در هر نوع پاستا چقدر كالري نهفته است؟

راويولي (Ravioli) نوعي پاستاي بالشتي‌شكل كوچك و مغزپُر ايتاليايي است كه به صورت چهارگوش يا گرد تهيه شده و مواد گوناگوني همچون پنير، گوشت يا سبزيجات، تركيبات درون آن را تشكيل مي‌دهند. راويولي‌ها را براي خوردن ابتدا در آب‌جوش پخته، سپس آبكش‌شان كرده روي‌شان خامه، پنير يا سس گوجه‌فرنگي مي‌ريزند و تركيب به دست آمده …

راويولي (Ravioli)

نوعي پاستاي بالشتي‌شكل كوچك و مغزپُر ايتاليايي است كه به صورت چهارگوش يا گرد تهيه شده و مواد گوناگوني همچون پنير، گوشت يا سبزيجات، تركيبات درون آن را تشكيل مي‌دهند. راويولي‌ها را براي خوردن ابتدا در آب‌جوش پخته، سپس آبكش‌شان كرده روي‌شان خامه، پنير يا سس گوجه‌فرنگي مي‌ريزند و تركيب به دست آمده را در اجاق مي‌پزند. در هر ۱۰۰ گرم از اين پاستاي خوشمزه كه درون آن با گوشت، پنير و سبزيجات پر شده باشد، ۹۹كيلوكالري انرژي وجود دارد.

پنه (Penne)

نوعي پاستاي لوله‌اي‌شكل ايتاليايي شبيه به استوانه‌اي بزرگ است كه دو سر آن به صورت اريب بريده شده است. معروف‌ترين پنه در ايتاليا كه طرفداران زيادي هم در ايران دارد، پنه با سس آلفردو (سس سفيد، خامه و پنير) است كه اغلب با مرغ يا ميگو سرو مي‌شود. پنه با سس قرمز هم مي‌تواند سرو شود. در هر ۱۰۰ گرم از اين غذاي خوشمزه و البته پركالري حدود ۲۰۰ كيلوكالري انرژي موجود است!

لازانيا (Lasagna)

نوعي غذاي ايتاليايي است كه از لايه‌هاي سه‌گانه پاستای ورقه‌اي، سس مخصوص، گوشت و پنير پيتزا درست شده است. لازانيا انواع مختلفي دارد و معمولا در فر درست مي‌شود. به جاي گوشت، لازانيا را مي‌توان با سبزيجات مختلف از جمله اسفناج نيز تهيه كرد. لازانيا غذاي بسيار خوش‌طعمي است كه البته به سبب پنير و سس مخصوص، كالري نسبتا بالايي نيز دارد. در هر ۱۰۰ گرم از اين غذاي خوشمزه حدود ۲۰۰ كيلو كالري انرژي نهفته است.

ماكاروني (Macaroni)

ماكاروني يكي از انواع پاستاست كه در فرم‌ها و اشكال مختلف ديده مي‌شود. در خيلي از مواقع به آن اسپاگتي هم مي‌گويند. اين غذاي خوشمزه ايتاليايي در سراسر دنيا از جمله ايران طرفداران بسياري دارد. ماكاروني با سس‌هاي مختلف قابل تهيه است. اين خوراك را مي‌توان با سبزيجات، مرغ، گوشت، ماهي، ميگو و همچنين با انواع سس‌هاي سفيد و قرمز سرو كرد. ميزان كالري اين غذاي خوشمزه برحسب تركيبات تشكيل‌دهنده آن متفاوت است. اما در معمول‌ترين شكل ماكاروني كه با گوشت و سس قرمز تهيه مي‌شود، هر ۱۰۰ گرم از آن حدود ۲۰۰ كيلوكالري انرژي دارد.

فتوچيني (Fettuccine)

نوعي پاستاي ايتاليايي به شكل نوارهاي صاف و ضخيمي است كه آن را از تركيب آرد و تخم‌مرغ درست كرده و معمولا همراه با گوشت و مرغ ميل مي‌كنند. در بعد بين‌المللي، فتوچيني آلفردو يكي از غذاهاي پرطرفدار در سراسر دنيا به‌شمار مي‌رود. البته فتوچيني را با سس قرمز و سبزيجات نيز مي‌توان طبخ كرد. در هر ۱۰۰ گرم از اين غذاي خوشمزه حدود ۲۵۰ كيلوكالري انرژي وجود دارد.

تالياتله يا تالياتلي (Tagliatelle)

نوعي پاستاي نواري‌شكل تخم‌مرغي مربوط به ناحيه شمال ايتالياست كه بلند، تخت و باريك بوده و پهنايي حدود ۵‌ميلي‌متر دارد. اين پاستا از نظر ظاهري شبيه به فتوچيني است ولي دو ميلي‌متر از آن باريك‌تر است. تالياتله را مي‌توان با انواع گوناگوني از سس‌هاي گوشت، سبزيجات و ماهي سرو  کرد اما معمولا با مايه گوشتي يا سس بلونز خورده مي‌شود. در هر۱۰۰ گرم از اين غذاي خوشمزه كه با ميگو سرو می‌شود حدود ۲۸۰ كيلوكالري انرژي موجود است.

فوسيلي يا فسيلي (Fusilli)

نوعي پاستاي فرم‌دار ايتاليايي بلند، ضخيم و مارپيچ‌مانند است كه گاها به آن اسپاگتي پيچ‌خورده نيز مي‌گويند. از فسيلي مي‌توان براي تهيه انواع سالاد و سوپ استفاده كرد يا اينكه خود آن را پس از پخت با سس‌هاي مختلف ميل کرد. ميزان كالري اين غذاي خوشمزه برحسب تركيبات تشكيل‌دهنده آن متفاوت است. اگر با فسيلي سالاد درست كنيد در هر ۱۰۰ گرم آن تقريبا ۲۵۰ كيلوكالري انرژي وجود خواهد داشت. اين سالاد شامل فسيلي، گوجه‌فرنگي، پنير تكه‌اي، زيتون و سبزيجات معطر و كمي سركه سيب خواهد بود.

شلز (shells)

نوعي پاستاي ايتاليايي به شكل حلزون است كه در طعم اسفناجي نيز به فروش مي‌رسد. از شلز مي‌توان براي تهيه سالاد هم استفاده كرد. حتي مي‌توان آن را با گوشت، ميگو و انواع سس‌هاي مختلف تهيه كرد. تصوير سالادي كه از پاستاي شلز براي شما گذاشته‌ايم شامل شلز، گوجه‌فرنگي، پنير، ريحان، سبزيجات معطر و روغن زيتون است. در هر ۱۰۰ گرم از اين سالاد خوشمزه، حدود ۲۵۰ كيلوكالري انرژي موجود است.

نودل (Noodle)

نودل از برش خمير فطير (عمل‌آوري نشده) به شكل‌هاي مختلف تهيه مي‌شود. نوع نواري نازك و بلند مرسوم‌ترين فرم نودل است اما نودل به شكل‌هاي بسيار متنوعي برش مي‌خورد كه از جمله آنها مي‌توان به فرم‌هاي موجي، لوله‌اي، رشته‌اي و صدفي اشاره كرد. به‌طور معمول نودل در آب جوش طبخ شده و گاهي به آن روغن خوراكي و نمك نيز افزوده مي‌شود. اين پاستا معمولا با سس يا همراه سوپ سرو مي‌شود. در هر ۱۰۰ گرم از نودل كه همراه ميگو سرو شود، حدود ۳۰۰ كالري موجود است.

دکمه بازگشت به بالا