نمی‌دانم وزیر درباره داوری چه تصمیمی دارد

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از ایسنا فریدون اصفهانیان اظها‌ر کرد: با توجه به گزارش ناظر داوری بازی صبا با گسترش فولاد، داور از نظر فنی قضاوت ضعیفی در این دیدار داشته است و با توجه به گزارش نماینده فدراسیون درباره برخورد داور با تماشاگران مسئولان ذیربط از جمله کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ …

به گزارش “ورزش سه” و به نقل از ایسنا فریدون اصفهانیان اظها‌ر کرد: با توجه به گزارش ناظر داوری بازی صبا با گسترش فولاد، داور از نظر فنی قضاوت ضعیفی در این دیدار داشته است و با توجه به گزارش نماینده فدراسیون درباره برخورد داور با تماشاگران مسئولان ذیربط از جمله کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی در این مورد قضاوت می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جلسه‌ای تشکیل شده و در آن جلسه کمیته‌ و دپارتمان داوری تصمیم گرفته‌اند که “وسیله‌بر” تا مدتی قضاوت نکند، توضیح داد: در برخی از موارد نیاز به جلسه نیست و با توجه به نمره‌ای که داوران می‌گیرند می‌توان تصمیم درست را اتخاذ کرد. این داور با توجه به گزارش ناظر داوری از نظر فنی بازی را خوب قضاوت نکرده و نمره مطلوبی را نگرفته است.

اصفهانیان در پاسخ به سوالی درباره نامه‌ دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس به وزارت ورزش و سازمان لیگ و اعتراض به آنچه “تبانی در داوری” خوانده شده، گفت: ما چنین نامه‌ای را ندیده‌ایم و من هم نمی‌دانم که وزارت ورزش و جوانان در این مورد چه خواهد کرد، ولی آنها دستگاه‌های نظارتی هستند و به‌ هر‌ حال باید کارشان را انجام دهند. به طور کل من نمی‌دانم این باشگاه‌ها چه نوشته‌اند و چه موضوعی را طرح کرده‌اند.من فکر نمی‌کنم که داوری چنین ویژگی داشته باشد که بخواهد تبانی صورت بگیرد. اصلا به ذهن آدم این موضوع خطور نمی‌کند. کل سیستم هماهنگی لازم را با وزارت ورزش و جوانان دارد، ولی این که وزیر ورزش و جوانان می‌خواهد چه تصمیمی در این‌باره بگیرد من هم نمی‌دانم.

او در پاسخ به این سوال که آیا دو باشگاه استقلال و پر‌سپولیس نامه‌ای در این رابطه به دپارتمان یا کمیته‌ داوری نوشته‌اند، ا‌ضافه‌ کرد‌: من نامه‌ای را رویت نکرده‌ام و از سوی دپارتمان در این مورد با من صحبتی نشده است. شاید نامه‌ای به دفتر تهران داده باشند، ولی من از آن اطلاعی ندارم.

رییس کمیته‌ داوران با اشاره به هفته‌ اخیر لیگ که هفته‌ای پر حاشیه برای داوری بود، اظها‌ر کرد: در هیات رییسه فدراسیون در این رابطه صحبت شد. مربیانی هستند که قبل از این که بازی شروع شود درباره داوری و سوابقش صحبت می‌کنند و گذشته آن را به رخ کمیته‌ داوران می‌کشند. من در آن جلسه هم گفتم که اگر هر یک از این عزیزان درباره داوری اظهار نظری خارج از عرف و قانونمنداری کنند باید هر‌ چه‌ سریع‌تر کمیته‌ اخلاق و کمیته‌ انضباطی با آنها برخورد کند و اگر حکمی صادر شد بلافاصله به باشگاه‌هایشان ابلاغ شود.

وی درباره شروع کار رییس جدید دپارتمان داوری نیز خاطر‌ نشان کرد: با توجه به این که عنایت قبلا رییس کمیته‌ داوران بوده و سوابق خوبی همچون کمک داوری بین‌المللی، ناظر AFC و مدرس AFC در کارنامه خود دارد، می‌تواند برای فو‌تبا‌ل کشور کارایی داشته باشد.

اصفهانیان درباره اقدامات کمیته‌ داوران قبل از شروع لیگ پانزدهم، گفت: کمیته‌ داوران قبل از بازی‌ها به همه وظایف خود عمل کرده، کلاس‌های داوری را برگزار کرده، در چهار استان کلاس‌های داوری لیگ دسته یک، دو و سه برپا کرده و در مجموع در این استان‌ها ۴۰۰ داور و کمک داور را تعلیم داده است. در تهران نیز یک کلاس برای لیگ برتر داشته‌ایم که در آن حدود ۱۰۰ نفر داور تعلیم داده شده است. در همه این کلاس‌ها به نقاط ابهام‌آمیز داوران پاسخ داده شده و سعی کردیم نقاط ضعف داوران را بر طرف کنیم و نقاط قوت‌شان را پررنگ کنیم. دانش داوران را ارزیابی کرده‌ایم و تست آمادگی جسمانی را سر زمان مقرر گرفته‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که تا کنون چه اقداماتی برای بالا بردن شأن داوران شده است، افزود: امکاناتی که برای داوران وجود دارد، بسیار کم است، هم از لحاظ حق الزحمه و هم از لحاظ هزینه‌های ایاب و ذهاب. عزیزان باید در داوری هزینه کنند. ما در دو سال گذشته ۳۰ درصد دستمزد لیگ برتر و ۵۰ درصد دستمزد داوران لیگ‌های دسته یک را افزایش دادیم و پارسال مصوبه‌ای برای افزایش ۱۰۰ درصدی دستمزد آنها داشتیم که به خاطر کمبود اعتبارات و بلوکه شدن پول‌های فدراسیون عملی نشد.

اصفهانیان خاطر‌ نشان کرد: داور یکی از ارکان مهم فو‌تبا‌ل است و باید به داور رسیدگی شود. البته این فکر هم نشود که اگر پول دهند دیگر داور اشتباهی نخواهد کرد. بالاخره تا زمانی که انسان قضاوت می‌کند خواه یا ناخواه اشتباهاتی وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: داور، دکتر تغذیه، فیزیوتراپ و مربی بدنسازی می‌خواهد و باید تمرین کند، ولی متاسفانه در این زمینه امکانات کم است. به عنوان مثال هنوز بعد از گذشت چند هفته‌ اسپانسر لباس‌های داوران را به صورت کامل نداده و فقط پیراهن‌ آنها را تحویل داده است و دستگاه‌های ارتباطی که نیاز کادر داوری است، هنوز برای داوری مهیا نشده است.

رییس کمیته‌ داوران ا‌دا‌مه‌ داد: اگر فو‌تبا‌ل کشور را به قطاری در حال حرکت تشبیه کنیم، فدراسیون نقش لوکوموتیو را دارد و هیات‌های فو‌تبا‌ل نقش واگن‌های تشکیل دهنده را دارند که مربیان، سرپرستان، مدیران و بازیکنان در داخل این واگن‌ها هستند. داوران نیز نقش اتصال این واگن‌ها و لوکوموتیوها را دارند و یکی از اصلی‌ترین رکن‌های فو‌تبا‌ل ایران هستند که اگر این اتصال خوب نباشد، دچار مشکل خواهیم شد. بدون داور هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود و باید بیشتر به آنها بها داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا