انتقاد سرافراز از بودجه‌ دولت به صداوسیما

محمد سرافراز رییس رسانه ملی چهارشنبه ۲۸ مرداد در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نكات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس از جمله موضوع برجام، برای رسانه ملی راهگشاست، به بحث برجام اشاره كرد و گفت: مجلس شورای اسلامی، نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد چون در …

محمد سرافراز رییس رسانه ملی چهارشنبه ۲۸ مرداد در دیدار با مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه نكات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس از جمله موضوع برجام، برای رسانه ملی راهگشاست، به بحث برجام اشاره كرد و گفت: مجلس شورای اسلامی، نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد چون در برجام، تعهدات بلندمدتی برای ایران پیش بینی‌شده است.

وی افزود: در آمریكا نیز نمایندگان سنا در حال بررسی‌اند و از یكصد نماینده سنا تا امروز، تنها ۲۴ نماینده موافقت خود با برجام اعلام كرده اند.

رئیس رسانه ملی با بیان نحوه جریان سازی آمریكایی‌ها درخصوص برجام یادآور شد: آنها در مرحله اول، مخالفت خود را اعلام می كنند و در مرحله بعد اگر رئیس جمهور آمریكا مخالفت نمایندگان را وتو كرد، آن وقت مرحله بعدی است كه باید ۳۴ رای نمایندگان كسب شود. دولت آمریكا تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخته است، از هنرمندان به عنوان موافقان و در قالب برنامه‌های كوتاه استفاده می كنند و از سویی نمایندگان مخالف برجام در آمریكا در تلاشند كه طرح رای نیاورد.

سرافراز اظهار کرد: آنها معتقدند كه باید با بخش هایی از برجام مخالفت كنند تا امتیاز بیشتری  گرفته شود. در واقع، شبكه‌های تلویزیونی آمریكا با پخش تیزر و تولیدات خود از یك سو و لابی صهیونیستی از سوی دیگر، فعالیت گسترده‌ای در موافقت و مخالفت با برجام در پیش گرفته‌اند كه  این  تلاش‌ها ‌با هدف امتیازگیری بیش‌تر از ایران است.

رئیس صدا وسیما در ادامه با اشاره به طرح‌های سیاسی و نظامی آمریكا در منطقه گفت: هدف آمریكایی‌ها در منطقه، تجزیه كشورهای سوریه، یمن و عراق است. لذا وظیفه ماست كه از محور مقاومت و گفتمان مقاومت حمایت كنیم.

وی در ادامه به موضوعات داخلی رسانه و تغییراتی كه در ماه های اخیر در ساختار رسانه شكل گرفته اشاره كرد و در خصوص بخش‌های محتوایی از جمله خبر رسانه اظهار کرد: نظرسنجی‌های دقیق و مستمر درباره بخش‌های مختلف خبری صداوسیما انجام می شود كه رد اقبال عمومی به خبرهای رسانه‌های خارجی را نشان می دهد. بر‌اساس این نظر‌سنجی‌ها، در ۲ ماه گذشته، مخاطبان بخش‌های مختلف خبری رسانه ملی ۵ درصد افزایش داشته است كه این افزایش، ناشی از كوتاه شدن بخش‌های خبری، تغییر در ادبیات خبر و پرداختن به موضوعات متنوع بوده است.

سرافراز در ادامه یاد آور شد: در بخش محتوا محدودیت ها و ملاحظاتی داریم و به همین دلیل شبكه های ماهواره ای از این وضعیت بهره می برند اما به این معنا نیست كه جای ما را گرفته باشند.

رئیس رسانه ملی در ادامه، از رویكرد جدی رسانه در تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی یاد كرد و گفت: تشویق كارآفرینان، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و توجه به كار و كار آفرینی، رویكرد جدید ما در رسانه ملی است.

وی ادغام برخی شبكه‌های تلویزیونی را از اهداف حمایت از تولید و پخش برنامه های داخلی و كاهش پخش برنامه‌های خارجی عنوان كرد.

رئیس سازمان صداوسیما با ذكر این مطلب كه در صدد هستیم پخش سریال ها و انیمیشن های خارجی كمتر شود و متكی به تولیدات داخلی باشیم، گفت: به همین دلیل دو شبكه سریال در هم ادغام شدند تا حجم پخش سریال ها و فیلم های خارجی را كاهش دهیم.

سرافراز در ادامه شبكه پویا را شبكه كودك خواند و با اشاره به هزینه‌های سنگین ساخت انیمیشن گفت: ساخت پویانمایی در كشور، هزینه‌بر و زمان بر است و قرار است از مهرماه، برنامه‌های تولید داخل در این شبكه، سهم بیش‌تری داشته باشد.

رئیس رسانه ملی در ادامه با تشریح مشكلات مالی سازمان، به ناتمام ماندن تولید برخی سریال‌های الف ویژه ناشی از كمبود اعتبارات اشاره كرد و افزود: تولید سریال‌های «سعدی»، «حضرت موسی» (ع)، و «سلمان» به علت مشكلات مالی و تامین نشدن بودجه، چند سالی است كه به تعویق افتاده است.

وی بودجه دولت برای سازمان را كمتر از ۱۰۰۰ میلیارد تومان عنوان كرد و گفت: با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق كاركنان خود نیست. اگر قرار باشد كه صداوسیما درصد زیادی از بودجه اش را از راه تبلیغات تامین كند، می تواند تبعاتی داشته باشد، برخی انتقاد می كنند كه چرا تبلیغات زیاد پخش می شود، چرا مصرف گرایی را رواج می دهید یا چرا كالاهای خارجی تبلیغ می كنید. در حالی كه  اگر دولت، بودجه سازمان را تامین‌ كند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.

سرافراز در پایان در خصوص پوشش دیجیتالی كل كشور تصریح كرد: ۱۰ سال طول خواهد كشید تا در چنین اوضاع مالی، و با تامین كامل بودجه عمرانی صدا و سیما، كشور كاملا بهره مند از پوشش دیجیتال شود.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن قدردانی از برنامه‌ها و موضع گیری های رسانه ملی در موضوع مذاكرات هسته ای، گفت: در این باره، دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نیز نظر موافقان و مخالفان برجام، مطرح و زمینه آگاهی بخشی به مخاطبان فراهم شود.

حجت‌الاسلام موسوی ورود رسانه‌ ملی به موضوع فرهنگی را مطالبه رهبر معظم انقلاب و از رسالت‌های صداوسیما برشمرد و گفت: با توجه به فعالیت‌های شبكه‌های ماهواره‌ای علیه انقلاب، ضروری است بخش های مختلف رسانه بویژه برون مرزی، فعالیت های ویژه ای در دستور كار خود قرار دهد.

در پایان این نشست، اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن طرح مشكلات رسانه‌ای حوزه انتخابیه خود، به مباحثی چون تامین و تجهیز شبكه استانی مركز اصفهان، رعایت عدالت در پوشش اخبار نمایندگان مجلس، بهبود وضعیت پوشش دیجیتال استان، توجه به مشكلات مالی صدا وسیمای مركز اصفهان، كیفی‌سازی و بومی سازی تولیدات، كاهش پخش سریال‌ها و تولیدات خارجی، ترویج تفكر حكومت دینی، تبیین جنگ رسانه ای دشمن در تولیدات رسانه ای، توجه به تنوع گویش در منطقه، استفاده از كارشناسان در برنامه‌ها، آگاهی بخشی درخصوص بحران آب و مشكلات خشكسالی، ضرورت تولید برنامه های مذهبی پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا