تشکیل شورایی برای ورود داروهای جدید به کشور

شکوفه نیک فر اظهارداشت: این شورا متشکل از افراد حقیقی و حقوقی، متخصصین و پزشکان رشته های مختلف ازجمله درحوزه اقتصاد سلامت و اقتصاد و نیز نمایندگان سازمان های مرتبطی مثل نظام پزشکی و بیمه ها است. دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران،خاطرنشان کرد: شورای یاد شده در رابطه با داروهای جدیدی تصمیم می …

شکوفه نیک فر اظهارداشت: این شورا متشکل از افراد حقیقی و حقوقی، متخصصین و پزشکان رشته های مختلف ازجمله درحوزه اقتصاد سلامت و اقتصاد و نیز نمایندگان سازمان های مرتبطی مثل نظام پزشکی و بیمه ها است.
دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران،خاطرنشان کرد: شورای یاد شده در رابطه با داروهای جدیدی تصمیم می گیرد که در بازار دارویی ایران مجاز به استفاده خواهند بود . پس از تصمیم گیری وموافقت این شورا است که شرکت های دارویی می توانند به ثبت، تولید و واردات دارو اقدام کنند.
نیک فر در خصوص وضعیت ثبت داروها در کشور نیزگفت: هر دارویی که در دنیا تولید می شود دارای کدی منحصر به فرد است. اما هر دارویی که در فهرست داروهای مجاز قرار دارد در همه کشورهای دنیا مجاز به استفاده نیست چراکه در چارچوب سیاست گذاری های آن کشور، تصمیم گرفته می شود که چه داروهایی به بازار دارویی عرضه شود.
دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم از مدل های جدیدی برای استفاده از داروها استفاده کنیم بدون شک به ما درارایه خدمات بهتر به مردم کمک خواهد کرد.

**هیچ بیمه ای اجازه استفاده از تمام داروها را نمی دهد
شهرام غفاری، رییس موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی نیز در این همایش اظهارداشت: هیچ بیمه ای در دنیا وجود ندارد که اجازه استفاده از تمام داروها را بدهد.
غفاری تاکید کرد: پزشکان کشور هم باید به طورعمده داروهایی تجویز کنند که درنظام بیمه ای کشور پذیرفته شده و تحت پوشش بیمه هستند.
استاد اقتصاد بیمارستان و ارزیابی اقتصادی در نظام سلامت در پاسخ به این پرسش که چرا بسیاری از مردم به دنبال استفاده از داروهای وارداتی خارج از پوشش بیمه ها هستند؟ اظهارداشت: بررسی کیفیت داروهای موجود در کشور و اعتماد آفرینی، مبحثی حائز اهمیت است که باید در نظام سلامت، میان پزشکان، داروخانه ها و مردم به شکل کلان بررسی شود تا نتایج منطقی و ملی حاصل شود.
وی گفت: برای این که هر نوع دارویی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد باید در مرحله اول هزینه اثربخش بودن آن مورد بررسی قرار گیرد، ضمن اینکه توقع قرار گرفتن انواع دارو زیر پوشش بیمه ها منطقی نیست و به صرف اقتصاد کشور هم نخواهد بود.

**نباید انتظار ورود سریع همه داروهای جدید به کشور را داشت
عبدالمجید چرغعلی، مشاور رییس سازمان غذا ودارو نیز اظهار داشت: هر روز، شمار قابل توجهی از داروهای جدید در دیگر نقاط دنیا تولید می شود اما نباید از دولت انتظار داشت که همه آن ها را به سرعت وارد کشور کند. چرا که دولت توان این کار را ندارد و البته شرکت های خصوصی هم می توانند متقاضی این امر باشند.
رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره علت ورود کند داروهای نوظهور جهان به ایران نیز تصریح کرد: ما در تجارت جهانی عضویت نداریم و این امر، خود، یکی از عوامل کندی ورود داروهای جدید به کشور است.
فوق تخصص اقتصاد دارویی، آینده اقتصاد سلامت کشور را بسیار روشن و امیدوارکننده دانست و افزود: این امیدواری درسایه همکاری و همدلی متخصصین وسازمان ها ودستگاه های مرتبط ومردم امکان پذیرخواهد بود.
پروفسور زولاتان کالو استاد دانشگاه ELTE مجارستان در همایش یاد شده درسخنانی به تشریح نحوه قیمت گذاری داروهای جدید پرداخت و گفت: قیمت این داروها را دو عامل ارزش تفاضلی و قیمت مقایسه ای تعیین می کند.
کالو اضافه کرد: با استفاده از داروی جدید، هزینه های جانبی در بیمارستان کاهش می یابد و این مساله ارزشی ایجاد می کند که همان ارزش تفاضلی است.
وی خاطرنشان کرد:قیمت مقایسه ای نیز هزینه استفاده از داروی جدید در مقایسه با داروهای موجود و سایر روش های درمان جایگزین است. قیمت داروی جدید با جمع این دو ارزش برابر است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت منابع، باید در عرصه درمان تصمیماتی اتخاذ شود که بیشترین منفعت اجتماعی را داشته باشد، اظهارداشت: این تصمیمیات باید در عین حال سود تولید کننده را هم تامین کند.
مدیرارشد انجمن بین المللی اقتصاد دارویی سپس مثال هایی را ارایه کرد که با واقعیات موجود اقتصادی ایران مطابقت داشته باشد. در این مثال ها این موضوع روشن شد که چگونه می توان با تحلیل هزینه/سود، بهترین نوع درمان را برای بیماران انتخاب کرد تا حداکثر منافع تامین شود.
سمینار یک روزه «دسترسی عادلانه به درمان های نوین حق همه »با حضور جمعی از مسولان ومتخصصین مربوطه ازوزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران، سازمان تامین اجتماعی و سایر دست اندرکاران مربوطه روز پنجشنبه در تهران برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا