ظریف: وضعیت ما درباره آمریکا متفاوت است

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس با اشاره به بازگشایی مجدد سفارت دو کشورافزود: این یک شروع مجدد برای روابط دو کشور است. او ادامه داد: دیدگاه‌های متفاوتی بین دو کشور در مورد برخی از موضوعات وجود دارد که این اختلاف‌نظرها را می‌شود از طریق …

دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران عصر یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه انگلیس با اشاره به بازگشایی مجدد سفارت دو کشورافزود: این یک شروع مجدد برای روابط دو کشور است.

او ادامه داد: دیدگاه‌های متفاوتی بین دو کشور در مورد برخی از موضوعات وجود دارد که این اختلاف‌نظرها را می‌شود از طریق گفت‌وگو و تعامل و رسیدن به درک مشترک به پیش برد و به روش بهتری برای برخورد با این اختلاف نظرها رسید.

ظریف تصریح کرد: ما می‌توانیم اختلاف نظرات موجود را با انگلستان از طریق دستیابی به درک مشترک و گفت‌وگو رفع کنیم و البته در صورتی که توافق برجام از سوی همه اعضای آن به درستی انجام شود در آینده روابط نیز بهبود خواهد یافت.

وی افزود: البته ما با انگلستان اشتراک نظر برای مبارزه با داعش و تروریسم، ایجاد ثبات در منطقه و همکاری‌های اقتصادی داریم و در مورد برخی مسائل منطقه‌یی نیز نیاز به گفت‌وگو داریم.

نوشته های مشابه

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در مورد مسائل دیگری نیز که اختلاف نظر داریم مثل حقوق بشر باید گفت‌وگو کنیم. روابط ایران با اتحادیه اروپا که انگلستان نیز عضو مهم آن است گسترش خواهد یافت.

ظریف ضمن خوش آمدگویی به فیلیپ هاموند گفت: گفت‌وگوهایی که در مدت دو سال گذشته در مذاکرات برجام با هاموند داشته‌ایم به ما فرصتی برای بهبود روابط داده است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یک خبرنگار انگلیسی مبنی بر این که امروز شاهد بازگشایی سفارت لندن در تهران بودیم، آیا امکان دارد در آینده نزدیک سفارت آمریکا در تهران باز شود؟ خاطرنشان کرد: ما از قبل با انگلیس روابط سیاسی داشتیم و این روابط مدتی با دشواری روبه‌رو بود ولی امروز با بازگشایی مجدد سفارت دو کشور در تهران و لندن به وضع قبل برگشتیم. اما وضعیت ما با ایالات متحده آمریکا متفاوت است و مردم ایران نسبت به سیاست‌های آمریکا نگرانی‌های قابل توجهی دارند.

ظریف در بخشی از صحبت‌هایش در این راستا با اشاره به روش و سیاست‌های غیرمعقولی که بعضا از سوی آمریکا در مورد ایران به کار گرفته شده است، گفت: ‌نیاز به تغییر در آمریکاست و وضعیت متفاوت است. در واقع وضعیت ما در مورد آمریکا با وضعیت سایر کشورهایی که مدتی روابط‌مان با آن‌ها دچار دشواری شده بود و حالا پس از مدتی به حالت قبل بر می‌گردد متفاوت است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سوال یک خبرنگار دیگر انگلیسی مبنی بر این که به نظر می‌رسد دو کشور در مورد آینده روابط‌شان امیدوار هستند و این که ایران چه نقشی می‌تواند در تغییرات استراتژیک منطقه ایفا کند؟ به زبان انگلیسی پاسخ گفت:‌ این منطقه نیازمند نگرشی متفاوت است و در حال حاضر با مشکلات جدی روبه‌رو است که همه ما را به نحوی تحت تاثیر قرار داده و فقط مربوط به یک کشور نیست و این مشکلات می‌تواند به کل دنیا تسریع پیدا کند.

وی به مسائلی هم‌چون تروریسم و فرقه‌گرایی اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکلات نیازمند نگرشی متفاوت از همه کشورهای منطقه هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور با تاکید بر این که ایران آماده است که با تمام همسایگان خود بدون هیچ استثنایی ارتباط برقرار کند، تصریح کرد: همه ما با چالش‌های یکسانی روبه‌رو هستیم و در برابر ‌آن فرصت‌هایی داریم که می‌توانیم از آن برای ارتقاع استاندارد زندگی مردم منطقه استفاده کنیم. ما معتقدیم که تمام پارادایم‌های مربوط به گذشته باید کنار گذاشته شود و کشورهای منطقه با یکدیگر همکاری کنند تا یک بازی برد – برد حاصل شود چرا که این به نفع همه ماست.

ظریف به سفرهای منطقه‌یی خود بعد از توافق وین اشاره کرد و گفت: در جریان این سفرها این پیام ما به تمام کشورهای منطقه است و از آن‌ها می‌خواهیم که نسبت به آن واکنش مثبت نشان دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا