سنگيني وزن مخالفان «برجام» در كميسيون ويژه

ليستي كه در نگاه اول تعجب بر انگيز است چرا كه افراد تندر و مخالف دولت و برنامه هسته‌اي در تركيب اين كميسيون قرار گرفته‌اند. علاوه بر اينكه ليست منتخب شده كميسيون ويژه بررسي برجام حاكي از حضور مخالفان است پيام‌هاي متعددي دارد. البته ماهيت كميسيون ويژه بررسي برنامه هسته‌اي همچنان مشخص نيست و هنوز …

ليستي كه در نگاه اول تعجب بر انگيز است چرا كه افراد تندر و مخالف دولت و برنامه هسته‌اي در تركيب اين كميسيون قرار گرفته‌اند. علاوه بر اينكه ليست منتخب شده كميسيون ويژه بررسي برجام حاكي از حضور مخالفان است پيام‌هاي متعددي دارد. البته ماهيت كميسيون ويژه بررسي برنامه هسته‌اي همچنان مشخص نيست و هنوز معلوم نيست اين كميسيون قرار است در بررسي برجام چه اقداماتي داشته باشد و در اساس  اين سوال وجود دارد كه وقتي مجلس اجازه تغيير در جزييات برجام را ندارد، بررسي آنها چه اثري بر توافق هسته‌اي دارد.
  سهم مخالفان در برجام
با اين حال اعضاي كميسيون ويژه براي آنكه مخالفان هر روز قوه مقننه و مجريه را در زمينه بررسي برجام زير سوال نبرند تشكيل شد تا آنها بتوانند بهترين‌هاي خود را در جريان برنامه هسته‌اي كشور قرار دهند و بتوانند بيش از گذشته بر توافق هسته‌اي ايراد بگيرند و آن را به اهرمي براي فشار بر دولت تبديل كنند. بر اساس توافقي كه صورت گرفت قرار بود اعضاي كميسيون ويژه بين سه جريان سياسي مجلس يعني فراكسيون رهروان ولايت، اصولگرايان و اصلاح‌طلبان يا مستقلان تقسيم شود و به عبارتي هر كدام از اين جريان‌ها ۵ عضو در كميسيون ويژه برجام داشته باشند. بسياري اعتقاد دارند اين تركيب به دليل تمايل مستقلان به كميسيون رهروان،  ۹ به ۶ است اما قدرت و وزنه مخالفان با برجام بيش از ياران فراكسيون رهروان ولايت احساس مي‌شود. افرادي چون مهرداد بذرپاش، حسين نجابت، محمود نبويان، اسماعيل كوثري، علي رضا زاكاني و محمد ابراهيم كارخانه‌اي از اردوگاه مخالفان كرسي‌هاي كميسيون برجام را تصاحب كردند. موضع‌گيري‌هاي اخير اين ۶ نماينده مجلس در گذشته نشان مي‌دهد كه با وجود اينكه تعدادشان كمتر است اما سنبه آنها پر زور تر خواهد بود و مي‌توانند بر موافقان و حاميان دولت در كميسيون فايق آيند و دولت را تحت فشار قرار دهند.
  وزن لاريجاني كم شد
علاوه بر اينكه وزن مخالفان در كميسيون برجام بيشتر شد، تركيب آن نشان داد كه وزن لاريجاني در مجلس رو به كاهش است و ديگر قاطبه نمايندگان با او و يارانش نيستند. كاهش اعتبار رئيس مجلس در بين وكلاي مردم از سر استيضاح رضا فرجي دانا وزير علوم تحقيقات آغاز شد. آنجايي كه لاريجاني در دفاع از عضو كابينه روحاني صحبت كرد اما نمايندگان بر خلاف نظر رئيس،  فرجي دانا را از قطار تدبير و اميد بيرون كردند. اما اين بار نمايندگان به يكي از ياران نزديك رئيس قوه مقننه يعني جواد جهانگيرزاده راي موافق ندادند. به نظر مي‌رسد جهانگيرزاده چهره محبوبي در بين نمايندگان نيست چرا كه در انتخابات هيات رئيسه مجلس، او نتوانست موافقت مجلس براي حضور در اين گروه را كسب كند. درست است كه از كميسيون حامي لاريجاني يعني فراكسيون رهروان ولايت ۵ نفر در كميسيون حاضر شدند اما اينكه نماينده نزديك به لاريجاني موفق به عضويت در كميسيون نشد،‌حامل پيام خوبي براي رئيس مجلس نبود.
   تحصيلات اعضاي كميسيون برجام
علاوه بر تركيب سياسي اين كميسيون انتظار مي‌رفت افرادي مطلع و متخصص در امور هسته‌اي و سياست خارجي بررسي برجام را بر عهده بگيرند. اما در كمال تاسف از جمع ۱۵ نفره تنها  ۶ نماينده تحصيلاتي مرتبط و نزديك به موضوع هسته‌اي دارند. فوق تخصص جراحي قلب، دكتراي شيمي، دكتراي رياضي، مديريت تكنولوژي، دكتراي فلسفه و سه نفر علوم حوزوي افرادي هستند كه هفت كرسي كميسيون ويژه بررسي برجام را برعهده گرفتند و مشخص نيست با كدام تخصص‌شان مي‌توانند برداشت درستي از سانتريفيوژ داشته باشند. اما جاي شكرش باقي است كه از اين ۱۵ نفر، ۱۴ عضو به زبان انگليسي مسلط هستند و ديگر نيازي به ترجمه‌اي از برنامه جامع اقدام مشترك ندارند.
  بي‌خبري پزشكيان از كانديداتوري‌اش
از اردوگاه اصلاح‌طلبان مسعود پزشكيان فرصت حضور در كميسيون ويژه برجام را پيدا كرد. اين نماينده با تخصص جراحي قلب از اينكه نام او به عنوان يكي از كانديداي حضور در كميسيون برجام برده شده بود متعجب بود و به «قانون» گفت: من براي اينكه در اين كميسيون حضور داشته باشم اعلام كانديداتوري نكردم اما به نظر مي‌رسد جريان‌هاي درون مجلس به تفاهم رسيدند و در ليست مشترك دو فراكسيون اصلي اصولگرايان نام بنده را نيز نوشتند و با لطف دوستان نيز راي آوردم. وي تاكيد دارد كه بررسي برجام نياز به تخصص دارد كه نمايندگان مجلس از چنين تخصصي برخوردار نيستند. نماينده مردم تبريز در مجلس در ادامه به صحبت‌هاي علي اكبر ولايتي اشاره مي‌كند كه تاكيد داشت متبحرترين افراد كشور در موضوع هسته‌اي، تيمي بود كه براي مذاكرات انتخاب شد. اين نماينده اظهار داشت: بنابراين بررسي برجام در مجلس نياز به كمك متخصصان و كارشناسان اين امر دارد و به نظر بنده ما تنها مي‌توانيم بگويم برجام را قبول داريم يا خير؛ نه اينكه دستي در جزييات آن ببريم چرا كه ديگر فرصتي مجدد براي مذاكره وجود ندارد. اين نماينده اصلاح‌طلب همچنين تاكيد مي‌كند در كميسيون برجام وزن مخالفان بيشتر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا