انتشار راهبرد جدید ارتش اسرائیل

دکترین نظامی جدید اسرائیل در بلندی‌های جولان که در آن ارتش صهیونیستی خود را برای حمله احتمالی به سوریه آماده می‌کند، قابل مشاهده است. طرح افزایش کارایی ارتش اسرائیل در مدت پنج سال که به “طرح گیدئون” معروف است در اواخر ماه ژوئیه منتشر شد و در آن ادعا شده اقدامات متعددی برای منطبق کردن …

دکترین نظامی جدید اسرائیل در بلندی‌های جولان که در آن ارتش صهیونیستی خود را برای حمله احتمالی به سوریه آماده می‌کند، قابل مشاهده است. طرح افزایش کارایی ارتش اسرائیل در مدت پنج سال که به “طرح گیدئون” معروف است در اواخر ماه ژوئیه منتشر شد و در آن ادعا شده اقدامات متعددی برای منطبق کردن ارتش صهیونیستی با واقعیت در حال تغییر خاورمیانه در نظر گرفته شده است.

در جریان این طرح قرار است ۲۵۰۰ سرباز حرفه‌ای اسرائیل و ۱۰۰ هزار سرباز ذخیره برکنار شوند.

پس از اجرای کامل این طرح تا سال ۲۰۲۰ هدف آن است که ارتش اسرائیل بسیار کوچک‌تر شود و همچنین سن متوسط فرماندهان نیز تا حد چشمگیری پایین تر خواهد آمد. پس از اجرای این طرح اندازه یگان‌های توپخانه و پیاده نظام ارتش رژیم صهیونیستی کاهش خواهد یافت و باقی مانده سربازان ذخیره برای ماموریت‌های جنگی مجهز شده و آموزش خواهند دید. اندازه فرماندهی‌ها نیز به میزان شش درصد کاهش یافته و برخی واحدهایی که نقش محوری در ارتش اسرائیل ندارند نظیر یگان‌های آموزش، رادیوی ارتش و واحد امور مذهبی نیز با کاهش اندازه رو به رو خواهد شد.

از طرف دیگر ارتش اسرائیل قصد دارد در پاسخ به تهدیدهای سایبری یک شاخه سایبری تشکیل دهد و اقدام به خرید زیردریایی‌ها و جنگنده‌های رادارگریز جدید نظیر F-35 و پهپادهای بیشتر کند. اسرائیل از سال ۱۹۸۵ تاکنون اقدام به کاهش تعداد تانک‌ها و جنگنده‌های خود کرده است. اسرائیل عنوان کرده که بخشی از دلیل این موضوع کاهش تهدید متعارف ارتش های عربی علیه اسرائیل است.

این در حالی است که برخی کشورها نظیر اردن و مصر حتی براساس گزارش‌های جدید اقدام به همکاری با نیروی هوایی و ارتش اسرائیل کرده‌اند. چند روز پیش گزارش شد که یک هواپیمای سوخت‌رسان نیروی هوایی اسرائیل یک جنگنده F-16 نیروی هوایی اردن را همراهی می‌کرده و آنها در مسیر رفتن به آمریکا برای شرکت در یک رزمایش نظامی مشترک در صحرای نوادا بودند.

همچنین ماه گذشته میلادی گزارش شد که نیروی هوایی اسرائیل ۱۶ هلی کوپتر استفاده شده مدل کبرای خود را به اردن داده است تا از مرزهایش در برابر گروه تروریستی داعش محافظت کند.

همچنین در ژانویه سال جاری میلادی نیز شبکه ۱۰ اسرائیل گزارش داد، ارتش‌های اسرائیل و مصر در عملیات‌های میدانی علیه گروه موسوم به “انصار بیت‌المقدس” در صحرای سینا همکاری داشته‌اند.

راهبرد جدید ارتش رژیم صهیونیستی که چند روز پیش منتشر شد بنا به ادعای این ارتش هدفش بهبود قابلیت‌های عملیاتی ارتش صهیونیستی در مواجهه با تهدیدها در مرزهایش است.

با این حال انتشار این سند ۳۳ صفحه‌ای اقدامی غیرعادی است زیرا به افشای دکترین اسرائیل و طرح‌های آیزنکوت برای کاهش هزینه‌های جنگی ارتش صهیونیستی می پردازد.

این در حالی است که روسای قبلی ستاد ارتش اسرائیل همواره خواهان افزایش بودجه جنگی این رژیم می‌شدند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا