بلوطستان پلدختر هم خاکستر شد

پس از آتش سوزی جنگلهای جنوب استان لرستان طی یک هفته اخیر بارها جنگلهای مرز مشترک دو شهرستان پلدختر و چگنی دچار حریق شده تا آخرین آتش سوزی در این منطقه طی روز گذشته مهار شود. عباس محمودی بخشدار معمولان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آتش سوزی که ساعت ۱۲ …

پس از آتش سوزی جنگلهای جنوب استان لرستان طی یک هفته اخیر بارها جنگلهای مرز مشترک دو شهرستان پلدختر و چگنی دچار حریق شده تا آخرین آتش سوزی در این منطقه طی روز گذشته مهار شود.

عباس محمودی بخشدار معمولان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: آتش سوزی که ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه در جنگل ها و مراتع کوه باغله مهار شد و با تلاش نیروهای امدادی و مردمی آتش کنده های نیمه افروخته و به جا مانده ساعت ۱۶ همان روز به طور کامل مهار شد.

آتش سوزی سه ساعته جنگلهای«باغله» مهار شد

وی افزود: در پی آتش سوزی در کوه باغله بخش های مهمی از این منطقه دچار حریق شد که نیروهای منابع طبیعی، دهیاران، شوراها، شهرداری و سایر ادارات معمولان و پلدختر به کمک آمده و نسبت به مهار آتش سوزی تمام تلاش خود را به عمل آوردند.

نوشته های مشابه

بخشدار معمولان گفت: این آتش سوزی به علت وجود کنده های بر جای مانده از آتش سوزی قبلی رخ داده بود پس از سه ساعت به طور کامل مهار شد.

وی افزود: امدادگران گالن های ۲۰ لیتری را به ارتفاعات حمل کردند تا بتوانند کنده های نیمه سوخته را خاموش کنند که نبود امکانات و سخت گذر بودن منطقه و گرمای شدید آفتاب کار اطفای کامل حریق را با مشکل مواجه کرده بود.

محمودی گفت: چند دهیاری با نیروهای خود شب چهارشنبه تا صبح کشیک بودند و نیروهای ستاد اطفا حریق در محل مستقر و از عرصه های طبیعی مراقبت و حفاظت کردند تا در صورت آتش سوزی احتمالی نیروها وارد عمل شوند.

۱۰ هکتار از جنگلهای معمولان خاکستر شدند

وی افزود: آتش سوزی در بخش معمولان شهرستان پلدختر از حوزه «بن علی» بخشی از کوه باغله به سمت ماسه شویی به وقوع پیوسته که بخش ناچیزی از حوزه شهرستان پلدختر دچار حریق شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آتش سوزی چه میزان به بخش معمولان خسارت وارد کرده است گفت: خسارت به جنگل و مرتع بخش معمولان زیاد نبوده و چهار هکتار از آن دچار حریق و از بین رفته است.

بخشدار معمولان افزود: بیشتر آتش سوزی در منطقه ویسیان به وقوع پیوسته است و در این رابطه همه ما وظیفه داریم که آتش سوزی در هر منطقه ای رخ دهد پای کار باشیم و نسبت به مهار آن اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۵ مورد آتش سوزی در بخش معمولان از توابع شهرستان پلدختر رخ داده که در این رابطه ۱۰ هکتار از جنگل ها و مراتع طعمه حریق شده و از بین رفته است گفت: برای مهار این آتش سوزی ها کمیته هایی تشکیل و تقسیم نیرو صورت گرفته که به محض اطلاع از وقوع آتش سوزی نیروها با سرعت وارد عمل شده و اقدام به اطفای حریق کنند.

یک هکتار از جنگلهای ویسیان در آتش سوخت

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان دوره چگنی گفت: مراتع منطقه روبروی پارک شوراب گردنه «تل و کوماس» بخش ویسیان ساعت ۱۹ و ۱۰ دقیقه روز پنج شنبه دچار حریق شدند.

محمد پوریان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که در این آتش سوزی یک هکتار از مراتع منطقه از بین رفته است افزود: به محض آتش سوزی در این منطقه نیروهای منابع طبیعی وارد عمل شده و پس از ۳۰ دقیقه آتش را مهار و مانع سرایت آتش به جنگل ها و نقاط دیگر شدند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که علت آتش سوزی چه بوده است گفت: به نظر می رسد و محتمل است راننده ای که از مسیر جاده عبور می کرده فیتلر سیگار خود را به سمت جنگل ها و مراتع پرتاب و این عامل موجب آتش سوزی شده است.

مهار آتش سوزی جنگلها با بیل و شاخ و برگ درختان

با یکی از امدادگران مهار آتش سوزی اظهار داشت: در منطقه صعب العبور کوه باغله هیچ گونه امکانات و تجهیزاتی برای خاموش کردن آتش وجود نداشت و نیروها با خاک، بیل و شاخ و برگ درختان اقدام به اطفای حریق می کردند.

محمد ویسکرمی به فقدان هر گونه امکانات اطفای حریق و خودروی آتش نشان برای مهار آتش سوزی در این منطقه اشاره کرد و افزود: آتش سوزی های اخیر در بخش معمولان بیشتر با کمک نیروهای محلی مهار شد.

یکی دیگری از نیروها و اهالی معمولان به خبرنگار مهر در پلدختر گفت: به دلیل نبود امکانات بخشی از جنگل های کوه باغله در آتش طعمه حریق شد که با سرعت عمل اهالی روستاهای اطراف با دستان خالی و گالن های ۲۰ لیتری به ارتفاعات رفته و آتش را مهار و از سرایت و گسترش آن جلوگیری کردیم.

پرندگان و خرگوش هایی که زنده زنده در آتش سوختند

حسن احمدی با بیان این که نبرد با آتش امکانات می خواهد افزود: با دست خالی و بدون امکانات به مصاف شعله های سرکش آتش رفتیم و تنها سلاح ما برای نبرد با شعله های آتش بیل و گالن های ۲۰ لیتری و شاخ و برگ درختان بود.

وی گفت: با چشمان خود دیدم که بسیاری از درختان چندین ساله بلوط از پای در آمدند و لانه های بسیاری از پرندگان و جانوران ویران و خرگوش ها زنده زنده در آتش سوختند.

آتش سوزی های گسترده در جنگلها و مراتع استان لرستان در حالی رخ می دهد که طی چهار سال اخیر بخش عمده ای از عرصه های جنگلی استان به دنبال آتش سوزی های متعدد از دست رفته است.

مطابق آمار اعلامی از سوی استاندار لرستان در سال ۹۰ شش هزار و ۸۴۲ هکتار، در سال ۹۱ حدود هزار و ۲۵۶ هکتار، در سال ۹۲ حدود دو هزار و ۶۱۹ هکتار و طی سال گذشته نیز ۵۸۱ هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شده اند.

همچنین میزان خسارت به جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی طی امسال را هزار و ۷۱۴ هکتار بوده تا به طور میانگین سالانه دو هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شوند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود. آتش سوزی جنگلهای لرستان

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنا بر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا