اين پرسپوليس بخت برگشته

تیم پرسپولیس در نیمه اول کاملا بر بازی مسلط بود و کاری از دست ذوب آهن بر نمي‌آمد، دقیقه ۶ شروع مجدد خوب سوشا مکانی باعث شد مهدی طارمي‌با رشید مظاهری تک به تک شود که قدر این موقعیت را ندانست و موفق به باز کردن دروازه ذوب آهن نشد. دقیقه ۱۰ پاس رضاییان در …

تیم پرسپولیس در نیمه اول کاملا بر بازی مسلط بود و کاری از دست ذوب آهن بر نمي‌آمد، دقیقه ۶ شروع مجدد خوب سوشا مکانی باعث شد مهدی طارمي‌با رشید مظاهری تک به تک شود که قدر این موقعیت را ندانست و موفق به باز کردن دروازه ذوب آهن نشد. دقیقه ۱۰ پاس رضاییان در شلوغی محوطه جریمه به اومانیا رسید و این بازیکن کاستاریکایی با یک پاس رو به عقب، هادی نوروزی را صاحب توپ کرد که شوت محکم نوروزی به تیرک خورد. دقیقه ۱۲ شوت راه دور بازیکن ذوب‌آهن پس از برخورد به مدافع پرسپولیس در آستانه ورودی به دروازه بود که مکانی با واکنشی زیبا توپ را دفع کرد. طارمي‌که دست بردار ذوب آهن نبود دقیقه ۲۰ با سماجت خود در محوطه جریمه توپ را از مدافع ذوب‌آهن گرفت و با عبور از مظاهری موقعیت دروازه خالی را برای خود ایجاد کرد که شوت بد او از بالای دروازه بیرون رفت. ذوب آهنی ها که تحت فشار حملات پرسپولیس بودند دقیقه ۳۸ با پاس رو به عقب بد حمام برای مظاهری، فرشاد احمدزاده را صاحب موقعیت کردند که این بازیکن جوان با شوت بد خود این موقعیت تک به تک را از دست داد. پرسپولیسی‌ها که روز خوبی را پشت سر مي‌گذاشتند در نیمه دوم هم کاملا از حریف سر بودند و دقیقه ۵۱ امید عالیشاه از جناح چپ چند بازیکن ذوب آهن را جا گذاشت و موقعیت خوبی برای خود ایجاد کرد که شوت وی از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه ۵۴ نژادمهدی در محوطه جریمه طارمي‌را سرنگون کرد که داور نقطه پنالتی را نشان داد که مظاهری پنالتی عالیشاه را دفع کرد. دقیقه ۵۷  حرکت خوب طارمي‌از میانه میدان و پاس در عمق وی عالیشاه را تک به تک کرد که این بازیکن توپ را به مظاهری کوبید. سرانجام دقیقه ۶۶ پشت محوطه جریمه پاس علیپور به عالیشاه رسید که این بازیکن با شوت محکم خود توپ را گوشه دروازه ذوب آهن قرار داد. روی یک همکاری خوب دقیقه ۶۶ مهدی طارمي‌از زاویه بسته به عالیشاه پاس داد که شوت این بازیکن به تیرک خورد. برخلاف جریان بازی دقیقه ۷۵ سانتر رجب زاده از راه دور روی سر کاوه رضایی قرار گرفت که با خروج اشتباه مکانی، رضایی با ضربه سر دروازه پرسپولیس را باز کرد. در ادامه حملات پرسپولیس دقیقه ۷۹ شوت محکم طارمي‌در آستانه ورود به دروازه بود که پس از برخورد به مدافع ذوب آهن توپ به کرنر رفت. دقیقه ۸۹ در یک تصمیم جنجالی و مشکوك فغانی خطای هند بنگر را اعلام کرد و نقطه پنالتی را نشان داد و مسعود حسن زاده این پنالتی را به گل تبدیل کرد.
قضاوت پراشتباه فغاني در اين بازي انتقادات زيادي را در پي داشت. فغاني كه پس از انتقادات فراوان در بازي فصل قبل تراكتورسازي – نفت، قضاوت اين ديدار حساس را به عهده داشت، روز سختي را سپري كرد به طوري‌كه سعيد مظفري‌زاده در گفت‌وگو با «قانون» درباره فغاني گفت: فغانی درحالی‌که مي‌توانست با یک بازی کم حاشیه تر به داوری برگردد، با ابلاغ کمیته داوران سوت بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن را به صدا درآورد. دوندگی و همکاری های کمک‌های فغانی در این مسابقه و همینطور بازیکنان دو تیم با داور بازی سبب شد تا فغانی به خوبی نیمه اول را کنترل کند. در نیمه دوم اما، فشار بازی و اعتراض تماشاگران سبب شد که فغانی تحت تاثیر اتفاقات فصل گذشته و حال تمرکز خود را از دست بدهد تا جایی‌که در صحنه پنالتی پرسپولیس، سعید علی نژادیان با دخالت مناسب به فغانی در اعلام پنالتی کمک کرد هرچند که او مي‌توانست تصمیم خوب خود را با اعلام تکرار، به دلیل خروج گلر ذوب آهن پیش از سوت داور، تکمیل کند.
مظفري‌زاده درباره صحنه‌هاي جنجالي اين ديدار گفت: در ادامه مسابقه در پی خطایی که اعلام آن صحیح به نظر نمي‌رسید، ذوب آهن به گل تساوی دست یافت تا کار برای تیم داوری دشوار شود. در نهایت هم زاویه دید نامناسب فغانی سبب شد که یک پنالتی اشتباه به سود ذوب آهن اعلام شود تا این داور ارزشمند کشورمان روزهای سختی را در پیش رو داشته باشد.
حيدر سليماني كارشناس داوري كشورمان هم در خصوص صحنه‌های داوری پرسپولیس و ذوب‌آهن اظهار کرد: در دقیقه ۳۹ در کنار خط طولی بازیکن ذوب آهن در یک حرکت غیر ورزشی پیراهن مهاجم پرسپولیس را کشید که فغانی از دادن کارت زرد امتناع کرد.
پیشکسوت داوری ادامه داد: دقیقه ۳۹ فغانی خطای دروازه بان ذوب آهن که نمونه بی‌احتیاطی بود روی مهاجم پرسپولیس را ندید که موجب اعتراض نیمکت نشینان پرسپولیس شد اگر آن خطا به درستی اعلام می‌شد دروازه‌بان ذوب آهن باید اخراج مي‌شد.
کارشناس داوری تصریح کرد: دقیقه ۵۴ اعلام ضربه پنالتی به سود پرسپولیس کمي‌با تاخیر کاملا صحیح بود اما در حین ضربه پنالتی و قبل از زدن ضربه دروازه بان ذوب آهن یک متر به جلو آمد که کمک داور اول باید دستور تکرار ضربه پنالتی را مي‌داد ولی متاسفانه کمک داور شجاعت لازم را نداشت.
سلیمانی در خصوص اعتراض پرسپولیسی ها به اعلام پنالتی علیه این تیم در دقیقه ۸۶ گفت: در این صحنه آنچه که از تصاویر تلویزیونی مشخص است توپ به دست بنگر برخوردی نداشت و به پهلوی وی برخورد کرد و فغانی نتوانست صحنه را خوب ببیند و روی حدس و گمان این صحنه را به اشتباه پنالتی اعلام کرد.
وی هم‌چنین در پایان اظهار کرد: فغانی برگشت بدی داشت و متاسفانه قضاوت خوبی را انجام نداد و عنایت باز هم در چیدمان داوری اشتباه کرد. کاش فغانی با یک بازی که پخش مستقیم سراسری نبود به میدان برمی‌گشت و این‌طور سلاخی نمي‌شد.
رضا غياثي، كارشناس داور كشورمان هم انتقادات فراواني را نسبت به قضاوت فغاني داشت، غياثي در گفت‌وگو با «قانون» به مسائلي اشاره كرد كه خواندش خالي از لطف نيست:
  فغاني روز سختي را در تهران تجربه كرد و يك قضاوت پر انتقاد داشت.
آنچه که داوری فوتبال ایران می‌کشد فقط و فقط از کفاشیان است. کفاشیان برای حفظ میز و سمت خود بعد از اتفاقات تبریز کمیته‌ای تشکیل داد که نه به کمیته انضباطی  و نه به کمیته اخلاق و نه به کمیته استیناف ارتباطی داشت. کفاشیان این کمیته را تشکیل داد تا رابطه‌اش را با وزارت ورزش خوب کند.
  انتقادي كه نسبت به كميته داوران مطرح است اين بود كه چرا فغاني بايد با بازي حساس پرسپوليس – ذوب آهن به بازي‌ها برگردد.
بله، به نظر من این کمیته نه تنها نتوانست خواست مردم تبریز را اجابت کند بلکه فقط باعث شد که علیرضا فغانی که  یکی از بهترین داوران قاره آسیا را محروم و بی‌روحیه کند. در سه هفته اول لیگ برتر امسال به فغانی قضاوت داده نشد و به یکباره می‌بینیم که در مهم‌ترین مسابقه هفته چهارم فغانی داور مسابقه می‌شود. داوری که بی روحیه و مثل مرغ سرکنده در زمین می‌شود. پس اگر علیرضا فغانی در بازی پرسپولیس و ذوب آهن اشتباه کرد نباید او را مقصر بدانیم مقصر اصلی کفاشیان،‌ اصفهانیان و عنایت هستند.
  بازگشت قهرماني به داوري و قضاوت پراشتباه فغاني باعث شده بسياري بر اين عقيده باشند كه عنايت در چيدمان داوري اشتباه كرده است.
عنایت مسئول دپارتمان داوری با چه کسی لجبازی می‌کند او محسن قهرمانی را به شهری می‌فرستد که در آنجا محروم شده و یا فغانی که سه هفته قضاوت نکرده را برای بازی مهم این هفته انتخاب می‌کند.
  اصفهانيان هم مقصر است؟
بله، آقای کفاشیان شما که در جلسات خصوصی خود می‌گویید اصفهانیان مثل استخوان در گلوی ما گیر کرده چرا او را برکنار نمي‌کنید. قضاوت پر اشتباه فغانی حاصل کار تیمي‌کفاشیان،‌ عنایت و اصفهانیان است.
  از صحنه‌هاي جنجالي بازي بگوييد.
در دقیقه ۲۰ مسابقه مهدی طارمي‌بازیکن ذوب آهن را با دست شارژ کرد و توپ را از او گرفت و داور خیلی خوش شانس بود که طارمي‌نتوانست آن توپ را گل کند زیرا اگر آن توپ گل می‌شد حرف و حدیث‌های زیادی درست می‌شد. در دقیقه ۳۹ هم دروازه‌بان ذوب آهن روی فرشاد احمدزاده، مرتکب خطای پنالتی شد که داور این پنالتی را به سود پرسپولیس ندید و اگر آن پنالتی اعلام می‌شد دروازه‌بان ذوب آهن را باید اخراج می‌کرد. در دقیقه ۴۰ مسابقه کامیابی نیا روی بازیکن ذوب آهن مرتکب خطا شد که داور این خطا را ندید اگرچه کامیابی‌نیا برخوردی با مهاجم ذوب آهن نداشت اما اقدام به تکل کرده بود و اقدام به خطا هم خطا بوده و مثل خطا به حساب می‌آید. اما در دقیقه ۵۰ به درستی به بازیکن پرسپولیس کارت زرد نشان داد.
  پنالتي كه به نفع پرسپوليس اعلام شد، صحيح بود؟
آن پنالتی درست بود مدافع ذوب آهن با دست بازیکن پرسپولیس را هل داد هرچند که بازیکن پرسپولیس بزرگ‌نمایی کرد اما آن پنالتی درست بود. ضربه پنالتی زده شد و دروازه‌بان ذوب آهن حداقل دو متر به جلو پرید و باید این ضربه تکرار می‌شد که  داور چنین کاری را انجام نداد.
  و در نهايت هم بنگر اخراج شد.
بنگر تا زمانی که کارت قرمز نگرفته بود بی‌احترامي‌به داور نکرد و فقط یک خطای معمولی انجام داد که مستحق کارت زرد و اخراج نبود. پنالتی که برای ذوب آهن گرفته شد پنالتی نبود و داور در این صحنه هم اشتباه کرد.
  به نظر مي‌رسد فغاني بعد از تبريز، روزهاي سختي در پيش رو دارد.
اگرچه قضاوت فغانی در این بازی پر اشتباه بود اما  او را مقصر نمی‌دانم من تنها کسی بودم که بعد از حوادث تبریز از فغانی دفاع کردم. اما قضاوت او در بازی پرسپولیس قابل دفاع نیست. من رئیس فدراسیون، عنایت و اصفهانیان را مقصر این مسئله می‌دانم. آقای کفاشیان نامه‌های اعتراضی تیم‌ها به داوری را به باد هوا می‌گیرد و می‌خندد و نتیجه آن می‌شود که تیم‌ها برای مقام بالاتر که وزارت ورزش است نامه می‌نویسند و به همین دلیل است که وزارت ورزش در مورد داوری‌ها صحبت می‌کند. دو چیز می‌تواند یک فدراسیون فوتبال را نابود کند اول تیم ملی اگر بازنده شود و دوم داوری‌های پر اشتباه و حرف و حدیث دار که فدراسیون کفاشیان در هر دو مورد مشکل دارد.
  دادكان هم در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري از داوري گفت كه فدراسيون به يكي از داوران گفته بازي را در بياورد.
بله، آقاي دكتر دادكان دروغ نگفته است، اين داور قبل از دادكان سراغ من و آقاي عسگري هم آمد و از اين پيشنهاد پرده برداشت.
  داور مذكور محسن قهرماني بود؟
بله، ايشان داور مذكور هستند.
  ايشان دو سال پيش هم به شما همين مسئله را گفتند؟
بله، بلافاصله به آقاي تركي منتقل كردند و تركي هم گفت آن مسئول غلط زيادي كرده است، شما برو قضاوت كن، ما داوريم و بايد بي طرف باشيم.
  اين مسئول از فدراسيون بوده است؟
بله، ولي دوست ندارم اسم‌شان را ببرم.
  شما چه برخوردي كرديد؟
من و آقاي عسگري گفتيم شاهدتان چه كسي است؟ قهرماني گفت وقتي آن مسئول به من زنگ زد، سخندان گوشش را گذاشت روي گوشي من و شنيد كه آن بنده خدا چه حرفي زده است. گفتيم شاهد ديگري نداري؟ گفت نه، همان موقع زنگ زدم به تركي كه ايشان گفتند برو قضاوتت را بكن، من هم رفتم قضاوت كردم و تاوان قضاوت درست خودم را پس دادم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا