مسجد جای سیاست است جای حزب نیست

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز پنجشنبه در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد در تالار بزرگ وزارت کشور افزود: اکنون جهان فعالیت های هسته ای ایران را پذیرفته و قطعنامه های شورای امنیت علیه کشورمان نیز لغو شده و این نشانگر آن است که اگر همه دست به دست هم دهیم و امید …

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز پنجشنبه در سیزدهمین اجلاس روز جهانی مسجد در تالار بزرگ وزارت کشور افزود: اکنون جهان فعالیت های هسته ای ایران را پذیرفته و قطعنامه های شورای امنیت علیه کشورمان نیز لغو شده و این نشانگر آن است که اگر همه دست به دست هم دهیم و امید و تدیبر داشته باشیم، پیروزیم.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز هم نیاز به همدلی و همزبانی داریم گفت: ما می توانیم با وحدت و اتحاد، حتی به همسایگان نیز کمک کنیم، کشورهایی که امروز در رنج به سر می برند.
وی خطاب به علما و ائمه جمعه حاضر در اجلاس گفت: همه این ها در صورتی امکان پذیر است که شما علما همچون گذشته در صف مقدم ایستادگی و مقاومت و آماده کردن مردم برای حضور در صحنه ها باشید، چرا که بدون مقاومت، تحمل و صبر نمی توانیم به اهداف بلند دست یابیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه که مسائل مهم کشور بدون وحدت، یکپارچگی، برادری و اجماع به نتیجه نمی رسد اظهار داشت: اگر فکر کنیم یک جناحی برود و در یک مسئله بین المللی می تواند پیروز باشد؛ شدنی نیست.
روحانی گفت: اگر تصور کنیم که دولت تنهایی بخواهد به یک مصاف بین المللی برود و مجلس ، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و غیره با او نباشد و چتر هدایت های رهبر معظم انقلاب را نیز نداشته باشد، موفق نمی شود. ما جایی پیروز می شویم که متحد و یکپارچه باشیم و دست به دست هم دهیم.
رییس جمهوری با بیان اینکه امروز با وحدت، پیروز و یکپارچگی در برابر دنیا ایستاده ایم گفت: انشالله در همه مصاف ها با وحدت و اتحاد قادر خواهیم بود به پیروزی برسیم.
روحانی با اشاره به گذشت دو سال از عمر دولت تدبیر و امید، ضمن قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حمایت مراجع، علما، حوزه های علمیه، گفت: خداوند را شاکرم که در سایه حمایت همه مردم و هدایت های رهبر معظم انقلاب، علما، ائمه جماعت، طلاب و همه مومنین قدم بسیار مهمی در زمینه مسائل مهم نظام با کمک یکدیگر برداشتیم.
روحانی موضوع هسته ای را ساده ندانست و گفت: این مسئله ای بود که از ۱۲ سال پیش با آن مشکل مواجه بودیم، البته این معضل از طرف دشمنان این مرز و بوم و نظام به بهانه های واهی شروع شد و از این جهت که بتوانیم آن را از طریق مذاکره حل کنیم و با کمترین هزینه به اهداف بلند دست یابیم، کار ساده ای نبود و ابتدا باید مقدمات این کار فراهم می شد.
رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اگر بدون مقدمات پای کار (گفت و گو) می نشستیم احتمال توفیق کم بود. نخستین گام این بود که افکار عمومی دنیا را برای این مسئله آماده کنیم.
رییس جمهوری ارائه پیشنهاد جهانی عاری از خشونت از سوی جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل را نخستین گام و مقدمات کار دانست و گفت: این پیشنهاد با اتفاق آرا در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد در حالی که برای برخی این موضوع بسیار سخت بود که ایران – کشوری که آن ها تلاش کرده بودند آن را مرکز خشونت و ترور معرفی کنند- پیشنهاد دهنده جهان عاری از خشونت باشد.
رییس جمهوری ادامه داد: این طرح چند ماه پس از پیشنهاد با تلاش دیپلماسی فعال کشور در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید گرچه برخی همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا با این طرح مخالفت کردند و مخالف این طرح سخن گفتند که ایران نباید پیشنهاد دهنده این سخن باشد، اما این پیشنهاد با اتفاق آرا تمام کشورهای جهان در سازمان ملل به تصویب رسید.
رییس جمهوری اضافه کرد: این کار مقدمه نخست بود که افکار عمومی بداند ایران کشور صلح است و کشور تجاوز و سلاح کشتار جمعی نیست بلکه قربانی این سلاح ها است.
روحانی ادامه داد: قدم دوم این بود که در داخل کشور از لحاظ اقتصادی آرامش لازم به وجود می آوردیم. زمانی می توانستیم پای میز مذاکره برویم که در شرایط تحریم آرامش در بازار به وجود می آوردیم که در ماه های اولیه این آرامش در بازار بوجود آمد.
روحانی ادامه داد: نکته سوم این بود؛ کشوری می تواند پای میز مذاکره بنشیند که احساس کند بسیاری از کشورها در کنار و حامی او هستند.
وی با اشاره به حضور ۵۰ هیات خارجی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری یازدهم در دو سال قبل گفت: این علامت خوبی برای دنیا بود که ایران تنها نیست و آنهایی که فکر می کردند ایران منزوی شده خطا می کنند.
روحانی انتخاب تیم مذاکره کننده قوی را مقدمه بعدی ذکر کرد و افزود: تیم مذاکره کننده باید از لحاظ علمی، سیاسی، حقوق و فن مذاکره آمادگی داشته و قادر به مذاکره با طرف مقابل باشد.
رییس جمهوری گفت: برای این کار به لطف خدا تیمی مورد نظر قرار گرفت که هم من آن ها را از دیرباز می شناختم و هم تمامی تیم مورد حمایت رهبر معظم انقلاب بودند و آقا هم آن ها را می شناختند.
روحانی همچنین با اشاره به اینکه مساجد مرکز حرکت کاروان عظیم نهضت اسلامی تا رسیدن به پیروزی انقلاب اسلامی بود گفت: مسجد جای سیاست است اما جای حزب نیست.
وی افزود: در مسجد باید مسائل مهم جامعه، مسائل امروز منطقه، مشکلات جهان اسلام و خطرات دنیای اسلام از سوی استکبار بیان شود.
رییس جمهوری تصریح کرد: مسجد نباید رنگ و بوی حزب، جناح و تشکل خاص به خود بگیرد. باید مسجد رنگ اسلام داشته باشد و جان و روح آن باید قرآن، اهل بیت (ع)، منافع کشور، دنیای اسلام و مرکز اتحاد، وحدت و جذب باشد.
روحانی ادامه داد: لازم می دانم از مرحوم آیت الله مهدوی کنی که از بزرگان پرافتخار روحانیت کشور بودند و همواره نقش بسیار برجسته ای در ساماندهی امور روحانیت از جمله ساماندهی مساجد و مدارس دینی ویژه در دوران نهضت اسلامی داشتند.
وی در ادامه تجلیل از مقام مرحوم آیت الله مهدوی کنی اظهار کرد: همه شما با این عالم فرهیخته کم و بیش آشنا بودید و از محضر علمی، سیاسی و اخلاقی ایشان بهره بردید. من هم از همان سال های اولیه دهه پنجاه از نزدیک با ایشان آشنا بودم و همیشه در جمع و در محضر علما و اجتماعاتی که داشتیم از محضر ایشان همه ما بهره می گرفتیم.
رییس جمهوری در بخش دیگری گفت: از دیرباز معماری اسلامی به ما می گفته است که مسجد محور اصلی شهر و جامعه است و خواهد بود. همواره اول مسجد ساخته می شد تا در کنار آن مدارس علمیه تاسیس و در کنار مسجد و مدرسه علمیه، بازار ساخته شود و در کنار آنها نیز مرکز حکومتی استقرار یابد.
روحانی تصریح کرد: سیاست، اقتصاد و علم و مسائل اجتماعی همواره در سایه مسجد و در کنار مسجد بود.
رییس جمهوری ضمن گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: خاطره تلخ به آتش کشیده شدن قبله گاه اول مسلمانان در ۴۶ سال قبل را از یاد نخواهیم برد.
وی ادامه داد: این حادثه بدان معنا بود که رژیم متجاوز و اشغالگر صهیونیستی به هیچ یک از اصول اجتماعی و انسانی تعهدی ندارد، نه تنها به مردم، کودکان و زنان رحم نمی کند و به کشتار و تجاوز ادامه می دهد؛ بلکه حتی به عبادتگاه، مسجد و قلبه گاه اول مسلمانان و سرزمین و مکانی که مورد احترام سایر ادیان آسمانی نیز هست به آن هم وقعی نمی نهد.
روحانی ادامه داد: این موضوع از یک طرف نشانگر ماهیت این رژیم غاصب، متجاوز و تروریست است و از سوی دیگر علامتی برای بیداری و هوشیاری ما برای حفط هویت دینی و اسلامی مان است تا مراکزی که به عنوان مرکز اخلاق، تعلیم و تربیت و ترویج احکام اسلامی در میان ما هست مورد توجه همه ما باشد.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسجد را مظهر اتحاد دانست و گفت: اگر خدای نکرده در مسجد بوی وحدت به مشام نرسیده و بوی تفرقه دهد آن دیگر چیزی شبیه «مسجد ضرار» خواهد بود که فرمود: مسجد ضرار مسجد تفریق میان مسلمین است و امروز هم متاسفانه در گوشه و کنار دنیا داریم مسجدی که به اصطلاح خطیب یا امام آن بایستد و از تفرقه میان مسلمانان سخن بگوید و مذهب پرافتخار شیعه و شیعیان را کفر و کافر معرفی کند.
روحانی اضافه کرد: هنوز هم در گوشه و کنار دنیا مساجدی داریم که سخنان و خطبه ها برای تفرقه میان فرق اسلامی و پیروان اهل بیت، شیعه و اهل سنت است. امروز مساجدی در دنیا داریم و افرادی در آنجا پرورش می یابند که به خشونت، افراط و کشتار مردم افتخار می کنند و آن را به دروغ راه جهاد اسلامی لقب می دهند.
رییس جمهوری ادامه داد: مسجدی، مسجد واقعی است که مرکز علم، تعلیم و تربیت، رحمت، برادری و وحدت در میان مسلمانان باشد. از مسجد ایستادگی و مقاومت برمی خیزد نه ظلم، تجاوز، خشونت و تفرقه.
روحانی با بیان اینکه مسجد مکان سیاست اسلامی نیز هست گفت: همان گونه که منبرها و مساجد در نهضت و انقلاب اسلامی پیشتاز بودند و حتی سخنان مهم امام راحل (ره) در مساجد انجام می شد.

رییس جمهوری همچنین در این مراسم با اهداء لوح سپاس به فرزند مرحوم آیت الله مهدوی کنی، از مجاهدت و تلاش های این عالم بزرگ قدردانی کرد.
در این دیدار حجت الاسلام حاجی علی اکبری رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات این مرکز، از تلاش تیم هسته ای کشور قدردانی کرد و گفت: تلاش های مجاهدانه جهادگران رشید و مومن عرصه دیپلماسی کشور با محوریت رییس جمهوری و وزیر امور خارجه در دفاع عالمانه از عزت ملی و دستاوردهای هسته ای و رفع تحریم های ظالمانه را ارج می نهیم و مطمئن هستیم با توکل به خدا و حمایت امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان مذاکرات در برابر زیاده خواهی ها ایستادگی خواهیم کرد.
وی با تأکید بر حمایت ائمه جماعات از اقدامات دولت اظهار داشت: ائمه جماعات از مسئولین کشور تا رسیدن به آرمان ها و تا آخرین سنگر حمایت خواهند کرد و امیدواریم برجام به فرجامی خجسته منتهی شود.
اجلاس روز جهانی مسجد صبح امروز با حضور ائمه جمعه سراسر کشور، سفرای خارجی مقیم تهران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا