غربیها اعتراف کردند که با اعمال تحریمها برضد ایران منافع خود را از دست دادند

مهدی کرباسیان در نشستی خبری اظهار داشت : اقداماتی که دولت با حمایت های مقام معظم رهبری برای برطرف ساختن تحریم های ظالمانه انجام داد ، انتظار می رود نتایج آن عملی شود و رشد سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی را به دنبال داشته باشد . وی تصریح کرد : پالایشگاه قطران زرند …

مهدی کرباسیان در نشستی خبری اظهار داشت : اقداماتی که دولت با حمایت های مقام معظم رهبری برای برطرف ساختن تحریم های ظالمانه انجام داد ، انتظار می رود نتایج آن عملی شود و رشد سرمایه گذاری های بخش خصوصی و خارجی را به دنبال داشته باشد .
وی تصریح کرد : پالایشگاه قطران زرند حدود هشت سال متوقف بود و پیمانکار خارجی سازنده آن بدون راه اندازی ، کشور را ترک کرد اما جوانان شایسته و متخصص کشور با تکیه بر کلام مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما می توانیم، این واحد را راه اندازی کردند .
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در زمینه حجم سرمایه گذاری ارزی و ریالی مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند افزود: میزان کل سرمایه گذاری انجام شده در کک سازی بالغ بر یکصد میلیارد تومان و ۲۷.۶ میلیون دلار است، همچنین سرمایه گذاری پالایشگاه قطران به ۳۳ میلیارد ریال و ۱.۳ میلیون دلار رسید.
کرباسیان توضیح داد: پالایشگاه قطران زرند پس از اصفهان، دومین واحد فعال در این بخش است و انتظار می رود با ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار تن خود بتواند به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی جایگاه خود را نشان دهد .
مواد حاصل از پالایش قطران زرند، روغن آنتراسن نوع یک و دو به منظور تهیه رزین های مختلف، ساخت رنگ، هورمونهای رشد گیاهان و کارخانه های دوده سازی مصرف دارد ، علاوه برآن واش اویل تولیدی به منظور تولید حلالهای رنگ ، مواد ضدعفونی کننده و سوخت موتور دیزل مورد بهره برداری قرار می گیرد ، همچنین نفتالین صنعتی و متیل نفتالین صنعتی تولید شده در تهیه پلاستیکهای پلی وینیل کلراید و ساخت رنگها و رزینها به استفاده می رسد .
رئیس هیات عامل سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو ) اضافه کرد : سیاست وزارت صنعت ، معدن و تجارت توجه به چرخه تولید فولاد از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید شمش فولادی است و در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت می گیرد.
وی یادآور شد: تدوین طرح های توازن و جامع فولاد در واقع برای نگرش دقیق به زنجیره تولید است و امروز کنار این مباحث ، موضوع حمل ونقل به عنوان یکی از فاکتورهای مهم که در قیمت تمام شده نقش موثر دارد ،باید مورد توجه جدی قرار گیرد .
کرباسیان گفت : مسایل زیست محیطی و تامین آب مورد نیاز اجرای پروژه ها در صدور مجوزهای صادره از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت اهمیت بسزایی دارد و چنانچه تمامی عوامل تاثیر گذار در روند تولید ، دیده نشود ، سیاست گذاری نامتوازن خواهد بود .
وی خواستار حمایت از واحد های تولیدی در روند فعالیتهای خود در سطح استانها شد و افزود: اعمال فشار بر تولید کننده ، نمی تواند عامل تحقق سیاستهای تنظیمی باشد و به زیان اقتصاد منطقه و کشور است .
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکنون میزان ذخایر قطعی زغالسنگ کشور بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن است ، گفت : فعالیت اکتشافی در کرمان و استان های خراسان جنوبی و رضوی می تواند موجب دستیابی به ذخایر جدید زغالسنگ به میزان دو تا سه برابر این رقم برساند .
کرباسیان توضیح داد :شیوه و راهبرد وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای مقابله با خام فروشی ، حمایت از طرحهای تولیدی در بخش صنایع معدنی است و در عین حال بهره گیری از ارزش افزوده بیشتر مواد معدنی در دستور کار قرار دارد.
وی اضافه کرد: قرار است هفته آینده طرح تولید کنسانتره مس با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سرچشمه کرمان به بهره برداری برسد و این اقدام گامی در جهت مقابله با خام فروشی است .
واحد کک سازی زرند در آبان ماه ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید و پس از تکمیل مراحل این زنجیره، مجتمع کک سازی و پالایش قطران زرند، برنامه ریزی و اقدامات اجرایی راه اندازی مرحله نهایی این طرح (پالایشگاه قطران) پیاده شد و نخستین محصول فرآیندی آن (قیر)، در اواخر اسفند ماه سال گذشته تولید شد.
وجود ذخایر عظیم زغال سنگ در منطقه کرمان و کارخانه زغال شویی در منطقه زرند، مزایای اقتصادی ناشی از فرآوری زغال سنگ در مجاورت معادن و ایجاد ارزش افزوده، باعث شد طرح احداث کارخانه کک سازی زرند توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به عنوان کارفرما و با طراحی شرکت سیتیک از کشور چین به عنوان مشاور EP با هدف تولید ۴۰۰ هزار تن کک متالورژی و ۱۹ هزار تن محصولات حاصل از پالایش قطران، در محل مزبور و در زمینی به وسعت یکصد هکتار احداث شود.
کنسانتره زغالسنگ تولیدی کشور در سال گذشته به رقم یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن رسید که در مقایسه با رقم ۹۲۲ هزار تن تولید در سال ۹۲ رشد ۲۵ درصدی داشت .
وزارت صنعت ، معدن و تجارت پیش بینی کرده است، امسال میزان کنسانتره زغالسنگ تولیدی به رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.
بخش عمده از ذخایر زغالسنگ ایران در ناحیه زغالدار کرمان قرار دارد و حدود ۸۰ درصد این ذخائر در محدوده شهرستان زرند در فاصله ۷۵ کیلومتری کرمان واقع شده است .
پیش بینی شده در سال جاری در مجموع ۱۱ هزار تن قطران خام فرآوری و پالایش شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا