تامین اجتماعی در ایران ضعیف است

سیدحسین ذوالانوار معتقد است که علی‌رغم گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز موفق به تعریف و اجرای ساز و کاری نشده‌ایم که افراد جامعه پس از طی دوران اشتغال، با خیالی آسوده وارد دوران بازنشستگی شوند. او گفت: بررسی‌ها در برخی کشورهای صنعتی نشان می‌دهد که افراد با رسیدن به سن بازنشستگی احساس …

سیدحسین ذوالانوار معتقد است که علی‌رغم گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، هنوز موفق به تعریف و اجرای ساز و کاری نشده‌ایم که افراد جامعه پس از طی دوران اشتغال، با خیالی آسوده وارد دوران بازنشستگی شوند.

او گفت: بررسی‌ها در برخی کشورهای صنعتی نشان می‌دهد که افراد با رسیدن به سن بازنشستگی احساس خشنودی دارند.

ذوالانوار تاکید دارد که وجود یک دوران بازنشستگی مطلوب برای افراد، زمینه‌ساز ایجاد و تقویت انگیزه فعالیت و تغییر نگرش در جوانان خواهد بود.

وی با اشاره به برخی مشکلات بازنشستگان، وجود اختلاف و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مختلف را موجب بروز برخی مشکلات برای این گروه از افراد دانست و تاکید کرد: بازنشستگان، دین خود را به نظام و جامعه ادا کرده‌اند و اکنون نیازمند آرامش و آسایش هستند.

ذوالانوار گفت: در شرایطی که حتی شاغلان باوجود دریافت حقوق متعادل و بعضا با داشتن چند شغل، از وضعیت اقتصادی خود ناراضی‌اند، به طور حتم، مشکلات مالی بازنشستگان با دریافت مستمری ناچیز چندان عجیب و دور از ذهن نیست.

وی تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان و کافی نبودن امکانات رفاهی و تامین اجتماعی برای آنان را از دیگر مشکلات این بخش از اجتماع دانست و گفت: نبود نظام جامع بیمه درمانی ویژه بازنشستگان که بتواند به صورت مجزا از دیگر اقشار، بخش اعظمی از هزینه‌های سنگین درمان را تامین کند، تاخیرهای بعضا چندماهه در پرداخت مستمری در برخی نهادها و ارگان‌ها و اختصاص نامناسب تسهیلات رفاهی و مالی از مهمترین مشکلات این قشر است.

ذوالانوار کمک‌های غیرنقدی برای بازنشستگان را ناچیز توصیف و تاکید کرد: این نوع کمک‌ها نه‌تنها دردی از آنان درمان نمی‌کند بلکه تحقیر و توهین به آنان است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این موضوعات نشان می‌دهد که تامین اجتماعی در ایران ضعیف است و سازمان ذی‌ربط باید تسهیلات مناسبی با توجه به شرایط اقتصادی جامعه برای این گروه در نظر بگیرد.

ذوالانوار همچنین از دولت درخواست کرد که برای حل ریشه‌ای مشکلات بازنشستگان، کارگروهی ویژه تشکیل دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا