جاده دیلم – گناوه جان می‌گیرد/ لزوم تکمیل باند دوم مسیر

در سال‌های اخیر هر گاه که تصاویر بدون متن از تصادفات استان بوشهر را در شبکه‌های مجازی می‌بینیم، بی اختیار حدس می‌زنیم که مربوط به جاده گناوه – دیلم باشد. جاده‌ای که ۶۵ کیلومتر طول دارد ولی بخش قابل توجهی از تصادفات استان بوشهر را به خود اختصاص داده است؛ دوطرفه بودن جاده، قرار گرفتن …

در سال‌های اخیر هر گاه که تصاویر بدون متن از تصادفات استان بوشهر را در شبکه‌های مجازی می‌بینیم، بی اختیار حدس می‌زنیم که مربوط به جاده گناوه – دیلم باشد.
جاده‌ای که ۶۵ کیلومتر طول دارد ولی بخش قابل توجهی از تصادفات استان بوشهر را به خود اختصاص داده است؛ دوطرفه بودن جاده، قرار گرفتن در مسیر اتصال استان بوشهر و خوزستان، حجم بالای تردد و . . . از عوامل وقوع تصادفات متعدد در این مسیر است.
همین چند هفته پیش بود که هشت نفر از اعضای یک خانواده در این محور در تصادف شاخ به شاخ پراید و اتوبوس جان خود را از دست دادند و داغی بزرگ بر دل خانواده خود گذاشتند.
همچنین در تصادف یک کامیون و یک پراید چهار نفر جان خود را دست دادند. در تصادف دیگری نیز در اردیبهشت ماه امسال پنج نفر از اعضای دو خانواده جان خود را از دست دادند و البته از این تصادفات در این محور بسیار زیاد است.
محور دیلم – گناوه یکی از مسیرهای استراتژیک استان بوشهر است که هر ساله افراد زیادی جان خود را در این مسیر از دست می‌دهند؛ جان گرفتن روند ساخت باند دوم این محور و تسریع در ساخت و تکمیل آن می‌تواند نقش مهمی در کاهش حوادث مسیر داشته باشد.
شاید یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند باعث کاهش تلفات و مرگ و میرها در این مسیر شود، ایجاد شرایط امدادرسانی مناسب باشد که در صورت بروز حوادث بتوان خدمات سریع‌تری ارائه کرد.
مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر در ارتباط با مسیر دیلم – گناوه به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین و پرمخاطره‌ترین محورهای ارتباطی استان بوشهر جاده گناوه – دیلم است که بهبود وضعیت این مسیر در برنامه مدیریت استان بوشهر قرار دارد.
قاسم قائدی با بیان اینکه دو بانده شدن مسیر گناوه – دیلم نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات و خطرات این مسیر خواهد داشت، ادامه داد: این مسیر دو طرفه است و تردد بالایی هم در آن صورت می‌گیرد که متاسفانه شاهد بروز حوادث تلخ و مرگباری در مسیر هستیم.

وی به طول ۶۵ کیلومتری این مسیر اشاره کرد و افزود: با تلاش‌های صورت گرفته، روند ساخت باند دوم این مسیر آغاز شده است و امیدواریم شاهد تکمیل و بهره‌برداری از باند دوم مسیر باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان بوشهر بر لزوم افزایش امکانات ایمنی در مسیر گناوه – دیلم تاکید کرد و گفت: نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز باید در این مسیر در دستور کار قرار بگیرد و همچنین پلیس نیز حضوری گسترده در مسیر داشه باشد تا شاهد کاهش حوادث باشیم.

تکمیل باند دوم جاده مرگ

وقوع تصادفات مرگبار در این مسیر باعث شده تا از این مسیر به عنوان جاده مرگ یاد شود. جاده‌ای که علیرغم اهمیت بالای آن، هنوز دوطرفه است و این موضوع میزان مخاطرات آن را بالا برده است.

در سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیئت دولت به استان بوشهر، ساخت باند دوم این مسیر به تصویب رسید و مقرر شد که اعتبارات آن در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تامین شود.

اهمیت بالای این مسیر و وقوع مکرر تصادفات باعث شده است که این مسیر به عنوان یکی از طرح‌های مهم و اولویت‌دار استان بوشهر در دستور کار قرار بگیرد و مسئولان استان برای تکمیل‌ آن تلاش بیشتری داشته باشند.
معاون عمرانی استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این مسیر به دلیل بروز تصادفات مکرر منجر به فوت یکی از مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی استان است که اعتبارات مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده و در فواصل زمانی معین به پیمانکاران پرداخت می‌شود.
سید محمد حسن باستی با ابراز نگرانی از وضعیت تصادفات مرگبار در محور دیلم افزود: تا تکمیل شدن باند دوم محور دیلم به گناوه تیم‌های گشت پلیس راه استان بوشهر به طور مستمر در محور یاد شده حضور خواهند داشت تا شاهد اینگونه تصادفات نباشیم.
شاید عامل وقوع بسیاری از تصادفات در این مسیر، خطاهای انسانی و عدم رعایت قوانین باشد، حتی در صورت مناسب نبودن مسیر، رانندگان می‌توانند با رعایت قوانین و توجه به مقررات، نقش مهمی در کاهش تصادفات و به ویژه تلفات در مسیر داشته باشند.
با تکمیل باند دوم مسیر و دو بانده شدن این محور، میزان تصادفات به صورت چشمگیری کاهش خواهد یافت.
البته استقرار امکانات ایمنی همچون اورژانس در مسیر نیز می‌تواند کمک بسیار خوبی برای رسیدگی به حادثه‌دیدگان در هنگام بروز تصادفات باشد.
موضوع دیگری که در کاهش تصادفات در این محور نقش‌آفرین است، استقرار پلیس راه است که می‌تواند با کنترل بیشتر در مسیر، باعث کاهش تخلفات رانندگان شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا