تفاهمنامه سومین نشست مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان امضا شد

رییس گمرک ایالت بلوچستان پاکستان و سرپرست هیات تجاری پاکستان در حاشیه امضا این تفاهمنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تفاهمنامه با بندهای مختلف به منظور تجارت مرزی بین دو کشور امضا شده و یکی از بند های مهم آن تسهیل در صدور ویزای تجار و رانندگان است که قرار …

رییس گمرک ایالت بلوچستان پاکستان و سرپرست هیات تجاری پاکستان در حاشیه امضا این تفاهمنامه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تفاهمنامه با بندهای مختلف به منظور تجارت مرزی بین دو کشور امضا شده و یکی از بند های مهم آن تسهیل در صدور ویزای تجار و رانندگان است که قرار شد پس از این برای این افراد ویزای شش ماهه با اقامت ۲۰ روزه صادر و فرایند صدور ویزا نیز یک روزه انجام شود.
دکتر سعید خان جدون ادامه داد: هم اینک در مرز دو کشور پنج نقطه برای تبادل قانونی کالا وجود دارد و در این تفاهمنامه هیات ایرانی پنج نقطه جدید دیگر را نیز پیشنهاد داده است که کشور پاکستان با بررسی آنها نتیجه را تا چند ماه آینده اعلام خواهد کرد.
وی افزود: به منظور تسهیل اقلام صادراتی و وارداتی دو کشور و نیز بهبود تعرفه ترجیحی بحث و تبادل نظر شد و به نکات مشترک خوبی رسیدیم.
وی گفت: برای تبادل کالا توسط مرزنشینان دو کشور نیز تخفیف های خوبی در نظر گرفته شده است.
رییس گمرک ایالت بلوچستان پاکستان اظهار داشت: خط ریلی حدود ۲ ماه قبل بعد از چهار سال فعال و تصمیم گرفته شد از این پس قطار هفته ای یک بار در مسیر ایران پاکستان تردد کند و به منظور تشویق تجار به استفاده از قطار قرار شد هزینه حمل کالا در این مسیر ریلی ۵۰ درصد کاهش یابد تا بتوان با سهولت کالاها را به کشورهای آسیای مرکزی و سایر نقاط ایران ارسال کرد.
سرپرست هیات پاکستانی افزود: در این نشست مقرر شد برای ایجاد خط هوایی کویته به مشهد همکاری های لازم انجام شود که این امر می تواند مزایای زیادی برای پاکستان و ایران داشته باشد.
وی ادامه داد: موارد ذکر شده در نشست های قبلی حدود ۷۰ درصد اجرایی شده است و در این نشست دو هیات هیچ اختلاف نظری نداشتند.
وی تصریح کرد: تصمیمات این نشست به طور صد درصد اجرا خواهد شد تا از این طریق بتوان وضعیت معیشت دو استان سیستان وبلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان را بهبود داد.
سرپرست هایت ایرانی و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز در حاشیه امضا این تفاهمنامه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به مذاکرات فشرده از دیروز تا کنون مسایل متعددی در بخش های مختلف مطرح شد که از آن جمله مسایل مربوط به حمل و نقل، روادید و سرمایه گذاری های مشترک است.
نادر میرشکار اظهار داشت: این تفاهمنامه در چهار بخش از جمله تردد رانندگان و تجار، صدور ویزا، هزینه های حمل و نقل جاده ای و مسایل مربوط به گمرک به امضا رسید و در بخش های مختلف مسوولان هر حوزه به منظور بررسی دقیق موارد حضور داشتند.
وی تصریح کرد: به منظور استفاده از فرصت های مرزی، هیات ایرانی نقاط جدیدی را برای حضور گمرک پاکستان پیشنهاد داد که قرار شد دولت پاکستان پس از بررسی این مورد، نتیجه را در سه ماه آینده اعلام کند.
وی افزود: گرچه پاکستان از لحاظ تامین انرژی مشکلاتی دارد اما ظرفیت هایی نیز در زمینه نساجی، چرم و بسته بندی دارد که می توان از آن ها برای سرمایه گذاری مشترک استفاده کرد.
سومین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان با حضور دو هیات از مسوولان و تجار دو کشور از دو روز پیش در اتاق بازرگانی زاهدان آغاز شده بود.
اولین و دومین نشست این کمیته نیز در زاهدان و کویته برگزار شده بود.
جمهوری اسلامی ایران از طریق استان سیستان و بلوچستان بیش از هزار کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا