جمهوریخواهان به دنبال ۴ رای برای رد توافق!

جمهوریخواهان کم کم در حال حرکت به سمت جلب حمایت کافی برای رد موافقتنامه هسته ای ایران در رای گیری ماه سپتامبر کنگره هستند اما با توجه به اینکه تعداد حامیان این موافقتنامه میان دموکرات های سنا رو به افزایش است، جمهوریخواهان ممکن است نتوانند از وتو رئیس جمهور در امان بمانند. پس از آن …

جمهوریخواهان کم کم در حال حرکت به سمت جلب حمایت کافی برای رد موافقتنامه هسته ای ایران در رای گیری ماه سپتامبر کنگره هستند اما با توجه به اینکه تعداد حامیان این موافقتنامه میان دموکرات های سنا رو به افزایش است، جمهوریخواهان ممکن است نتوانند از وتو رئیس جمهور در امان بمانند.

پس از آن که باب منندز به دومین سناتور دموکرات مخالف موافقتنامه هسته ای ایران تبدیل شد ، جمهوریخواهان تنها به رای چهار دموکرات دیگر در سنا نیاز دارند تا بتوانند به رای حداکثری به منظور مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران یعنی رای ۶۰ سناتور دست یابند. در مجلس نمایندگان نیز ۲۴۶ جمهوریخواه از اکثریت مطلق ۲۱۸ رای مورد نیاز ازجمله حمایت ۱۲ دموکرات برخوردارند.

پیش بینی می شود کنگره آمریکا اواسط ماه سپتامبر درباره قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران رای گیری کند که از اجرای این موافقتنامه جلوگیری خواهد کرد.

با این حال اگر این قطعنامه تصویب شود ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می تواند آن را وتو کند که در آن صورت کنگره برای در امان ماندن از وتو رئیس جمهور ، به اکثریت دو سومی آراء نیازمند است. این مسئله مستلزم حمایت هفت سناتور دموکرات دیگر و ۲۳ دموکرات دیگر در مجلس نمایندگان از قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران است. این در حالی است که حتی منتقدان موافقتنامه ایران نیز می گویند دستیابی به چنین رایی دشوار خواهد بود.

توماس دانلی Thomas Donnelly تحلیلگر مسائل سیاسی و امنیتی در موسسه «امریکن انترپرایز American Enterprise » گفت فکر می کنم کاخ سفید دلیل خوبی دارد که معتقد است در پایان در کشمکش برسر موافقتنامه هسته ای ایران در کنگره پیروز خواهد شد.

حتی برخی رهبران جمهوریخواه نیز در مورد موفقیت در کنگره ابراز تردید کرده اند به طوری که برخی مخالفان می گویند قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران شانس زیادی ندارد.

با این حال فشار جمهوریخواهان برای جلب حمایت چهار سناتور دموکرات دیگر برای مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران همچنان ادامه دارد.

نشریه هیل اعلام کرد در حال حاضر ۱۹ سناتور دموکرات هستند که هنوز درمورد موافقت یا مخالفت با موافقتنامه هسته ای ایران تصمیم گیری نکرده اند.

این نشریه در همین حال نوشت دموکرات های فعلی و سابق در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به ارزیابی های اطلاعاتی گذشته در تلاش برای متقاعد کردن همقطاران خود به حمایت از موافقتنامه هسته ای ایران هستند.

۱۰ دموکرات روز پنجشنبه گذشته در نامه ای نوشتند بررسی های محرمانه که در اختیار قانونگذاران قرار گرفته است نشان می دهد ایران در صورتی که بخواهد فریبکاری کند ، گیر می افتد و هرگونه فعالیت ایران در این زمینه شناسایی خواهد شد.

در این نامه آمده است ما اطمینان داریم این سطح از نظارت و بازرسی های سرزده که در موافقتنامه به دست آمده با ایران به آنها اشاره شده است به همراه توانمندی های اطلاعاتی خود ما تقریبا هرگونه تلاش مخفیانه ایران را در زمینه غنی سازی بدون اینکه چنین فعالیت هایی شناسایی شود ، غیر ممکن می سازد.

این قانونگذاران همچنین تلاش کردند به « موافقتنامه های جانبی » ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بپردازند که به بهانه ای برای منتقدان موافقتنامه هسته ای ایران به منظور شدت بخشیدن به انتقادهایشان تبدیل شده است.

آنها در نامه خود همچنین نوشتند شک اندیشان از آژانس بین المللی انرژی اتمی به علت خودداری در ارائه جزئیات درباره برنامه های خود برای بررسی ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران انتقاد کرده اند. اما دستگاه های اطلاعاتی آمریکا از اطلات کافی برخوردار است که می تواند جامع تر از این جزئیات باشد. ما از طریق منابع فراوان خود اطلاعات گسترده ای از فعالیت های تسلیحاتی گذشته ایران در اختیار داریم. اطلاعات ما بسیار جامع تر و دقیق تر از چیزی است که احتمالا می توانیم از دانشمندان هسته ای ایران یا اطلاعات ناشی از دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت هایی به دست آوریم که ایران آنها را پاکسازی کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا