پیامدهای رفع تحریم ایران بر بازار جهانی نفتکش ها

نصرالله سردشتی درخصوص وضعیت فعلی بازار جهانی کشتی‎های نفتکش، افزود: در حال حاضر بازار اجاره کشتی‎های نفتکش پس از گذر از سال‎های ضعف و رکود شدید، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد. وی اضافه کرد: این در حالی است که کاهش شدید بهای نفت ظرف یک‎سال اخیر به افزایش تقاضا برای خرید و حمل محمولات …

نصرالله سردشتی درخصوص وضعیت فعلی بازار جهانی کشتی‎های نفتکش، افزود: در حال حاضر بازار اجاره کشتی‎های نفتکش پس از گذر از سال‎های ضعف و رکود شدید، در وضعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد.
وی اضافه کرد: این در حالی است که کاهش شدید بهای نفت ظرف یک‎سال اخیر به افزایش تقاضا برای خرید و حمل محمولات نفتی منجر شده که این عامل در کنار سایر عوامل مقطعی دیگر؛ تقویت بازار کشتی‎های نفتکش و افزایش نرخ های اجاره را در پی داشته است.
وی درباره تاثیر بازگشت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در بازارهای بین المللی پس از لغو تحریم ها نیز گفت: بازگشت کشتی های ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای بین‎المللی به دلایل مختلف تاثیری در وضعیت بازار حمل و نقل دریایی مواد نفتی و کاهش نرخ‎های اجاره و کرایه‎های حمل نخواهد داشت.
وی در تشریح این دلایل اظهار داشت: از آنجا که ایران قصد دارد پس از تحریم بلافاصله به افزایش تولید اقدام کند و سهمیه صادراتی قبلی خود را به میزان ۲.۵ میلیون بشکه در روز احیا کند، نفتکش‎های ایرانی که مسوولیت صادرات نفت خام کشور را برعهده دارند با این افزایش، بیشتر از گذشته در خدمت صادرات نفت کشور قرار خواهند گرفت.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران افزود: افزایش صادرات نفت خام کشور به میزان دو برابر سطح فعلی(۱.۲ تا ۱.۳ میلیون بشکه در روز) مستلزم بکارگیری ۱۷ فروند نفتکش VLCC در ماه است که انتظار می‎رود این ظرفیت به طور کامل به نفتکش‎های ایرانی اختصاص یابد.
وی اضافه کرد: پیش‎بینی می‎شود با افزایش ورود نفت ایران به بازار، بازار نفت که در حال حاضر نیز با مازاد عرضه مواجه است شاهد کاهش بیشتر بهای نفت باشد که این امر به افزایش مصرف و البته رونق حمل و نقل جهانی آن منجر خواهد شد.
سردشتی با بیان اینکه در این شرایط، جهان با اشتیاق بیشتری خواهان استفاده از نفت ارزان قیمت خواهد بود، ادامه داد: این در حالی است که درحال حاضر مصرف نفت و فرآورده‎های نفتی در آمریکا به دلیل سقوط قیمت‎ها بسیار افزیش یافته است که البته مشابه این وضعیت کمابیش در سایر کشورهای مصرف کننده نیز مشاهده می‎شود.
وی به ذخیره سازی نفت در روی آب توسط سایر کشورها اشاره کرد و گفت: ازطرف دیگر با توجه به ارزان ‎تر شدن قیمت نفت و ورود نفت اضافی ایران به بازار، خریداران ‎ذخیره‎ساز از جمله چین و هند رغبت بیشتری به خرید نفت ارزان و ذخیره کردن آن از خود نشان می‎دهند.
وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت مخازن ذخیره ساز زمینی، بخشی از نفت خریداری شده باید در روی آب ذخیره شود طبیعتا این امر به بکارگیری تعداد بیشتری از نفتکش‎های VLCC ناوگان جهانی و افزایش نرخ اجاره آنها منجرخواهد شد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر تعدادی از کشتی‎های نفتکش در سطح جهانی به عنوان مخزن ذخیره نفت بکار گرفته شده‎اند با ادامه کاهش قیمت نفت و افزایش خرید آن، میزان ذخیره نفت روی کشتی‎ها ‎ نیز افزایش خواهد یافت.
سردشتی اضافه کرد: علاوه براین از آنجا که نفت کوره با سولفور بالا در اروپا مشتری ندارد، شاهد جابجایی این محصول از شمال اروپا و دریای کارائیب، مدیترانه به سمت سنگاپور و خاور دور خواهیم بود که در این صورت تعدادی از کشتی‎های نفتکش ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تنی به عنوان مخزن شناور نفت کوره بکار گرفته خواهند شد که این اتفاق به تداوم و افزایش نرخ های اجاره منجر خواهد شد.
وی افزود: در این شرایط ورود کشتی‎های ما به بازار، به حفظ این وضعیت و جلوگیری از کاهش نرخ ها کمک خواهد کرد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران ادامه داد: از طرف دیگر از آنجا که مخازن نفت خام ترش جهان عمدتا در خاورمیانه قرار دارد، در صورت جایگزین شدن ایران به جای سایر کشورهای تولید کننده /صادر کننده این نوع محموله در این منطقه و با توجه به عدم تغییر در مسافت (تن – مایل)هیچگونه تاثیر منفی در بکارگیری کشتی های نفتکش ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: تنها موردی که ممکن است با ورود کشتی‎های شرکت ملی نفتکش ایران به بازارهای جهانی رخ دهد این است که برخی از مشتریان قبلی ما از جمله هند که نفت مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند نیجریه و دریای کارائیب تامین می‎کردند به سراغ ایران بیایند که در این صورت نفت ایران می‎تواند تن- مایل (مسافت) را دستخوش تغییراتی کند و اثر معکوس در بازار بگذارد.
سردشتی با بیان اینکه در پی کاهش بهای نفت، ظرفیت ذخایر استراتژیک برخی از کشورها از جمله آمریکا و ژاپن افزایش یافته است، گفت: انتظار می‎رود در صورت کاهش بیشتر بهای نفت، میزان ذخائر جهانی نیز افزایش یابد به عنوان مثال میزان ذخائر جهانی در چهار ماهه نخست سال ۲۰۱۵ حدود ۱.۹ میلیون بشکه در روز بودکه این میزان در چهار ماهه دوم سال جاری میلادی به ۳.۳ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
به گزارش شرکت ملی نفتکش، وی افزود: از طرف دیگر از آنجا که در سال‎های گذشته به دلیل نامناسب بودن وضعیت بازار، ساخت کشتی‎های نفتکش زیادی سفارش داده نشده است بنابراین در سال ۲۰۱۵ و همچنین ۲۰۱۶ نیز همانند سال های اخیر، تعداد کشتی‎های نوساز وارده به بازار، قابل توجه نخواهد بود که دراین شرایط و باتوجه به عرضه مازاد نفت، ورود کشتی‎های ما به بازار، باعث حفظ تعادل بازار و جلوگیری از افت آن خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا