وزارت بهداشت گام های بزرگی برداشته است

درمان و آموزش پزشکی، آیت الله مکارم شیرازی افزود: مردم از خدماتی که در حوزه بهداشت و درمان ارایه می شوند قدردانی می کنند ولی از گوشه و کنار هم نغمه های مخالف شنیده می شود که نباید به آنان چندان اعتنا کرد. من وزیر بهداشت را از مردان موفق می دانم و بخشی از …

درمان و آموزش پزشکی، آیت الله مکارم شیرازی افزود: مردم از خدماتی که در حوزه بهداشت و درمان ارایه می شوند قدردانی می کنند ولی از گوشه و کنار هم نغمه های مخالف شنیده می شود که نباید به آنان چندان اعتنا کرد. من وزیر بهداشت را از مردان موفق می دانم و بخشی از این توفیق به خاطر خلوص نیت است.
وی گفت: سلامتی حرف اول را در تمام فعالیت های اجتماعی می زند و تا زمانی که انسان، سالم نباشد هیچ کاری نمی تواند انجام دهد، سلامتی زمینه پیشرفت، علم، دانش و کشاورزی را فراهم می کند.
وی خاطرنشان کرد: خدمات وزارت بهداشت از نوع خدمات کلیدی به شمار می آید و طی دو سال اخیر هم پیشرفت های خوبی حاصل شده است؛ برخی در گوشه و کنار حرف هایی می زنند ولی جملگی بر آن هستند که در این دولت، خدمات ارزنده ای از نظر درمانی و بهداشتی صورت گرفته است.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه باید به جایی برسیم که بیماران دردی جز بیماری خود نداشته باشند گفت: در شرایطی به سر می بریم که دولت درگیر مسایل و مشکلاتی مالی است ولی در عین حال در حوزه درمان و بهداشت خدمات خوبی داشته است و به همین دلیل چنین اقداماتی ارزش بیشتری دارند.
وی ادامه داد: در کنار هر فعالیتی، مشکلات و استثنائاتی دیده می شود ولی نباید به خاطر آن ها اصل موضوع را زیر سوال برد.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: همواره باید از منظر انصاف با مسایل برخورد کرد زیرا در دیدارهایی که با مردم داشته ایم می بینیم که آنان از خدمات بهداشتی و درمانی رضایت دارند البته تا رسیدن به نقطه اصلی فاصله هایی داریم که باید کار را تا انتها ادامه دهیم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان در روستاها باید دقت بیشتری داشت، گفت: اگر مسایل درمانی و بهداشتی به اندازه کافی در روستاها وجود داشته باشد مهاجرت به شهرها نیز کاهش می یابد.
وی افزود: مسافرت به خارج از کشور برای درمان نوعی اعتراف به ضعف درمان در داخل کشور محسوب می شود بنابراین باید تمهیداتی اندیشید که این مساله کاهش یابد.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر ارتقا سطح اخلاق پزشکی تصریح کرد: این امر کمتر از فن طبابت نیست و تاثیر بسزایی بر روحیه بیماران دارد و سبب می شود روند درمان تسریع یابد زیرا بخش مهمی از درمان، روحیه بیماران است.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پزشکان در دادن روحیه به بیماران بسیار موثر هستند، گفت: به خاطر دارم، پزشکی در قم آن قدر با بیماران به خوبی رفتار می کرد که وقتی آن ها از اتاق پزشک بیرون می آمدند با خوشحالی خارج می شدند و روحیه ای عالی داشتند.
وی به روایتی از یکی از اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: امام(ع) در عیادت یکی از بیماران فرمودند این رنج و بیماری تو را به یاد خدا می اندازد و تمام گناهانت فرو می ریزند.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بخشی از امور پزشکی به پرستاران اختصاص دارد زیرا آنان خدمات قبل و پس از درمان را به بیماران ارایه می دهند و کارشان اهمیت زیادی دارد.
وی با اشاره به شرایط قم و مسافرت حدود ۲۰ میلیون تن در سال به این شهر گفت: این تعداد زائر به خدمات درمانی گسترده ای نیاز دارند بنابراین لازم است بیمارستان های قم، مجهز باشند و موجب رضایت بیماران شوند.
این مرجع تقلید گفت: باید در دانشگاه های پزشکی تاریخ پزشکی اسلام مورد توجه قرار گیرد و در آن بطور خاص به خدماتی که پزشکان مسلمان ایرانی ارایه کرده اند پرداخته شود؛ برای مثال کتاب قانون بوعلی سینا در طب ٣٠٠سال در اروپا کتاب درسی بوده است و این امر موجب می شود اعتماد به نفس دانشجویان نیز افزایش یابد ،ما صادر کننده علم پزشکی بوده ایم.

** مردم قدردان زحمات پزشکان هستند
بر اساس این گزارش ، آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در دیدار روز جمعه وزیر بهداشت با وی ضمن قدردانی از خدمات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه در فرزند آوری و سلامت خانواده ها در جامعه مسیر مناسبی را طی کرده است.
آیت الله صافی گلپایگانی افزود: مردم قدردان زحمات پزشکان هستند و من هر چه از مردم شنیده ام ابراز رضایت از وزیر بهداشت و حوزه تحت امر این وزارتخانه بوده است.
وی افزود: مقصد و نیت شما در مسیر فرزندآوری و سلامت خانواده موجب خوشحالی است؛ این را بدانید که اسلام مجموعه کاملی از دستورات برای سلامت جامعه و خانواده دارد و می توان از آن ها بهره گرفت.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش جمعیت موجب رضایت خداوند و امام زمان(عج) است.
وی ادامه داد:کار وزارت بهداشت از نظر کمی و کیفی ارزشمند و قابل قدردانی است و امیدواریم این نوع خدمات ماندگار باشند.
آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه اصرار جدی بر تداوم فعالیت های وزارت بهداشت داریم گفت: وزارت بهداشت همچنین باید به مسایل بهداشتی و درمانی زنان اهتمام ویژه ای داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا