لاریجانی: تخریب سند توافق، کار جالبی نیست

علی لاریجانی در همایش گرامیداشت روز پزشک که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد ضمن تبریک این روز گفت: اگر روز پزشک فقط یک جنبه‌ی تشریفاتی داشته باشد امر زائدی است اما اگر در این روز مباحث و خواسته‌های این جامعه مورد توجه قرار گیرد این محافل می‌تواند برای کشور پربرکت …

علی لاریجانی در همایش گرامیداشت روز پزشک که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد ضمن تبریک این روز گفت: اگر روز پزشک فقط یک جنبه‌ی تشریفاتی داشته باشد امر زائدی است اما اگر در این روز مباحث و خواسته‌های این جامعه مورد توجه قرار گیرد این محافل می‌تواند برای کشور پربرکت باشد.

وی ادامه داد: شما روز خود را با نمونه‌ای مثل ابن‌سینا برجسته کردید که او شخصیتی عالم ، پرکار و صاحب نظر و فیلسوف بزرگی است و اگر روند رشد فکری را در زمان ابن سینا و قبل از او مطالعه کنیم می بینیم جریان فکری در زمان او چیز دیگری می‌شود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کاری که ابن سینا کرد ترجمه متون غربی نبود ، تصریح کرد: هر چند او روش ارسطویی دارد اما تفکر و اندیشه ای نو ابداع کرد به همین دلیل می بینیم که بعد از ظهور ابن سینا تفکرات او در دانشگاه های غرب تدریس می شد و از قرن یک تا ۱۵ و ۱۶ میلادی تفکرات ابن سینا در غرب رواج داشت که بعد از رنسانس مجددا افکار جدیدی رونق یافت.

لاریجانی در ادامه بیان کرد : سوال اصلی این است که آیا در حال حاضر می‌توانیم آن شرایط را تکرار کنیم؟ اکنون ارتباطات آنقدر قوی شده که در عرض چند ساعت ابداعات و تفکر و اندیشه های نو به سرعت نقل و انتقال پیدا می‌کند و حرکت ، حرکتی عمومی و جهانی است اما می توان سهم ایران را در این پیشبرد افزایش داد.

وی افزود:‌ بعید می دانم با روش هایی که در حال حاضر در دانشگاه های کشورمان باب شده بتوانیم به این مهم دست یابیم چرا که به طور مثال برای ورود به درجه دکترا می گویند فلان مقاله داشته باشند که در اکثریت موارد حرف جدیدی زده نمی شود. مگر اینکه پژوهشکده هایی با کارهای جمعی به دنبال این موضوعات باشند تا منتج به نتیجه شود .

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: بهتر این است که پژوهشکده های تحقیقاتی افزایش پیدا کند تا سطح دانش بالا برود و در نتیجه سهم ایران در روند رو به افزایش علمی در سطح جهان گسترده شود البته با توجه به خشکسالی بودجه در سال جاری فکر می کنم این کار درآینده محتمل تر باشد.

لاریجانی با تاکید بر تصمیم گیری مشخص برای مسائل کلان در کشور گفت:‌ برای این سیاست های کلان برخی اختلاف نظرات وجود دارد اما به نظر من هنوز باور این امر صورت نگرفته به طور مثال در مسأله هسته‌ای اختلاف نظراتی وجود دارد اما باید ببینیم قبل از توافق چه می خواستیم و در حال حاضر به آن رسیده‌ایم یا خیر.

نماینده مردم قم در مجلس یادآور شد: پیش از توافق ما می خواستیم غنی سازی داشته باشیم و در حال حاضر به آن دست یافتیم که این نکته مثبتی است و تیم مذاکره کننده این مسأله را به غرب قبولاند در حالیکه آن‌ها پیش از این حق غنی سازی را برای ما قائل نمی‌دانستند،همچنین بخش اعظمی از تحریم ها نیز در این توافق برداشته می‌شود که همه اینها خوب و مهم است.

وی همچنین تاکید کرد: اینکه ما سندی مفید را تخریب کنیم کار جالبی نیست و برخی می گویند غربی ها زورگو هستند. معلوم است که آن‌ها زور می گویند و برای همین دوازده سال با آن‌ها دعوا داشتیم اما در همین دالان زورگویی به چنین دستاوردهایی رسیدیم، پس باید ببینیم اهداف اصلی تا پیش از این چه بوده است.

لاریجانی با بیان اینکه فکر می کنم کار وزارت بهداشت نیز این گونه است تصریح کرد: این وزارت خانه نیز باید در سطح کلان مسائل را تعیین تکلیف کند و باید بسته هایی به وجود آورد که چرخه اقتصادی مطلوبی داشته باشد چرا که بازی برد –برد واقعی در داخل است و باید در این راستا بخش اقتصادی تقویب شود.

رئیس قوه مقننه همچنین یادآور شد :‌در سال جاری ما به مجلس اجازه دادیم پروژه های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کند که نمی دانم چرا تاکنون این کار انجام نشده چون اختیار خوبی است و می تواند هزینه زیادی را از روی دوش دولت بردارد.

لاریجانی افزود: در رابطه با وزارت بهداشت و بیمه نیز باید رابطه مشخصی تعریف شود چرا که ما خیلی تلاش کردیم مدیریت بیمه سلامت در دست وزارت بهداشت قرار گیرد و نمی توانیم به کرات برای رابطه این دو جلسه بگذاریم پس دولت لایحه ای در این خصوص به مجلس ارائه تا ما آن را در مجلس تصویب کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در بحث جمعیت نیز تلاش هایی توسط وزارت بهداشت انجام شده اما نباید روش های غیرکارشناسی دنبال شود و باید با لحاظ کردن مسائل پزشکی رشد معقولی در کشور داشته باشیم. بنابراین خواهش می کنم برای این کار لایحه ای منطقی به مجلس آورده شود و ما کمک می کنیم رشد جمعیت به صورتی سنجیده در کشور برقرار گردد.

رئیس مجلس در پایان سخنان خود به مزاح گفت: البته وزیر بهداشت نباید در این راستا به ابن سینا نگاه کند چون او هیچ وقت ازدواج نکرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا