استان های رکورددار در زمین‌ خواری‌

قباد افشار در مراسم افتتاح سامانه ۱۳۱ ویژه حفاظت کشاورزی و مبارزه با زمین‌خواری در شیراز، فارس را جزو استان‌هایی معرفی کرد که میزان تخلفات و حجم تخلفات گسترده در آن پایین است و در بین کلانشهرها بعد از مشهد و اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفته است. وی افزود: این سامانه با هدف برخورد …

قباد افشار در مراسم افتتاح سامانه ۱۳۱ ویژه حفاظت کشاورزی و مبارزه با زمین‌خواری در شیراز، فارس را جزو استان‌هایی معرفی کرد که میزان تخلفات و حجم تخلفات گسترده در آن پایین است و در بین کلانشهرها بعد از مشهد و اصفهان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

وی افزود: این سامانه با هدف برخورد با زمین‌خواران و جلوگیری از تخریب خاک، آب، محیط زیست و منابع پایه کشور طراحی شده است. دریافت گزارش‌های مردمی درباره تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها و تفکیک و قطعه بندی زمین‌های کشاورزی از دیگر اهداف طراحی این سامانه است. پ

گاهی مشاهده شده که افراد سودجو با استفاده از نبود آگاهی، اقدام به فروش چند باره زمین و اراضی می‌کنند که با راه‌اندازی سامانه ۱۳۱ امکان دریافت مشاوره و استعلام در خصوص کم و کیف اراضی برای مردم فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور، امکان ارائه مشاوره به مردم را از دیگر کارکردهای این سامانه دانست و گفت: این سامانه می‌تواند با فراهم آوردن دسترسی آسان جهت ارائه گزارش‌های مردمی و همچنین دریافت مشاوره و استعلام در خصوص معامله زمین، خدمات ارائه دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد زمینه نظارت مردمی بر عملکرد مسئولان در بهره‌برداری از منابع طبیعی، برخورد با محیط زیست و برخورد با سوء استفاده‌های افراد سودجو از دیگر کارکردهای مهم این سامانه است. ایجاد راهکاری برای از بین بردن سوء استفاده دستگاه‌های حاکمیتی از دیگر اهداف راه‌اندازی این سامانه است.

افشاری با معرفی فرایند تبدیل، تغییر کاربری و نابودی زمین‌های کشاورزی به عنوان خسارتی غیرقابل جبران در بخش کشاورزی، از فعالیت گشتهای شبانه‌روزی در سطح عرصه‌ها و موارد در معرض آسیب یا مورد تعرض افراد سودجو خبر داد.

وی افزود: با راه‌اندازی سامانه ۱۳۱، همزمان با دریافت گزارش‌های مردمی، گشت‌های ویژه به محل مورد نظر، اعزام و در مرحله اول به منظور ارشاد و پیشگیری وارد عمل خواهند شد و در ادامه با هماهنگی مقام قضایی برخوردهای لازم با سودجویان و زمین خواران انجام می‌شود.

افشاری تصریح کرد: در دولت نهم و دهم، فرآیند حفاظت و صیانت از اراضی در مرحله انحلال قرار گرفته بود. در این دولت‌ها به دلیل نبود امکانات و همچنین تخصیص بودجه جهت این امر مهم زمینه سوء استفاده‌های فراوان از اراضی ملی و همچنین حقوق مردم فراهم شده بود که خسارت غیرقابل جبرانی را در این بخش به بار آورد.

دکمه بازگشت به بالا