هاموند: دیدگاهمان درباره برجام مستقل است

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس که در تهران به سر می‌برد عصر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران گفت: ما سفارت را بازگشایی کردیم و این اولین قدم است که پیوندها را برای روابط بین مردم ایران و انگلیس تسهیل کنیم. او در پاسخ به خوش آمدگویی ظریف گفت:‌ واقعا خوشحالم که …

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس که در تهران به سر می‌برد عصر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران گفت: ما سفارت را بازگشایی کردیم و این اولین قدم است که پیوندها را برای روابط بین مردم ایران و انگلیس تسهیل کنیم.

او در پاسخ به خوش آمدگویی ظریف گفت:‌ واقعا خوشحالم که اولین وزیر خارجه انگلیس هستم که پس از سال ۲۰۰۳ به ایران می‌آید.

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور در ایران ما شاهد بودیم که جو بهتری برای بهبود روابط در بازگشایی سفارت‌ها داشته‌ایم.

هاموند تاکید کرد:‌ ایران همواره در منطقه یک کشور مهم بوده و خواهد بود. گفت‌وگوها میان دو طرف بسیار اهمیت دارد که البته نقش سفارتخانه‌ها در ایجاد زمینه لازم برای گفت‌وگو میان دو کشور بسیار ضروری است.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: ما قرار است با ایران روابط اقتصادی گسترده‌ای داشته باشیم. البته در زمینه‌هایی نیز که اختلاف نظرات شدیدی داریم می‌توانیم گفت‌وگو کنیم و از کانال‌های جدید ایجاد شده مثل توافق برجام و بازگشایی سفارت دو کشور در زمینه‌هایی مثل مقابله با داعش، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و افزایش ثبات خاورمیانه همکاری کنیم.

فیلیپ هاموند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی پرس تی وی مبنی بر برنامه‌های این کشور جهت افزایش تعاملات اقتصادی و تجاری‌اش با ایران گفت:‌ ما در تلاش هستیم که بتوانیم روابط اقتصادی طولانی و ماندگاری با ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی نیازهای اقتصادی دو کشور ادامه داد: بازرگانان و هیأت تجاری که با من در این سفر حضور دارند جلسات خوبی با ایرانیان داشته‌اند و از این جلسات راضی بودند. ما واکنش‌های مثبتی دریافت کرده‌ایم و تجار انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران مشتاق هستند.

هاموند در مواجهه با سوال یک خبرنگار انگلیسی که وی را در این سفر همراهی می کند مبنی بر این که امروز در هنگام بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در تهران شعار مرگ بر انگلیس هم‌چنان بر دیوار سفارت بود و آیا قرار است که این شعارها باقی بماند؟ گفت: در مورد آسیب‌های وارد شده به سفارت انگلیس در ایران یک سری آسیب‌ها هنوز برطرف نشده است و قطعا در طول زمان ما این آسیب‌ها را برطرف می‌کنیم.

وی در ادامه به گفته‌ای از مادرش اشاره کرد و گفت: مادرم همیشه به من می گفت که سنگ می‌تواند به شما آسیب برساند ولی کلمات نمی‌تواند و این اهمیتی ندارد.

هاموند در پاسخ به سوالی در مورد نقش ایران در منطقه، گفت:‌ ایران قدرت بزرگی است و اقتصاد بزرگی دارد. این اقتصاد می‌تواند سریع رشد کند. مردم ایران تحصیلات خوبی نیز دارند.

او با بیان این که ایران جمعیت مناسبی دارد، تاکید کرد:‌ ایران یک قدرت در منطقه است و این به نفع همه است که ایران نقش مسوولانه‌ای به نفع ثبات منطقه ایفا کند.

وی افزود: اجازه بدهید که با هم کار کنیم،‌ قدم برداریم و بعد با هم بدویم.

وزیر امور خارجه انگلیس با اشاره به اهمیت این که همه طرف‌ها به تعهدات خود در اجرای برجام متعهد باشند ادامه داد: اعتماد را می‌توان از طریق اجرای برجام ساخت. روابط تکامل پیدا می‌کند گرچه یک موضوع زمان بر است و زمان خود را می طلبد.

این دیپلمات ارشد انگلیسی تصریح کرد: امیدواریم که در آینده مشکلات بی‌اعتمادی که در دو طرف مدتی وجود داشته برطرف شود و ما بتوانیم روابط سازنده‌ای داشته باشیم.

هاموند در مورد بحث برجام و تفاوت نگاه آمریکا و اروپا به برجام گفت:‌ نظرات ما در ارتباط با این موضوع و توافق کاملا مستقل از آمریکاست. این توافق باعث به وجود آمدن مباحثی در آمریکا و حتی ایران شده است .در کشورهایی مانند انگلیس،‌ آلمان و فرانسه از این توافق استقبال کلی شده است. البته یک صداهایی نیز به عنوان مخالف بوده‌اند ولی در کل افکار عمومی از این توافق استقبال کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه انگلیسی که در مذاکرات وین حضور داشته است، تصریح کرد: در مورد تصویب توافق، آمریکا پروسه خود را دارد و ما می‌بینیم این پروسه به چه شکل است و این اطمینان را داریم که آمریکا در مورد این توافق تصمیم مناسب را می‌گیرد و برجام را تایید می‌کند. انتظار این موضوع را داریم.

وی به امضای این توافق در انگلیس اشاره کرد و گفت: ما نسبت به این توافق متعهد هستیم و همه ما باید به تعهدات خودمان در این چارچوب عمل کنیم چرا که این به نفع مردم ماست.

گفت‌وگو ظریف و هاموند بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید و آن‌ها بعد از این مذاکرات در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حضور پیدا کردند.

در این مراسم برخی از مقامات وزارت خارجه کشورمان از جمله مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه و مجید تخت‌روانچی معاون وزیر خارجه،‌ ظریف را همراهی می‌کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا