تکذیب ساخت آسمانخراش ۱۲۱ طبقه در تهران

محمدسالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به اخباری مبنی بر ساخت آسمانخراش۱۲۱طبقه در تهران و به‌کارگیری مشاور طرح تفصیلی در این پروژه گفت: فلسفه چنین خبری این است؛ یکی از مهندسان ایرانی‌الاصل مقیم امریکا  در یک سمیناری در تهران خبرساخت آسمانخراش را اعلام می کند که اساسا این خبردرست …

محمدسالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در نشستی خبری با اشاره به اخباری مبنی بر ساخت آسمانخراش۱۲۱طبقه در تهران و به‌کارگیری مشاور طرح تفصیلی در این پروژه گفت: فلسفه چنین خبری این است؛ یکی از مهندسان ایرانی‌الاصل مقیم امریکا  در یک سمیناری در تهران خبرساخت آسمانخراش را اعلام می کند که اساسا این خبردرست نیست.

وی در ادامه درخصوص عملکرد کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از جمله نقاط قوت شورای شهر تهران در چهارمین دوره عدم سیاسی شدن شورا علی‌رغم پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی که در این خصوص می‌شد، بود.

سالاری با تاکید بر اینکه  در ۲ سال گذشته از عمر چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران از حاشیه سازی‌های سیاسی اجتناب شده است، افزود: با توجه به حضور دو جریان سیاسی در شورای شهر نمی‌توان گفت که موضوعات مرتبط با سیاست تاثیری در روند موضوعات مدیریت شهری نداشته است.

وی تصریح کرد: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص شورای شهر می‌توان گفت که اعضای شورا در این دو سال کارنامه قابل قبولی داشته‌اند.

سالاری تعامل شورای شهر با دولت را یکی از نقاط قوت شورای چهارم عنوان کرد که در سال اول شورای شهر جدی‌تر بوده است و در این رابطه افزود: در سال اول شورا با پیشنهاد هیئت رئیسه توانستیم کمیسیون تخصصی هفتم در دولت را تشکیل داده و موضوعات مهمی را در این کمیسیون مورد بررسی قرار دهیم، کما اینکه این کمیسیون مصوبات مهمی را در طول ماه‌های اخیر گذرانده است.

وی با تجلیل از نقش فعال رسانه‌ها در دوره چهارم شورای پایتخت، بیان کرد: تقویت نظارت اجتماعی و رسانه‌ای از نقاط قوت فعالیت شورا در زمان ریاست آقای مسجد جامعی بود و تجربه نشان داد که این موضوع ابزار مهم و کارسازی در تحقق مصوبات شورا، جلوگیری از تخلفات ساختمانی و همینطور حفظ باغات و فضای سبز بوده است. قطعاً جلوگیری از برخی موارد تخلف بدون نظارت رسانه‌ای امکان پذیر نبود.

سالاری با تاکید بر اینکه معتقدم شورای چهارم نیز همانند سه دوره گذشته در ایفای نقش نظارتی خود دچار مشکلات جدی بوده است، خاطرنشان کرد:باوجود  اینکه همه اعضا برای بهره مندی از اختیارات کافی و اعمال نظارت تلاش کرده‌اند و تذکرات متعددی نیز در این رابطه در صحن مطرح شده است، اما همچنان در این حوزه موفقیتی حاصل نشده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه، با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری گزارش عملکرد خود را به صورت مکتوب و شفاهی در سال نخست شورای چهارم ارائه داد گفت: متأسفانه در سال دوم از سوی هیئت رئیسه هیچ الزامی برای ارائه گزارش شفاهی نداشتیم که بنده به نوبه خود در این خصوص به هیئت رئیسه انتقاد دارم.

وی افزود: معتقدم  ارائه گزارش موجب ایجاد رقابت بین کمیسیون‌ها می‌شود و آنها فرصت می‌کنند تا موضوعات تخصصی خود را با مردم و ذی نفعان شهری در میان بگذارند و از نظرات آنها بهره مند شوند.

سالاری همچنین تاکید کرد: پایتخت تهران که وسعتی به اندازه چند کشور خاورمیانه دارد نیاز به مرکز پژوهش‌هایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دارد که باوجود اینکه مصوبه‌ای نیز در این زمینه وجود دارد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: خوشبختانه در سال دوم شورا براساس وظیفه‌مان به پایش احکام مربوط به شهرسازی اقدام کردیم و در این راستا توانستیم بعد از چند سال لایحه مربوط به سیما و منظر شهری را نهایی کنیم.

سالاری تاکید کرد:اگرچه منتظر تصویب این لایحه نشدیم وبا تعاملاتی که با معاونت شهرسازی شهرداری داشتیم توانستیم برای نخستین بار موضوع بررسی نماهای ساختمان‌هایی که اقدام به ساخت می‌کنند را در کمیسیون های طراحی و نمای شهری بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه براین اساس همه مناطق ۲۲ گانه شهری دارای کمیسیون‌های بررسی نما هستند و نمایی که قرار است در ساختمان‌های در حال احداث اجرا شوند مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: اتمام مطالعات و تصویب طرح‌های توسعه شهری که یکی از مهمترین مأموریت‌های حوزه معماری بود نیز در کمیسیون معماری پیگیری شد و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مطالعات و طرح های توسعه شهری در فرآیند تصویب در کمیسیون ماده ۵ قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به موضوع ساماندهی باغات اشاره کرد.

سالاری درباره ساماندهی باغات کن نیز اظهار داشت: شهرداری نسبت به تملک و حفظ باغات کن مصوباتی داشته است و جلساتی نیز با حضور اعضای شورای شهر و معاونین شهردار برگزار شده و نهایتاً منجر به تحقق این طرح شده است. همچنین پیشنهادی که اعضای شورای شهر درباره باغ کن داده بودند تملک کامل آن بوده اما  شهرداری تهران در این زمینه با محدودیت منابع مواجه است.

وی تصریح کرد: در این خصوص با حضور نمایندگانی از شورای عالی شهرسازی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، شهرداری تهران، شورای شهر و وزارت نیرو جلسه‌ای مشترک برگزار شده و مقرر شد قسمتی از آن تملک و مابقی باغ کن با کاربری تفرجگاهی، پذیرایی و تفریحی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید براینکه چالش‌های ده و دره فرحزاد نیز مانند چالش‌های کن است، عنوان کرد: با همین فرآیند و با مشارکت کمیسیون معماری و شهرسازی موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و امیدواریم طی دو هفته آینده گزارش آن را در شورا به صورت دقیق و جامع ارائه کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر شاهد بازبینی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هستیم و قرار است در کل کشور روند فعلی تعیین مهندسین ناظر و مجری مورد بازبینی جدی قرار گیرد.

سالاری افزود: با توجه به اینکه کمتر از یک درصد آرای قلع بنا و تبدیل به حالت اولیه بنا در کمیسیون ماده ۱۰۰ اجرایی می‌شود یکی از مأموریت‌های ویژه کمیسیون شهرسازی شورا بررسی این روند بود که براین اساس به زودی شاهد تغییر و تحولات جدی در این حوزه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: همچنین همه اعضای شورا معتقدند کارشناسانی که در این کمیسیون مشاوره می‌دهند باید به صورت مستقل از شهرداری و از سوی شورای شهر فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: موضوع دیگر محور قراردادن تبصره‌های قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ است که تکلیف کرده کسانی که در این حوزه اهمال می‌کنند باید مجازات شوند. آیین نامه‌هایی برای اینکه اقدامات تبیینی چگونه انجام شود در مصوبات وجود داشته اما به آنها عمل نشده البته براساس جلساتی که برگزار کردیم بنا بر این است که در آینده با استفاده از نظارت اجتماعی بتوانیم در ارتباط با پیشگیری از تخلفات ساختمانی اقداماتی انجام دهیم.

سالاری درباره خطر شب مردگی در بعضی از مناطق شهر تهران نیز  اظهار داشت: در حال حاضر شاهد شب مردگی در بعضی از مناطق شهر تهران از جمله مناطق ۶، ۷، ۳ و ۱۲ هستیم که در این مناطق سکونت‌گاه‌ها تخلیه شده و جای خود را به مراکز تجاری و اداری داده‌اند.

وی به بررسی بلندمرتبه سازی در شهر تهران هم اشاره کرد و گفت: موضوع بلند مرتبه سازی مورد بررسی قرار گرفته و تا دو یا سه ماه آینده شاهد ضوابط بلندمرتبه سازی در شهر تهران هستیم. باید اعلام کنم که بلند مرتبه سازی از جمله مواد طرح تفصیلی بوده که ظرف ۶ ماه مطالعات آن انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا