریاض الصلح حرکت کنند و این گروه اخلالگر را به حال خود بگذارند.

جوی ایوب از برگزار کنندگان تحصن به خبرگزاری فرانسه گفت: ما با این گروه خرابکار که با نیروهای امنیتی درگیر شدند، ارتباطی نداریم. ما از میدان ریاض الصلح که درگیری روی داد، خارج شدیم و به‌سمت میدان الشهداء حرکت کردیم تا ثابت کنیم که رابطه‌ای با این خشونت نداریم و بر مسالمت آمیز بودن تحصن خود تأکید کنیم.

نیروهای امنیتی بعد از تلاش برای عقب راندن تحصن کنندگان با ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به‌سمت آنها شلیک کردند.

جورج کتانه دبیرکل کمیته صلیب سرخ لبنان گفت: دست‌کم ۴۳ نفر از معترضان بعد از اینکه دچار حالت خفگی شدند، به پنج بیمارستان منتقل شدند و حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز کمکهای اولیه دریافت کرده و سرپایی بدون نیاز به انتقال به بیمارستان مداوا شدند.

یک منبع امنیتی لبنان نیز گفت که در جریان این درگیری‌ها ۳۰ نفر از نیروهای امنیتی زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

این درحالی است که به‌گفته کمیته صلیب سرخ لبنان، در درگیری‌های روز شنبه نیز دست‌کم ۱۶ نفر زخمی شدند. نیروهای امنیتی لبنان نیز در این روز از زخمی شدن بیش از ۳۵ نیروی خود خبر دادند.

در پی این تحولات، راههای منتهی از میدان ریاض الصلح به میدان شهداء در مجاورت آن عصر و شب یکشنبه شاهد عملیات جدال و گریز بین معترضان و نیروهای امنیتی بود که به‌سمت مسجد محمد امین حرکت کردند و برای تلاش جهت متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

هزاران نفر از لبنانی‌ها اعم از زن و کودک از مناطق و رده‌های سنی مختلف عصر یکشنبه برای تحصن یادشده در برابر مقر نخست وزیری به میدان ریاض الصلح آمده بودند.

تحصن کنندگان با در دست داشتن پرچم‌های لبنان و پلاکاردهایی عملکرد دولت و نیروهای سیاسی را محکوم کرده شعار “مردم خواهان سرنگونی نظام هستند” و “آزادی آزادی” و “انقلاب انقلاب” سر می‌دادند.

در همین راستا، روزنامه السفیر امروز دوشنبه در گزارش خود نوشت: طبیعتاً وجود این گروه کوچک از هرج و مرج طلبان و اخلالگران، استفاده بیش از اندازه نیروهای امنیتی از زور در برخود با معترضان را به‌طور کلی توجیه نمی‌کند که کار به جایی رسید که به‌طور گسترده از گلوله خصوصاً در روز اول تحصن، استفاده کردند، این تعدی آشکاری است که باید مسئولان آن بازخواست شوند.

این روزنامه افزود: با وجود برخی مشکلات و اختلال‌هایی که در تحصن بروز کرد، اما اصل و اساس این است که یک انتفاضه مردمی واقعی علیه یک طبقه سیاسی فاسد و مفسد وجود دارد که همه فرصت‌ها را برای اصلاح و درست کردن امور داشته است اما همه را به هدر داده است.

در همین حال، تمام سلام نخست وزیر لبنان  برای فرو نشاندن خشم مردمی و تبرئه دولت‌مردان از فساد روز یکشنبه گفت که تظاهرات مسالمت آمیز حق قانونی مردم است و از آن حمایت و محافظت می‌کند.

او در کنفرانس مطبوعاتی خود افزود: کسی نمی‌تواند از مسئولیت کاری که شده است، خصوصاً در زمینه استفاده بیش از اندازه از زور با نهادهای جامعه مدنی، شانه خالی کند.

تمام سلام در عین حال به نبود راه‌حل‌های سحرآمیز در سایه کشمکش‌های سیاسی موجود در لبنان اذعان کرد.

وی افزود گفت که اگر صبر مردم تمام شود، در زمان مناسب موضع‌گیری خواهد کرد.

تمام سلام هشدار داد که تداوم اقدام نیروهای سیاسی در به تعطیلی کشاندن امور باعث فروپاشی کامل کشور خواهد شد.

برگزار کنندگان فراخوان “طلعت ریحتکم” نیز در بیانیه‌ای خواستار بازخواست مسئولان تعرض به معترضان و استعفای دولت شدند.

این فراخوان دیدار با هر یک از مسئولان را پیش از تحویل کسانی که به معترضان تیراندازی کردند به دادگاه، رد کرد.

این درحالی است که تحقیقات درباره آنچه بین معترضان و نیروهای امنیتی در مرکز شهر بیروت روی داد، به‌دستور قاضی سمیر حمود دادستان کل دادگاه استیناف آغاز شده است و قاضی دانی الزعنی کمیسر دولت در دادگاه نظامی بر تحقیقات به‌طور مستقیم نظارت دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا