حمایت احمد خاتمی از شورای نگهبان

آیت‌الله سیداحمدخاتمی عصر امروز در جمع اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان اظهار داشت: وظیفه‌ای که قانون اساسی در اصل ۹۰ بر عهده شورای نگهبان گذاشته نظارت بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی است. وی با مقایسه نظارت استطلاعی و نظارت استصوابی شواری نگهبان بیان کرد: در …

آیت‌الله سیداحمدخاتمی عصر امروز در جمع اعضای هیئت نظارت شورای نگهبان اظهار داشت: وظیفه‌ای که قانون اساسی در اصل ۹۰ بر عهده شورای نگهبان گذاشته نظارت بر انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی و همه‌پرسی است.

وی با مقایسه نظارت استطلاعی و نظارت استصوابی شواری نگهبان بیان کرد: در نظارت استطلاعی شورای نگهبان حق تایید و ابطال صلاحیت را ندارد و این درحالی است که در نظارت استصوابی شورای نگهبان قدرت تایید و یا رد صلاحیت را دارد.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری گفت: امروز نظارت استصوابی یک اصل قانون اساسی است و خواهش این است در فضای استدلال و منطق این دنبال شود، نه در فضای جنجال رسانه‌ای که مصلحت کشور در آن نیست پیگیری شود.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اصل ۹۸ قانون اساسی می‌گوید تفسیرقانون اساسی به عهده شورای نگهبان است وبا تصویب سه چهارم آنان در چند سال گذشته انجام گرفته، امروز نظارت استصوابی یک قانون است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی شورای نگهبان را تنها چشم ندیده، بلکه چشمی دیده که قدرت اجرا دارد تاکید کرد: نظارت استصوابی در واقع ریشه در تاریخ انقلاب دارد و از موارد آن نیز می‌توان به حکم صادره امام خمینی(ره) برای تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری قبل از ایجاد شورای نگهبان اشاره کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: تشبیه شورای نگهبان به چشم و هیئت اجرایی به دست و اینکه چشم کار دست را نمی‌تواند بکند این طبق قانون اساسی تشبیه نادرستی است.

دفاتر نظارت شورای نگهبان برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد است

عضوهیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به وظایف دفاتر شورای نگهبان تصریح کرد: برخی تصور این را دارند که دفاتر نظارت شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌ها شکل گرفته و این توهمی خطا است.

وی با بیان اینکه امروز دفاتر شورای نگهبان برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد است گفت: در آستانه انتخابات حرف‌های نامربوط  در مورد افراد افزایش می‌یابد و این دفاتر نظارت شورای نگهبان است که با تحقیق در منطقه، ارزیابی کرده و دفاع از حیثیت افراد را انجام می‌دهد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه یکی از کلیدواژه‌های شورای نظارت امانتداری است بیان کرد: مجلس نماد مردم سالاری است و باید نماینده‌ای انتخاب شود که نماد راستین ملت بوده و پول و قدرت او حرف اول را نزند.

وی بیان کرد: شورای نگهبان در انتخابات پیش‌رو وظیفه دارد حساسیت‌ها را در نظر گرفته و افرادی که با رانت و ثروت به‌دنبال قبضه کردن مجلس هستند مقابل آنان ایستادگی کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا