«مادر» برندگان خود را شناخت

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این مراسم و اعلام حمایت از این جشنواره گفت: اولین جشنواره‌ی فیلم و عکس مادر با هدف تکریم جایگاه و مقام مادر شکل گرفته است که این خود هدفی بسیار ارزشمند است، چرا که مادر محور و اساس خانواده است و …

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ضمن ابراز خرسندی از شرکت در این مراسم و اعلام حمایت از این جشنواره گفت: اولین جشنواره‌ی فیلم و عکس مادر با هدف تکریم جایگاه و مقام مادر شکل گرفته است که این خود هدفی بسیار ارزشمند است، چرا که مادر محور و اساس خانواده است و نقشی کلیدی در انتقال ارزش‌ها و فرهنگ به نسل‌های آتی دارد.

شهیندخت مولاوردی افزود: این نقش در این جشنواره در دو بخش مورد توجه بوده است؛ اول فیلم‌هایی که با موضوع مادر بوده است و دیگر فیلم‌هایی که مادران ساخته‌اند. در اولی فیلمسازان نگاهی ویژه به جایگاه مادر دارند و در دومی نگاهی مادرانه به آنچه در جهان پیرامون می‌گذرد انداخته شده است.

مولاوردی ادامه داد: نیاز به روح مادرانه در مدیریت جهان، اهمیتی حیاتی دارد و جای خالی آن احساس می‌شود. اگر نگاهی به منطقه بیندازیم، می‌بینیم خشونت و افراطی‌گری در حال وقوع است و بیشترین قربانیان آن نیز مادران و کودکانند. این امر حکایت از آن دارد که جهان از کمبود این روح رنج می‌برد و بشریت نیاز به تزریق این نگاه مادرانه به مدیریت جهان دارد.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر اینکه امروزه در کشور با انواع بحران‌ها روبرو هستیم که فائق آمدن به آنها باید با فرهنگ‌سازی و تربیت نسل از دوران کودکی مورد توجه قرار گیرد و مادران در این زمینه نقشی اساسی دارند،افزود: مادران برای ایفای نقش‌های خود، نیاز به امنیت و آرامش در خانه و خانواده دارند و برای تأثیر گذاری، نیاز به فراهم‌سازی بستری از امنیت دارند؛ هنر و فرهنگ هم نیاز به امنیت دارد و رشد و پیشرفت در بستر امنیت محقق می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه در برنامه‌های ریاست جمهوری به بازگشت جامعه به فرهنگ از طریق توسعه‌ی امنیت، خلاقیت و مسئولیت تأکید شده است اظهار کرد: در شرایط فعلی نیاز به دولتی فرهنگی داریم و فرهنگ دولتی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نیست و در دولت تدبیر و امید، معاونت زنان و خانواده برنامه‌های متعددی را در همین راستا در دستور کار خود قرار داده است.

او بابیان اینکه برقراری عدالت جنسیتی در خانواده و جامعه، افزایش ارتباطات خانوادگی و جلوگیری از فردگرایی، پرهیز از دولتی شدن نهاد خانواده و… از جمله مسائلی است که این معاونت مد نظر دارد، گفت: هرچند در دوسال گذشته دولت درگیر مسائل اساسی در اقتصاد و سیاست خارجی بود و توجه کمتری به این مسائل داشت، امیدواریم در دوسال آینده زمینه‌ی تحقق این امور به فراهم شود.

شهیندخت مولاوردی درپایان تصریح کرد: برای برگزاری سلسله جشنواره‌هایی که این قبیل موضوع‌ها را مورد توجه قرار بدهند اعلام آمادگی می‌کنیم.

دبیر این جشنواره‌ نیز در سخنانی، درباره‌ی فراز و فرودهای برگزاری نخستین جشنواره‌ی فیلم و عکس مادر گفت: کسانی را دیدم که بسیار سخت از برگزاری جشنواره‌ای موضوعی صحبت می‌کردند و چنین جشنواره‌ای خروجی خوبی ندارد و بعضی ها هم می‌گفتند با هر جشنواره‌ی موضوعی برای عده‌ای سفره‌ای پهن می‌شود!؟ من معتقدم که پهن شدن این سفره هم خود یک نعمت است که هر کسی از آن رزق و روزی خود را البته به اندازه می‌برد.

فاطمه گودرزی ادامه داد: شرایط به قدری سخت بود که برخی دوستان در میانه‌ی راه ما را تنها گذاشتند و دست ما بسته شد. ما با تیمی کمتر از انگشتان دو دست، سعی کردیم کاری نو انجام دهیم و برای همین از هفت مادر و زن هنرمند، در هفت رشته‌ی هنری تجلیل کردیم و سعی کردیم حداقل چند فیلمساز با استعداد کشف کنیم و کمکشان کنیم که در این عرصه فعالیت کنند.

این بازیگر سینما و تلویزیون که نخستین دبیر زن در تاریخ جشنواره های سینمایی قلمداد می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های بعد تلاش خواهیم کرد وسعت بیشتری به این جشنواره بدهیم و دعوت بیشتری از هنرمندان داشته باشیم و شاید در بخش‌هایی نیز آن را بین‌المللی کنیم.

در ادامه‌ی این مراسم از ایران دَرّودی، هنرمند نقاش نیز به پاس یک عمر فعالیت فرهنگی تقدیر شد.

درودی پس از دریافت لوح یادبود خود از دست معاون رئیس‌جمهور در سخنانی کوتاه گفت: «سهم انسان از خوشبختی به اندازه‌ی عشقی است که ابراز می‌کند»؛ از این محبتی که به من ابراز کردید تحت تأثیر قرار گرفتم. من به ذره ذره‌ی این خاک و فرهنگ و مردمان باهوش آن افتخار می‌کنم؛ افتخار می کنم که ایرانی‌ام و نامم ایران است.

در ادامه با پخش صحنه‌هایی از فیلمی مستند «پرده‌ی آخر» درباره‌ی شهید محمدرضا شفیعی، ساخته‌ی عباس صالح مدرسه‌ای، از مادر بزرگوار این شهید نیز قدردانی شد.

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه، برگزیدگان بخش عکس اعلام شدند و هیئت داوران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از میان ۲۲ قطعه عکس راه یافته به مرحله‌ی نهایی، هیچ‌یک واجد شرایط برترین‌ها در مقام اول تا سوم شناخته نشدند و تنها به محمدعلی مریزاد، حسین قشمی و مهدی عباسی، برای توجه عمیق‌تر به موضوع مادر در عکس‌هایشان لوح تقدیری اهدا شد.

برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره بخش دیگر این مراسم بودند که بنا به انتخاب هیئت داوران بخش فیلم، متشکل از پوران درخشنده(فیلمساز)، رویا تیموریان(بازیگر) و محمد آفریده(تهیه کننده و مشاور شبکه‌ی مستند) اعلام شدند.

به کزارش ایسنا، جوایز در نظرگرفته شده برای فیلم‌های برگزیده در پنج بخش اصلی، عبارتند از؛ تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه‌ی نقدی، حمایت مالی بنیاد توان افزایی و حمایت سازمان‌های مردم‌نهاد شهرداری تهران و دو سال پخش فیلم برنده از طریق پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل.

در بخش پویانمایی، فیلم «درخت» ساخته‌ی ساره شفیعی پور برنده‌ی این جایزه شد که کارگردان جوان این فیلم جایزه‌ی خود را از دست مریم نشیبا، گوینده‌ی پیشکسوت رادیو دریافت کرد.

در بخش مستند، باتقدیر از فیلمهای «پرده‌ی آخر» ساخته‌ی عباس صالح مدرسه‌ای، «بخشش مریم» ساخته‌ی سامره علی‌نژاد و «لبخند خدا» ساخته‌ی ادیک، جایزه‌ی بهترین فیلم مستند جشنواره به محمد صفا برای فیلم «زنده‌ام زندگی» اهدا شد.

در بخش مادران فیلمساز، زهره‌ معتمدی برای فیلم «مهمان ویژه» جایزه ی بهترین فیلم را دریافت کرد.

در بخش تجربی، سیف الله یزدانی برای فیلم «بوی بودنت نباشد» به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

در این بخش یاسمن حسنی، برای سه فیلمی که در این جشنواره داشت، به عنوان فیلمساز مستعد و خوش‌آتیه، جایزه‌ و لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش داستانی، هیئت داوران با اهدا دیپلم افتخار به علی مردمی برای فیلم «باد چیزی خواهد گفت» و پیمان نهان قدرتی برای فیلم «مادرهای برفی»، جایزه‌ی بهترین فیلم را به شهرزاد دادگر برای فیلم «۵۰۰ مثقال طلا» اهدا کرد.

در بخش جنبی بهترین فیلم با موضوع مادر نیز محمدرضا خردمندان برای ساخت فیلم «مسافر» برنده‌ی تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ی نقدی جشنواره شد.

در این مراسم فیلم کوتاهی از فعالیت‌های کتایون ریاحی در قامت بنیانگذار بنیاد خیریه‌ی «کمک»، و همچنین فیلمی کوتاه به کارگردانی ماهان حیدری، با بازی افتخاری علی‌اصغر شهبازی و مهناز افشار برای حاضران نمایش داده شد.

همچنین علیرضا رئیسیان، مریم نشیبا، پوران درخشنده، کتایون ریاحی، رویا تیموریان و ماهایا پطروسیان هریک در سخنانی کوتاه به حمایت از برگزاری این جشنواره و قدردانی از زحمات فاطمه گودرزی در مقام دبیر جشنواره پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا