تغییرات جمعیتی جهان تا سال ۲۱۰۰

در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت جهان در قاره آسیا، ۱۶ درصد در آفریقا، ۱۰ درصد در اروپا، ۹ درصد در آمریکای لاتین و کارائیب و تنها پنج درصد در آمریکای شمالی و اقیانوسیه زندگی می‌کنند. چین و هند پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستند که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. با این حال این …

در حال حاضر ۶۰ درصد جمعیت جهان در قاره آسیا، ۱۶ درصد در آفریقا، ۱۰ درصد در اروپا، ۹ درصد در آمریکای لاتین و کارائیب و تنها پنج درصد در آمریکای شمالی و اقیانوسیه زندگی می‌کنند. چین و هند پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان هستند که ۴۰ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

با این حال این آمار و ارقام برای مدت طولانی به شکل کنونی باقی نخواهند ماند چرا که اطلاعات بانک جهانی نشان می‌دهد که جهان ما به شیوه‌های شگفت‌آوری رو به تغییر است و از آن جمله می‌تواند موارد زیر را پیش‌بینی کرد:

۱. آماده شدن جهان برای پذیرایی از چهار میلیارد نفر دیگر تا سال ۲۱۰۰: جمعیت جهان با سرعت پایین در حال افزایش است اما این روند رو به رشد آن همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر جمعیت جهان هر سال حدود ۸۳ میلیون نفر اضافه می‌شود که برابر با جمعیت آلمان است. اما رشد جمعیت دنیا از یک دهه پیش از ۱.۲۴ درصد به ۱.۱۸ درصد در سال رسیده است.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که این پیش‌بینی افزایش جمعیت تا چه اندازه صحت دارد؟ در گذشته سازمان ملل رکورد قابل قبولی در پیش‌بینی جمعیت جهان داشته و همان طور که در سال ۱۹۴۸ اعلام کرد جمعیت جهان در سال ۲۰۰۰ به رقم حدود شش میلیارد نفر می‌رسد که مشاهده شد تفاوت آماری در این سال ناچیز بوده است. با این وجود عملکرد گذشته نمی‌تواند تضمین کننده باشد. فاکتورهایی وجود دارد که می‌تواند این نتایج را تغییر دهد، یکی از مواردی که سازمان ملل در گزارش خود به آن اشاره کرده سرعت کاهش میزان تولد در کشورهایی است که زنان آن در حال حاضر صاحب کودکان زیادی هستند. سازمان ملل پیش بینی کرده باروری کاهش می‌یابد اما این وضعیت به مواردی همچون سرمایه گذاری در بخش سلامت زنان و گسترش دسترسی‌ها به روش‌های کنترل تولد بستگی دارد.

۲. رشد بیشتر جمعیت در قاره‌ آفریقا: پیش بینی سازمان ملل از وضعیت جمعیتی آفریقا حیرت آور است. بررسی‌ها حاکی از آن است که جمعیت این قاره تا سال ۲۱۰۰ دو برابر افزایش می‌یابد. در حال حاضر ۱۶ درصد از جمعیت جهان ساکن کشورهای آفریقایی هستند که طبق اعلام سازمان ملل این رقم در سال ۲۱۰۰ به ۴۹ درصد افزایش می‌یابد. دلیل این افزایش جمعیت این است که ساکنان آفریقا جوان هستند و نرخ باروری در آن بالاست. در سال ۲۰۱۵ نیمی از جمعیت این قاره زیر ۲۴ سال بوده‌اند.

۳. نیجریه، سومین کشور پرجمعیت جهان: بررسی سازمان ملل نشان می‌دهد جمعیت این کشور تا سال ۲۰۵۰ از آمریکا بیشتر شده و عنوان سومین کشور پرجمعیت جهان را از آن خود می‌کند. طبق اعلام این سازمان نزدیک به نیمی از رشد جمعیت جهان که پیش از سال ۲۰۵۰ اتفاق می‌افتد در ۹ کشور متمرکز خواهد شد که شامل هند، نیجریه، پاکستان،‌ کنگو، اتیوپی، تانزانیا، آمریکا، اندونزی و اوگاندا هستند.

۴. سبقت هند از چین به لحاظ رشد جمعیت: بررسی‌های جمعیت شناختی حاکی از آن است که هند به زودی عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان را از آن خود می‌کند. اکنون چین دارای جمعیت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیونی و جمعیت هند یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون نفر است اما طبق پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۰۵۰ این روند تغییر خواهد کرد.

۵. مسن شدن جمعیت اروپا: در حال حاضر حدود یک چهارم مردم اروپا ۶۰ سال یا بیشتر سن دارند. این رقم در سال ۲۰۵۰ و ۲۱۰۰ به کمی بیشتر از یک سوم افزایش خواهد یافت. تا سال ۲۰۵۰ در تمامی مناطق جهان غیر از آفریقا نزدیک به یک چهارم یا بیشتر از جمعیت آن ۶۰ ساله یا مسن‌تر خواهند بود. همچنین کشورهایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، ‌کرواسی، مجارستان، ژاپن، لتونی، لیتوانی، جمهوری مولداوی، رومانی، صربستان و اوکراین با کاهش ۱۵ درصدی جمعیت تا سال ۲۰۵۰ روبرو می‌شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا