۶۰۰ میلیون برای ۲۳ روز افزایش عمر!

بنابراين هزينه‌كردها در اين باره بايد منطقي باشد.» معاون تحقيق و توسعه سازمان غذا و دارو در حالي روز گذشته اين اظهارنظر را انجام داده است كه گفته‌هاي او خود مي‌تواند تا حد زيادي مشخص‌كننده وضعيت نه چندان مناسب بيماران سرطاني باشد. در حالي در سال‌هاي اخير اظهاراتي مبني بر وقوع سونامي سرطان – ادعايي …

بنابراين هزينه‌كردها در اين باره بايد منطقي باشد.» معاون تحقيق و توسعه سازمان غذا و دارو در حالي روز گذشته اين اظهارنظر را انجام داده است كه گفته‌هاي او خود مي‌تواند تا حد زيادي مشخص‌كننده وضعيت نه چندان مناسب بيماران سرطاني باشد. در حالي در سال‌هاي اخير اظهاراتي مبني بر وقوع سونامي سرطان – ادعايي كه از طرف وزارت بهداشت رد شده است- انجام مي‌شود كه مبتلايان به اين بيماري مشكلات عديده‌اي از تامين هزينه درمان بيماري تا تهيه داروهاي خود دارند.

در سال‌هاي اخير يكي از دغدغه‌ها در جامعه ايراني مساله ابتلا به سرطان بوده است، آن هم به اين دليل كه در هر خانواده يا فاميل، يك نفر به يكي از انواع سرطان‌ها مبتلا مي‌شود. ثبت سالانه ۹۰ هزار مورد جديد از ابتلا به سرطان در كشور و مرگ و مير ۵۵هزار مبتلا به سرطان، حكايت از اين واقعيت دارد كه شيوع سرطان در ايران نگران‌كننده است. متخصصان حوزه سلامت معتقدند كه شيوع سرطان در ايران نگران‌كننده است و اگر وضع به همين شكل ادامه يابد، موارد مرگ و مير ناشي از ابتلا به سرطان نيز سرعت خواهد گرفت. اين در حالي است كه هنوز آمار دقيق و مستندي از موارد ابتلا به سرطان در كشور نداريم و آنچه اعلام مي‌شود آمارهاي تخميني است كه با آمارهاي واقعي، فاصله دارد. در همين حال، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، معتقد است كه افزايش بروز سرطان در كشورهاي در حال توسعه به مراتب بيشتر است و در ۲۰ سال آينده بايد منتظر افزايش ۸۰ درصدي رشد سرطان در كشورهاي در حال توسعه باشيم. رضا ملك‌زاده با بيان اينكه ايران هم جزو همين كشورهاست، بر ضرورت برنامه‌ريزي لازم براي مقابله با اين وضعيت تاكيد كرد و گفت: متاسفانه سرطان در كشورهاي در حال توسعه معمولا دير تشخيص داده مي‌شود براي همين ميزان مرگ و مير بالاتر است. به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه در سال‌هاي اخير اخبار و گزارش‌هاي متعددي مبني بر اينكه سونامي سرطان در كشور در حال رخ دادن است مطرح می‌شود، افزود: بر اساس آمارهاي معتبر، ميزان بروز سرطان در ايران كمتر از كشورهاي ديگر است به‌طوري كه آمار سازمان بهداشت جهاني نشان مي‌دهد كه ميزان بروز سرطان در كشور ما به‌طور متوسط ۱۳۴. ۷ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است.
 هزينه بالاي نگهداری مبتلايان به سرطان
روز گذشته معاون تحقيق و توسعه سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به مشكلات شديد جسمي بيماران سرطاني به‌طور كلي بيمار، دولت و بيمه هيچ كدام نمي‌توانند ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان براي افزايش ۲۳ روز عمر يك بيمار سرطاني هزينه كنند. شكوفه نيك‌فر اظهار كرد: خوشبختانه وضعيت داروهاي ضد سرطان از نظر دسته‌بندي داروها نسبت به ديگر بيماري‌ها در كشورمان از بهترين حالت برخوردار است. در حالي كه داروهاي بيماران ديابتي كمتر از ۲۰ درصد در دسترس است. او ادامه داد: اما بالاخره سرطان بيماري درمان‌ناپذير و سختي است و هميشه نيز همه فكر مي‌كنند كه داروي خوبي در دسترس نيست در حالي كه هنوز بشر موفق به درمان اين بيماري نشده است. نيك‌فر افزود: با وجود ورود داروهاي جديد همه بر اين‌ باورند كه داروهاي مورد نياز در دسترس نيست در حالي كه ما در ايران دسترسي بسيار خوبي به داروهاي روز دنيا براي درمان بيماران سرطاني ايجاد كرديم. معاون تحقيق و توسعه سازمان غذا و دارو گفت: طبق آنچه در دنيا گفته مي‌شود وجود ۱۸ تا ۲۲ درصد از كل داروهاي ثبت شده در هر گروه درماني يك وضعيت خوب تلقي مي‌شود. حال آنكه ما بيش از ۵۵ درصد داروهاي ثبت شده در دنيا را در ايران داريم. به گفته او با توجه به مشكلات شديد جسمي بيماران سرطاني به‌طور كلي بيمار، دولت و بيمه هيچ كدام نمي‌توانند ۵۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان براي افزايش ۲۳ روز عمر يك بيمار سرطاني هزينه كنند، پس بنابراين هزينه‌كردها در اين باره بايد منطقي باشد. نيك‌فر درباره حمايت بيمه‌ها از داروها و درمان‌هاي نوين روز دنيا در اين زمينه گفت: حمايت بيمه‌ها را بايد از خودشان بپرسيد اما براي داروهاي مورد استفاده در قدم‌هاي اوليه سرطان پوشش‌دهي كامل است اما داروهاي جديد كه در حال اضافه شدن به فهرست دارويي هستند، تصيماتي است كه وزارت رفاه مي‌گيرد و به وزارت بهداشت ارتباطي پيدا نمي‌كند و در كل پوشش خوبي دارد. به گزارش تسنيم، دبير شوراي بررسي تدوين داروهاي ايران خاطرنشان كرد: از طرف ديگر ما هم در سازمان غذا و دارو در راستاي حمايت از بيماران سرطاني، براي داروهايي كه تحت پوشش بيمه نبودند پوشش ۷۰ درصدي ايجاد كرديم و براي داروهايي كه تحت پوشش بيمه هستند حمايت ۷۰ درصدي را به ۹۰درصد افزايش داديم؛ در واقع اين تفاهمنامه‌اي بين وزارت رفاه و وزارت بهداشت بود و پولي است كه وزارت بهداشت به بيماران صعب‌العلاج از جمله سرطاني‌ها در راستاي دسترسي مناسب‌تر به داروها و درمان‌هاي جديد مي‌پردازد.
 ارائه خدمات مازاد به مبتلايان سرطان
يك عضو گروه اقتصاد-درمان سازمان تامين اجتماعي درباره چگونگي پوشش بيمه‌اي در درمان سرطان به «آرمان» مي‌گويد: در سازمان تامين اجتماعي يكسري خدماتي به دليل تعهدات درماني پايه، به مبتلايان به سرطان ارائه مي‌شود اما درباره كم و كيف نحوه پوشش دهي ديگر سازمان‌هاي بيمه‌گر در درمان سرطان اطلاعات كافي در دست نيست. حسن فضايلي در پاسخ به اين سوال كه تامين اجتماعي چه خدماتي را به اين گروه ارائه مي‌دهد، عنوان مي‌كند: هزينه‌هاي سرطان گزاف است و خيلي از افراد در جامعه توانايي پرداخت هزينه‌هاي آن را ندارند، به همين ترتيب در پي كاهش هزينه درمان براي اين بيماران هستيم. او درباره اينكه چه تمهيداتي براي افزايش پوشش‌دهي بيمه‌ها براي كنترل بيماري سرطان انديشيده شده است، تصريح مي‌كند: حدود ۱۰ سال است كه تامين اجتماعی خدماتي مازاد همچون پرداخت فرانشيز بيماران سرطاني بر عهده دارد كه اين پرداخت‌ها جزو تكاليف بيمه پايه است.
 پيشگيري مقرون به صرفه‌تر از درمان
يك عضو كميسيون بهداشت مجلس درباره آمار مبتلايان به سرطان در كشور به «آرمان» مي‌گويد: درباره نرخ ابتلا به سرطان بايد بر اساس آمار و مستند صحبت كرد اما با استفاده از تكنولوژي‌هاي روز مي‌توان جلوی پيشرفت اين بيماري را گرفت. عبدالرحمان رستميان مي‌افزايد: تغيير در شيوه زندگي، افزايش مصرف فست‌فود، عدم تحرك مناسب، استفاده از كودهاي شيميايي نامرغوب در كشاورزي و… را مي‌توان از عوامل بروز سرطان در جوامع برشمرد. او با بيان اينكه برخي از پزشكان سرطان پوست را يكي از شايع‌ترين سرطان‌ها در كشور مي‌دانند، تاكيد مي‌كند: به دلايل شرايط جوي و لايه اوزون مي‌توان سرطان پوست را يك تهديد در سلامت جامعه برشمرد اما بايد توجه داشت كه با شناسايي به هنگام اين نوع سرطان قابل درمان است. به گفته او متاسفانه در كشور ما وقتي كار از كار مي‌گذرد افراد متوجه سرطان مي‌شوند و اين امر گواه بي‌توجهي به سلامت در جامعه است. رستميان با بيان اينكه مردم كشور ما آن طور كه بايد و شايد به سلامت خود بها نمي‌دهند، مي‌افزايد: پيشگيري و زندگي سالم مقرون به صرفه‌ترين روش براي حفظ سلامت جامعه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا