نرخ گذاری برای گندله مورد موافقت نیست، اجبار باعث این امر شد

محمدرضا نعمت زاده در پنجمین جلسه پایش طرحهای زنجیره ای فولاد بخش کنسانتره و گندله، افزود: صنعت فولاد باید فعالانه تر از گذشته عمل کند تا تکلیف طرحهای نیمه تمام هرچه سریعتر روشن شود زیرا چنانچه در نقطه ای از زنجیره تولید فولاد قطع شود، کل تولید تحت تاثیر قرار می گیرد. وزارت صنعت، معدن …

محمدرضا نعمت زاده در پنجمین جلسه پایش طرحهای زنجیره ای فولاد بخش کنسانتره و گندله، افزود: صنعت فولاد باید فعالانه تر از گذشته عمل کند تا تکلیف طرحهای نیمه تمام هرچه سریعتر روشن شود زیرا چنانچه در نقطه ای از زنجیره تولید فولاد قطع شود، کل تولید تحت تاثیر قرار می گیرد.
وزارت صنعت، معدن تجارت طی بخشنامه ای در تیرماه گذشته شیوه تعیین قیمت گندله و آهن اسفنجی را مشخص ساخت و براساس آن، حمایت از فولادسازان بخش خصوصی در کنار حمایت از فولادسازان بزرگ و عمده از سیاست های جاری وزارت متبوع اعلام شد.
برپایه این بخشنامه، متعادل سازی قیمت تمام شده آهن اسفنجی در جهت قیمت های جهانی و توزیع عادلانه سود در چرخه فولاد و با توجه به گزارش نهایی موسسه حسابرسی و خدمات مالی مورد تایید بورس، قیمت فروش گندله آهن(با خلوص) ۶۶ درصدی در سال جاری برای مصرف واحد های فولادی کشور ۲۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شد.
واحدهای فولادسازی دریافت کننده سهمیه نیز در صورت تولید آهن اسفنجی مازاد بر نیاز خود، اجازه صادرات محصول تولیدی از این محل را نداشته و باید آن را به واحدهای مصرف کننده داخلی و با قیمت ۴۷ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان برای آهن اسفنجی با متوسط ۹۱ درصد (خلوص) عرضه نمایند.
نعمت زاده تاکید کرد: سیاست فعالیت رقابتی در همه صنایع از خودرو تا فولاد باید مورد عمل قرار گیرد و عرضه و تقاضای محصول تولید شده نیز بطور دایم لازم است، رصد شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح های فولادی در بخش کنسانتره و گندله منتظر تسهیلات بانکی نباشند زیرا سرمایه و منابع بانک ها محدود است و می توان شریک داخلی و خارجی گرفت و یا از شرکتهای سرمایه گذاری که منابع مالی زیادی دارند با اعتماد سازی دعوت به همکاری کرد.
وی خاطرنشان ساخت: دولت بطور جدی از صنعت ساخت داخل حمایت می کند، ضمن آنکه باید همه امکانات را بسیج کرد تا چرخ تولید متوقف نشود، همچنین باید در بهبود کیفیت و صادرات محصولات تولیدی پیشتاز بود.
به گفته نعمت زاده، کشور با کمبود گندله مواجه است اما اصولا این وزارتخانه با تعیین نرخ مخالف است و چنانچه در یک مقطع کوتاهی این کار صورت گیرد، برحسب اجبار می باشد.
وی از واحدهای فولادسازی خواست در بیان مشکلات پیشقدم شوند و این در حالی است که برای حل مشکلات واحدهای کنسانتره و گندله آهن جلسات متعددی با سازمانهای آب و برق استانها به عنوان تکمیل زیر ساخت لازم برپا شد تا برای کاهش قوانین دست و پاگیر اداری تلاش شود.
پنجمین جلسه پایش طرحهای زنجیره ای فولاد بخش کنسانتره و گندله ۳۳ طرح که توسط ۲۰ شرکت معدنی در حال راه اندازی است، پیشرفت فیزیکی آنها توسط مجریان تشریح شد.
ظرفیت اسمی کنسانتره ۳۳ طرح یادشده بالغ بر ۳۱ میلیون تن و ظرفیت اسمی گندله آهن به میزان ۴۷ میلیون تن است.
قرار است براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن برسد و برای این منظور زنجیره تولید از مرحله استخراج سنگ آهن تا تولید شمش فولادی باید کمیل شود.
آمارها حاکی است سال گذشته ارزش واردات گندله کشور به رقم ۳۳۸.۹ میلیون دلار بود، درحالی که این رقم در سال ۹۲ به میزان ۴۳.۹ میلیون دلار ثبت شده بود.

دکمه بازگشت به بالا