فغانی از کارشناسی تا جنجال

داور مشهور فوتبال ایران که فینال جام ملت های آسیا را قضاوت کرده است، از انتهای فصل گذشته لیگ تا امروز مدام در متن جنجال ها قرار داشته است. این هفته و به محض انتشار شایعه بازگشت این داور به فوتبال، برنامه نود گزارشی جالب از او پخش کرد که مضمونش انتشار مکالمات بین او …

داور مشهور فوتبال ایران که فینال جام ملت های آسیا را قضاوت کرده است، از انتهای فصل گذشته لیگ تا امروز مدام در متن جنجال ها قرار داشته است. این هفته و به محض انتشار شایعه بازگشت این داور به فوتبال، برنامه نود گزارشی جالب از او پخش کرد که مضمونش انتشار مکالمات بین او و ابوالفضلی کمک اولش بود.

جالب اینکه با وجود وجه مثبت این گزارش، فغانی در همان حرف ها بخشی از کاراکتر خاص خود را به نمایش گذاشت. او در لحظه اخراج مجید جلالی که تنها در کنار خط از واژه غرض ورزانه استفاده کرده بود کاملا بی رحم عمل کرد تا برای اولین بار جلالی آرام ازخود بی خود شود و در انتهای مسابقه به قصد حمله، به رختکن داوران هجوم بیاورد.

فغانی که سال گذشته با قضاوت نامتعال در فینال جام حذفی خود را در معرض انتقادات شدید قرار داده بود، به دستور وزیر ورزش از قضاوت محروم شد و در حالی که در این بین در مسابقات آسیایی حضور پیدا کرده بود و البته خبر انتخابش به عنوان داور سال آسیا نیز به گوش می رسید، با یک قضاوت جنجالی دیگر به صحنه بازگشت. جالب اینکه او پیش از این مسابقه در بازی نفت ـ ملوان در ورزشگاه تختی به عنوان داور چهارم آفتابی شد و در یک حرکت عجیب به کارشناسی داوری پرداخت. فغانی که به عنوان داور چهارم روی صندلی مخصوص کنار زمین نشسته بود، در طول بازی ۳، ۴ بار جای خود را ترک کرد و به کنار گزارشگر آمد تا برای اولین بار یک داور فوتبال در حین بازی این کار را برای یک شبکه تلویزیونی انجام بدهد. اتفاقی که بیشتر به اعتماد به نفس ویژه فغانی بازمی گشت که لابد قصد نداشت در این باره به جایی پاسخ بدهد.

فغانی سپس ۲۴ ساعت بعد در بازی پرسپولیس حاضر شد و در حالی که همه چیز خوب پیش می رفت، با یک تصمیم جنجالی موجبات شکست پرسپولیس را فراهم آورد. البته این تنها اشتباه او نبود و وی لحظات بعدی به اخراج محسن بنگر رای داد که این تصمیم هم شتاب زده به نظر می رسید.

او حالا مورد نفرت شدید طرفداران پرسپولیس است که مسوولیت شکست را یک جانبه متوجه او می کنند. تفکری که البته چندان هم درست نیست اما با توجه به شرایط خاص پرسپولیس، این واکنش های تند چندان هم عجیب نیست. نکته مهم در تصمیمات جنجالی اخیر فغانی همان چیزی است که قبلا هم در همان فیلم پخش شده از برنامه نود به چشم دیده بودیم؛ اینکه داوران ایرانی متاثر از کاراکتر و خلقیات درونی خود به قضاوت می پردازند.

با اتفاق پیش آمده، به نظر می رسد دوباره فدراسیون برای محروم کردن فغانی تحت فشار قرار خواهد گرفت. اتفاقی که کاش بدون توجه به فشارهای جانبی و دخالت های احتمالی به کمیته داوران و با نگاه ورزشی رخ بدهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا