اقدام جدید دولت علیه ایرلاین‌ ها

کشمکش میان شرکت ‌فرودگاه‌های کشور و ایرلاین‌ها وارد فاز جدیدی شده است و این طور که به نظر می‌رسد، شرکت فرودگاه‌ها سعی دارد تا با روش‌های مختلف، مطالبات خود را از ایرلاین‌ها دریافت کند. هفته پیش بود که خبرگزاری مهر، موضوع تاخیر تعمدی پروازها از سوی فرودگاه مهرآباد را مطرح کرد. در این گزارش آمده …

کشمکش میان شرکت ‌فرودگاه‌های کشور و ایرلاین‌ها وارد فاز جدیدی شده است و این طور که به نظر می‌رسد، شرکت فرودگاه‌ها سعی دارد تا با روش‌های مختلف، مطالبات خود را از ایرلاین‌ها دریافت کند.

هفته پیش بود که خبرگزاری مهر، موضوع تاخیر تعمدی پروازها از سوی فرودگاه مهرآباد را مطرح کرد. در این گزارش آمده بود که در فرودگاه مهرآباد به صورت تعمدی پرواز برخی ایرلاین‌ها با تاخیر انجام می‌شود.

به عنوان نمونه، کانتر پروازی که ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه باید باز می‌شد، در ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه باز می‌شود و برخی مسئولان در پاسخ به چرایی این موضوع، اعلام کردند که ایرلاین‌ها مدت زیادی است که بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخت نکرده‌اند، این در حالی است که در سال‌های اخیر ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌های کشور بدهی داشته‌اند و تاکنون چنین اقدامی، آن هم در پرترددترین فرودگاه کشور سابقه نداشته است.

اعمال فشار بر ایرلاین‌های بدهکار

هرچند که در این رابطه رحمت اله مه آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور در پاسخ به مهر عنوان کرد که شرکت فرودگاه‌ها به صورت درآمد-هزینه اداره می‌شود، بنابراین عدم پرداخت مطالبات این شرکت در واقع عدم پرداخت حقوق مردم است و هیچ شرکتی حق ندارد این حقوق را نادیده بگیرد.

مه‌آبادی افزود: بنابراین شرکت فرودگاه‌ها هم حق دارد تا با اعمال فشار بر ایرلاین‌ها، این مطالبات را دریافت کند؛ هر چند که تاکنون چنین اقدامی انجام نداده‌ایم اما از این پس جلوگیری از پرواز و یا اجازه ندادن به ایرلاین‌ها برای فروش بلیت از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با تاکید بر اینکه باید با برخی از ایرلاین‌ها محکم‌تر برخورد کنیم، گفت: تداوم شرایط موجود منجر به تعطیلی و یا کاهش خدمات ایرلاین‌ها و در نهایت توقف خدمات خواهد بود، ضمن اینکه این ایرلاین‌ها توانایی مالی دارند که دلیل اثبات آن، توانایی مالی و خرید ناوگان و همین‌طور تجارت‌هایی است که خارج از این حوزه انجام می‌دهند.

در واقع مه آبادی به طور رسمی اعلام کرد که خدمات رسانی به ایرلاین‌های بدهکار را محدود و در نهایت متوقف می‌کند؛ هرچند که اعلام کرد هنوز این محدودیت‌ها شروع نشده اما شواهد نشان می‌دهد که از مدتی قبل این محدودیت‌ها آغاز شده است.

این گزارش می‌افزاید: اقدامی که به تازگی شرکت فرودگاه‌های کشور برای اعمال محدودیت بر ایرلاین‌ها قرار داده در سوخت رسانی است به طوری که فرودگاه جایگزین برای سوخت گیری برخی ایرلاین‌ها را تعطیل کرده است. براین اساس، فرودگاه سبزوار به عنوان فرودگاه آلترناتیو(جایگزین) پروازهای مشهد تعیین شده است به این معنا که هواپیما در صورت نقص فنی می‌تواند در این فرودگاه به زمین بنشیند.

همچنین برای سوخت رسانی هم از این فرودگاه استفاده می‌شود تا هواپیماهای کوچکتر که ظرفیت مخزن سوخت کمتری دارند در زمان برگشت، از این فرودگاه استفاده کنند و مجبور به حمل دو برابرسوخت از مبدا نباشند.

تعطیلی فرودگاه سوخت رسان به ایرلاین‌های بدهکار

اما از مدتی پیش، شرکت فرودگاه‌های کشور اقدام به تعطیلی این فرودگاه کرده است تا به نوعی ایرلاین‌ها را تحت فشار بگذارد. با تعطیلی این فرودگاه، هواپیماها باید سوخت بیشتری را برای پرواز بازگشت به همراه داشته باشند که این موضوع مشکلاتی را برای وزن هواپیما به وجود می‌آورد، بنابراین هواپیما نمی‌تواند حمل بار شتری داشته باشد، چرا که سوخت بیشتری به همراه دارد.

در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی که بوئینگ MD و یا فوکر دارند، به دلیل اینکه این هواپیماها در دمای بالا، مجاز به حمل بار کمتری هستند و از طرفی مجبورند که سوخت رفت و برگشت را به همراه داشته باشند، با مشکل حمل بار مسافر روبرو شده‌اند.

در واقع این هواپیماها نمی‌توانند بیش از یک وزن مشخص، بار حمل کنند، به همین دلیل به تازگی بار مسافران این هواپیماها به اجبار باید با هواپیمای دیگری به مقصد فرستاده شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت فرودگاه‌های کشور که در یکسال گذشته بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) هزینه کرده است، در حال حاضر به شدت با مشکلات مالی روبرو است، به همین دلیل قصد دارد تا فشار بیشتری را به ایرلاین‌ها برای پرداخت مطالبات معوق خود بیاورد.

هرچند که شرکت فرودگاه های کشور مجاز است تا طلب ۶۵۰ میلیارد تومانی خود را از ایرلاین‌ها دریافت کند اما به نظر می‌رسد این اقدام در شرایط فعلی بر مسافران هم فشار بیشتری را وارد می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا