افزایش ۱۲ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۴

علی محمد بساق زاده روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: همچنین در طی این مدت بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۸۶ هزار میلیارد ریال در داخل کشور به فروش رسید. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه …

علی محمد بساق زاده روز سه شنبه در نشست خبری با تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: همچنین در طی این مدت بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۸۶ هزار میلیارد ریال در داخل کشور به فروش رسید.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر حجم صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا، اندک است، افزود: با توجه به پشرفت مذاکرات هسته ای و رفع تحریم ها در ماه های آینده تلاش می کنیم میزان صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا را افزایش دهیم.
بساق زاده با اشاره به صادرات به عراق، اضافه کرد: بین صادرکنندگان ایرانی و ترک محصولات پتروشیمی به عراق رقابت است و شرکت های ایرانی، برای حفظ بازار در عراق باید به کیفیت و قیمت محصولات تولیدی توجه ویژه داشته باشند.
وی در خصوص صادرات ریفرمیت تولید پتروشیمی های نوری و بندر امام نیز گفت: ریفرمیت تولیدی پس از تبدیل به آروماتیک به خارج از کشور صادر می شود و در حال حاضر صادرات مستقیم ریفرمیت نداریم.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۳ و پس از ابلاغ وزیر نفت، هیج ریفرمیتی توسط پتروشیمی ها به پالایشگاه ها تحویل نشده است.
بساق زاده درباره واردات محصولات پتروشیمی خارجی به بازار ایران نیز گفت: انواع خاصی از محصولات که در ایران تولید نمی شود و یا قیمت آن پایین تر باشد به کشور وارد می شود.
وی با اشاره به واردات محصولات پتروشیمی از عربستان و امارات به ایران، افزود: عربستان به خوراک محصولات پتروشیمی صادراتی، تخفیف ارایه می کند که این امر باعث کاهش قیمت آن می شود.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: واحدهای پتروشیمی عربستان، دولتی هستند بنابراین این کشور می تواند بهتر از شرکت های پتروشیمی خود حمایت کند.
بساق زاده با تاکید بر لزوم نظارت بر تولید، صادرات و واردات محصولات پتروشیمی، اظهار داشت: باید تلاش شود تا پس از رفع تحریم ها، موازنه ای بین این زنجیره ایجاد شود تا تولید کشور تحت الشعاع قرار نگیرد.
وی با اشاره به وارد کردن برخی محصولات پتروشیمی صادراتی کشور، گفت: تفاوت نرخ ارز آزاد و مبادله ای مشکلاتی را در این خصوص ایجاد کرده و بنابراین پیشنهاد داده ایم که ارز مبادله ای برای وارد کردن آن دسته از محصولات پتروشیمی که در حال حاضر به خارج از کشور صادر می شوند، تعلق نگیرد.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به برگزاری کنفرانس لندن در ماه های آینده، افزود: در این کنفرانس که برای رونمایی از پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار می شود، تعدادی از طرح های پتروشیمی نیز معرفی خواهند شد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برنامه ریزی برای احیای سوآپ کود اوره در کشور، اظهار داشت: این محصول از کشورهای شمالی وارد و در استان های شمالی توزیع شده و در مقابل کود تولید شده از جنوب کشور صادر می شود.
بساق زاده با اشاره به ظرفیت ۲۰۰ هزار تنی سوآپ کود اوره در کشور، گفت: در گذشته، سوآپ کود اوره صورت می گرفت که به دلیل خصوصی سازی شرکت بازرگانی پتروشیمی این عملیات متوقف شد، اما قرار است که در آینده از سر گرفته شود.
وی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نیز، خاطرنشان کرد: عرضه محصولات پتروشیمی در بورس معیاری برای صادرات محصولات مشخص کرده است، ضمن آنکه با آزادسازی قیمت ارز در بورس، دلال ها از این بخش خارج شده اند.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس برای تناژ بالا مناسب است اما در تناژ محدود، شرکت های کوچک دچار مشکل می شوند، اضافه کرد: برای حضور در بورس باید به تشکیل تعاونی و یا اتحادیه اقدام کرده یا با واسطه ها کار کنند.
بساق زاده با اشاره به افزایش تولید اتان پس از راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، گفت: امیدوار هستیم که در سال جاری بتوانیم یک میلیون تن اتان بیشتر از پارس جنوبی دریافت کنیم.
وی در خصوص میزان تولید واحدهای پتروشیمی نیز اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان ۱۸ مرداد ماه، ۱۸ میلیون تن تولید انواع محصولات پتروشیمی تولید شده که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد داشته است.
مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه مجتمع های پتروشیمی مهر، لاله، شیراز، خراسان، پردیس، شازند، کرمانشاه، خارک و پلیمر کرمانشاه در چهارماه نخست سال بیش از٩٠درصد ظرفیت خود تولید داشته اند، افزود: میزان تولید واحدهای پتروشیمی اصفهان، غدیر، ایلام، کارون، فارابی، رازی، ارومیه نوری، آریا ساسول و تبریز نسبت به مدت مشابه سال گذشته١٠ درصد رشد داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا