بازتاب بازگشایی سفارت انگلیس در ایران

انگلیس و ایران یک گام مهم برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک در روز یکشنبه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بر خواهند داشت. این روزنامه افزود: فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس قرار است برای بازگشایی سفارت این کشور که در سال ۲۰۱۱ میلادی بسته شد به تهران سفر کند. سفارت انگلیس در تهران به دنبال …

انگلیس و ایران یک گام مهم برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک در روز یکشنبه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بر خواهند داشت.

این روزنامه افزود: فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس قرار است برای بازگشایی سفارت این کشور که در سال ۲۰۱۱ میلادی بسته شد به تهران سفر کند.

سفارت انگلیس در تهران به دنبال اعتراض گسترده دانشجویان به فعالیت ها و رفتارهای خصمانه در قبال منافع ملی ایران بسته شد.

فایننشال تایمز نوشت: این اولین سفر یک وزیرخارجه انگلیس به ایران بعد از سفر ‘جک استراو’ وزیر خارجه وقت در سال ۲۰۰۳ میلادی و دومین سفر از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی به شمار می آید.
این روزنامه افزود: این حرکت، یک نقطه عطف مهم در بازگشت تهران به عرصه دیپلماتیک جهانی بعد از توافق هسته ای ماه گذشته در وین به شمار می آید.

فایننشال تایمز افزود: از زمان توافق هسته ای وین، شماری از مقامات ارشد اروپایی از جمله وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا، معاون صدراعظم آلمان و ‘فدریکا موگرینی’ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران سفرکرده اند.

این روزنامه اضافه کرد: ‘جک استراو’ به فایننشال تایمز گفت: این حقیقتاً لحظه مهمی است. روابط با ایران از قرون ۱۹ میلادی تیره وتار بوده است اما حالا ما در حال حرکت در مسیر درستی هستیم.

فایننشال تایمز نوشت: این توسعه در روابط همچنین فرصت تجاری مهمی برای انگلیس به شمار می آید و قرار است یک هیات بلند پایه تجاری هاموند را در سفر به تهران همراهی کنند.

این روزنامه به نقل از ‘لرد لامونت’ رییس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران و وزیر دارایی پیشین نوشت که او در سال گذشته میلادی هشدار داده بود که شرکت های انگلیسی در حال از دست دادن فرصت ها در بازار ایران است.

روزنامه دیلی تلگراف نیز با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با دیدار هاموند از ایران افزود: هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس است که در ۱۲ سال گذشته از ایران دیدار می کند .

این روزنامه نوشت: انتظار می رود که هاموند پرچم انگلیس را در سفارتخانه این کشور در تهران بعد از گذشت چهار سال، یعنی از نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی بار دیگر برافراشته سازد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: انتظار می رود که در سفر هاموند به ایران یک هیات تجاری از جمله شماری از روسای شرکت های انگلیسی همانند گرویال داچ شل’ وی را همراهی کنند.

دیلی تلگراف افزود: یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس گفت که ما می توانیم تایید کنیم که وزیر خارجه قرار است در روزهای آینده از تهران دیدن کند.

این روزنامه نوشت: اولین وزیر خارجه انگلیس که بعد از انقلاب از ایران دیدار کرد ‘جک استراو’ بود که تا اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی پنج بار از تهران دیدار داشت وهاموند دومین وزیر خارجه انگلیس است که از این کشور دیدار می کند.

دیلی تلگراف افزود: جک استراو از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به عنوان یک خبر ‘خیلی خوب’ یاد کرد و گفت که به هاموند به دلیل این اتفاق تبریک می گویم و فکر می کند این سفر حامل یک پیام بسیار مهم خواهد بود.

این روزنامه افزود: انتظار می رود که همزمان با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، سفارت ایران نیز در لندن بازگشایی شود.

دیلی تلگراف نوشت: ایران و انگلیس به طور اصولی در ماه ژوئن سال گذشته توافق کرده بودند که سفارت خانه خود را بازگشایی کند اما اختلاف نظر در خصوص دو مورد کلیدی مانع از این تحقق این وعده شد.

روزنامه ایندیپندنت نیز با اشاره به بازگشایی سفارت انگلستان در تهران بعد از چهار سال بسته بودن، نوشت: هاموند اولین وزیر خارجه انگلیس است که در بیش از یک دهه گذشته به ایران سفر می کند.

این روزنامه نوشت: سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران در روز یکشنبه آینده بازتابی از گسترش سریع مناسبات میان تهران و غرب به شمار می آید .

ایندیپندنت افزود: این رویداد به دنبال توافق هسته ای ماه گذشته میلادی میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین صورت می گیرد .

این روزنامه با اشاره به اینکه یک هیات تجاری، هاموند را در این سفر همراهی می کند، نوشت: وزیر خارجه انگلیس قرار است با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران و سایر مقامات ارشد این کشور از جمله وزیران صنایع، تجارت ، نفت و حمل ونقل دیدار داشته باشد.

ایندیپندنت افزود: با توجه پایان گرفتن تحریم ها علیه ایران به دنبال توافق هسته ای وین، از هم اکنون شرکت های خارجی برای عقد قرارداد با ایران بویژه در زمینه های نفت و گاز صف کشیده اند.

این روزنامه نوشت: روابط ایران و انگلیس در زمان ‘ویلیام هیگ ‘ وزیر خارجه پیشین انگلیس گسترش یافت و حتی در سال گذشته میلادی بحث بازگشایی سفارتخانه های دو کشور هم مطرح شد اما این حرکت به دلیل مسایل فنی و حقوقی با مانع مواجه شد.

گاردین نیز نوشت: «بازگشایی سفارت انگلیس در تهران همزمان با گرم شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و پنج به علاوه یک در مورد برنامه هسته ای ایران صورت می گیرد».

این روزنامه افزود: «سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر یک وزیر خارجه این کشور در ۱۲ سال اخیر محسوب می شود، به دنبال سفر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام می شود.»

روزنامه گاردین در گزارش خود همچنین نوشت که یک هیات تجاری و «سیمون گس» مدیر امور سیاسی دفتر وزارت خارجه انگلیس، هاموند را در این سفر به تهران همراهی می کنند. گس، یکی از اعضای گروه ارشد مذاکره کننده انگلیس در گروه پنج به علاوه یک بود.

گاردین افزود: اقامتگاه سفیر و چند ساختمان دیگر سفارت بازسازی شده است.

به نوشته گاردین، قرار است در ابتدای فعالیت سفارت، گروه کوچکی از دیپلمات ها به ریاست «آجی شارما» که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه ای نیز برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام وی هنوز اعلام نشده است.

این روزنامه افزود: پیش ازاین انتظار می رفت که فعالیت سفارتخانه های دو طرف اندکی پس از تعیین کاردار غیرمقیم در ۲ سال پیش از سر گرفته شود، اما برخی موضوع های فنی مانع از این کارشده بود.

این روزنامه اضافه کرد: پس از ماه ها تاخیر، لندن پس ازآنکه متوجه شد در حال عقب افتادن از رقبای اروپایی اش برای حضور در بازارهای ایران است، تصمیم به بازگشایی سفارتش در تهران گرفت.

سفارت انگلیس در ایران از سال ۲۰۱۱ (۱۳۹۰) تاکنون بسته بوده است و سطح روابط دو کشور به داشتن کاردار غیرمقیم در تهران و لندن کاهش پیدا کرده بود.

محمدحسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس پیشتر در گفت وگو با روزنامه ایندیپندنت در ارتباط با بازگشایی سفارتخانه های دو کشور گفته بود: مذاکرات در این خصوص در حال انجام است و پس از نهایی شدن، شاهد فعالیت کامل نمایندگی های دو کشور خواهیم بود.

حبیب الله زاده در گفت وگو با دبیران و خبرنگاران دیپلماتیک و امور سیاسی روزنامه «ایندیپندنت» درباره روابط با انگلستان افزود: در طول یک و نیم سال گذشته، باوجود برخی مشکلات، رایزنی های دو کشور در مورد امور دوجانبه، منطقه ای و پارلمانی انجام و هیات هایی بین دو کشور تبادل شده است.

به گفته وی، هم اکنون بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن فعال است و خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا