داعش سرکرده القاعده را مهدور الدم اعلام کرد

ایرنا: به گزارش پایگاه خبری رأی الیوم، گروهک تروریستی داعش این دو نفر را به بیرون کردن عناصر داعش از درنه واقع در شرق لیبی در ماه ژوئن گذشته متهم کرد. داعش در ادامه ادعا کرده است که الظواهری و بلمختار در حال حاضر در درنه لیبی به سر می برند و فرماندهی جنگ ها …

ایرنا: به گزارش پایگاه خبری رأی الیوم، گروهک تروریستی داعش این دو نفر را به بیرون کردن عناصر داعش از درنه واقع در شرق لیبی در ماه ژوئن گذشته متهم کرد.
داعش در ادامه ادعا کرده است که الظواهری و بلمختار در حال حاضر در درنه لیبی به سر می برند و فرماندهی جنگ ها را در این منطقه بر عهده دارند.

داعش همچنین ادعا کرده که بلمختار در یکی از این درگیری ها زخمی شده و در حال حاضر در درنه تحت درمان است.
از سوی دیگر تشکل موسوم به مجلس شورای مجاهدان درنه که شامل گردان ها ی ابوسلیم، صلاح الدین و انقلابی های درنه است، در بیانیه ای با تلاش داعش برای فراهم کردن زمینه دخالت خارجی در لیبی مخالفت کرد.

در این بیانیه تاکید شده که نیروهای مجلس شورای باصطلاح مجاهدین که از جمله اتباع لیبی هستند و با نظام قذافی جنگیده اند، در داخل شهر درنه پایگاه مردمی دارند و هیچ جنگجوی خارجی میان خود ندارند در حالی که داعش در برگیرنده شمار زیادی جنگجوی خارجی از کشورهای عربی و آفریقایی است.
این شورا در بیانیه خود داعش را به همپیمانی عمدی یا غیر عمدی با نظام عبدالفتاح السیسی در مصر و همچنین سرلشکر خلیفه حفتر در لیبی متهم کرده و تکید کرده که آن ها می خواهند به نظام حاکم بر مصر بقبولانند که درنه امنیت ملی مصر را تهدید می کند و در نتیجه باید به نیروهای فعال در آن حمله کرد.
سه سال پس از مداخله نظامی غرب در لیبی که به سرنگونی معمر قذافی منتهی شد، لیبی به کشوری ویران، فاقد نظم و امنیت و در ضمن به صحنه جنگ های گوناگون داخلی تبدیل شد؛ از آن زمان تاکنون این کشور شاهد خرابکاری های گسترده، محاصره دائمی مجلس، اشغال وزارتخانه ها و حتی در یک مورد ربودن نخست وزیر بوده است.

بعضی از شبه نظامیان تا حد زیادی به دلیل علاقه به شهر و منطقه خودشان می جنگند و برخی دیگر به گروه های اسلامی سیاسی مثل اخوان المسلمین، القاعده یا داعش وابسته هستند.

اکنون دو دولت رقیب در لیبی وجود دارد؛ یکی اعضای مجلسی که در انتخابات ژوئن ۲۰۱۴ برگزیده شدند؛ آنها نماد آینده دموکراتیک کشوری بوده و از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می شوند اما کنترل هیچ یک از سه شهر کلیدی کشور را در دست ندارند. آنها برای فرار از دست شبه نظامیان به شهر طُبـرُق در نزدیکی مرز مصر گریخته اند. گروه دیگر، مجلس پیشین موسوم به کنگره ملی عمومی در طرابلس هنوز بر سر کار است؛ این مجلس حتی دولت خود را در رقابت با آن مجلس بر سر کار آورده است.
بحران کنونی در ماه ژوئن ۲۰۱۴ آغاز شد؛ شبه نظامیانی از شهر مصراته و سایر شهرها پایتخت را محاصره کردند. مجلس پیشین گفت مجلس جدید را به رسمیت نمی شناسد چرا که قدرت در مراسمی رسمی منتقل نشده است؛ اما در شرایطی که طرابلس و بنغازی را شبه نظامیان کنترل می کردند انتقال قدرت به سختی امکانپذیر بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا