مولاوردی: با پدیده تورم جوانی روبرو هستیم

هیندخت مولاوردی در سخنانی در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، افزود: در دو سال اخیر به منظور عملیاتی کردن ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه چاره‌ای نداشتیم که با دستگاه‌های مختلف به انعقاد تفاهم‌نامه بپردازیم اما تلاش می‌کنیم در دو سال آینده از پراکنده‌کاری خودداری کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «وضعیت …

هیندخت مولاوردی در سخنانی در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان، افزود: در دو سال اخیر به منظور عملیاتی کردن ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه چاره‌ای نداشتیم که با دستگاه‌های مختلف به انعقاد تفاهم‌نامه بپردازیم اما تلاش می‌کنیم در دو سال آینده از پراکنده‌کاری خودداری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه «وضعیت چندان مطلوبی در حوزه جوانان نداریم و فاصله زیادی بین برنامه‌ریزی و عمل هست» افزود: در دوره‌های مختلف با روی کارآمدن دولت‌ها تغییر رویکردها موجب شده است که برنامه‌ریزی‌ها به محاق بروند که این مساله به حوزه زنان و جامعه لطمه زده است.

مولاوردی در ادامه با اشاره به اینکه رویکرد غالب برنامه‌های جوانان در ادوار مختلف فرهنگی بوده است، افزود: این در حالیست که بیشتر مسائل آنان اقتصادی است. علاوه بر آن برنامه‌های آموزشی،‌ مهارت‌های شغلی در حوزه جوانان، نامناسب، محدود و ضعیف است که لازم است به این موارد بیش از گذشته پرداخته شود.

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد که در شرایط کنونی نیازمند شناخت نیازهای جوانان و جلب مشارکت آنان هستیم.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یکی از محورهای اساسی را بحث هویت و تربیت دینی دختران دانست و ادامه داد: لازم است مسائل آنان را بشناسیم. کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان وخانواده این موضوع را در دستور کار دارد و با مشارکت کارگروه دختران، این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به ساختار و بودجه حوزه زنان و خانواده اظهار کرد: موضوع دختران با حوزه‌هایی مانند وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، علوم تحقیقات فناوری و اشتراکات معنایی و مصداقی دارد، بنابراین تلاش کرده‌ایم از ظرفیت‌ها منابع و اعتبارات این دستگاه‌ها بهره لازم را در حوزه دختران ببریم.

وی با اشاره به تغییر دیدگاه خود پس از ورود به تشکیلات دولتی گفت: با ورود به تشکیلات دولتی نگاه من نسبت به مسائل متفاوت شد و اکنون واقع بینانه‌تر به آنها نگاه می‌کنم. طی هشت سال به عنوان سازمان غیردولتی مباحث مربوط به زنان را بررسی می‌کردیم و برخی از نظرات ما با واقعیت‌های موجود همخوانی نداشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به وسعت تشکیلات دولتی اظهار کرد: وسعت ساختار و تشکیلات را نباید ملاک اثربخشی یک مجموعه بدانیم. در دوره قبل به اندازه کافی نیرو وجود داشت و کشور با هیچ مشکلی از نظر اعتبارات مواجه نبود، اما جای سوال است که چنین وضعیتی آیا باعث بهبود جایگاه زنان شد؟

وی اضافه کرد: دولت یازدهم در شرایطی مسئولیت را پذیرفت که به ناچار باید سیاست خارجی و مسائل اقتصادی و معیشتی را در دستور کار خود قرار می‌داد. بنابراین مسائل اجتماعی و فرهنگی تحت الشعاع قرار گرفت البته بدین معنا نیست که دولت صرفا به حوزه زنان و خانواده توجه لازم را نداشته است، بلکه نتوانسته طرح‌های دارای بار مالی مانند قانون مرخصی زایمان را اجرایی کند. امیدواریم در شرایط پس از توافق گشایش‌هایی حاصل شود و بتوانیم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مانند زنان، گام‌های اساسی برداریم.

مولاوردی با بیان اینکه درصدد ایجاد رابطه اثربخش سازمانی با دستگاه‌های مختلف هستیم تاکید کرد: در حال تعریف رابطه اثربخش هستیم و این حضور جزو اولویت‌های ماست تا دستگاه‌ها به این باور برسند که باید برای حوزه زنان برنامه تعریف کنند و به آن اعتبار اختصاص دهند و ما نیز از فعالیت‌های انجام شده آنها گزارش می‌گیریم و به دولت ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای اجرا شده در کشور گفت: ایراد اساسی آنها این است که دولتی برنامه‌های توسعه‌ای را می‌نورسد و دولتی دیگر باید آن را اجرا کند اما اگر با سیاست‌های دولت همخوانی نداشته باشد به کنار گذاشته می‌شود.

مولاوردی درباره اجرای سیاست کوچک سازی و چاپک سازی در معاونت امور زنان اظهار کرد: دولت یازدهم چنین سیاستی را در پیش گرفته است چرا که پیش از این بیشتر درآمد نفتی صرف حقوق و مزایای کارمندان دولتی می‌شد و امکان صرف آن برای کارهای عمرانی کمتر فراهم می‌شد. این در حالی است که دولت دهم پروژه‌های نیمه کاره‌ای را برای دولت یازدهم برجای گذاشته و تکالیفی را مانند هدفمندی یارانه‌ها را به عهده دولت بعد از خود گذاشته است و دولت برای اجرای آن گرفتار شده است بنابراین تلاش می‌کند ساختار کیفی و چابکی داشته باشد و برای مشارکت مردم نقش و ارزش قائل شود.

وی با بیان اینکه دختران مسائل مشترکی با سایر جوانان دارند گفت: در حال حاضر با پدیده تورم جوانی رو به رو هستیم چرا که حدود یک سوم از جمعیت کشور ۱۵ تا ۲۹ سال دارند و نیمی از آنان را دختران تشکیل می‌دهند که پدیده منحصر به فردی به شمار می‌آید. اگر از این پدیده به درستی استفاده کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم در غیر این صورت باید انتظار بار جمعیتی را داشته باشیم.

مولاوردی اضافه کرد: به منظور استفاده از این مزیت بالقوه در گذار جمعیتی باید این سرمایه‌ را به درستی بشناسیم و امکانات و شرایط لازم را برای استفاده از این جمعیت فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: با وجود آنکه سطح سواد دختران و ورود آنان به دانشگاه‌ها افزایش یافته است اما متاسفانه میزان حضور دختران در دانشگاه‌ها نتوانسته تفاوت معناداری در برخوردای‌ آنها از مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و عضویت در هیات علمی دانشگاه‌ها به وجود بیاورد. در زمینه فرصت‌های شغلی نیز به شدت نیازمند ایجاد تعادل جنسیتی در بازار هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: دولت‌ها منبع توسعه محسوب می‌شوند به همین علت است که دولت، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای بین المللی برای جوانان اهمیتی زیادی قائل هستند و به آن می‌پردازند.

مولاوردی در پایان اظهار کرد: افزایش تعداد دخترانی که هرگز ازدواج نکردند و خود سرپرست هستند، موجب شده است که نیازهای آنان را درنظر بگیریم بنابراین لازم است به ایجاد تعادل جنسیتی در بازار کار بیش از پیش توجه کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه چهار تن از دختران در قالب یک پنل تخصصی به بازتعریف گروه‌های مختلف دختران جامعه از جهات اجتماعی، جامعه‌شناختی،‌ زیست‌شناختی و کارآفرینی پرداختند.

در بخش دیگری از این مراسم از دخترانی که در کنکور کارشناسی امسال رتبه‌های برتر را به دست آورده بودند با حضور معاون رییس‌جمهور تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا