وزیر دفاع: روسیه سامانه اس ۳۰۰ به روز شده را تحویل ایران می دهد

این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی و در آستانه هفته دولت اعلام کرد. وی در خصوص آخرین وضعیت تحویل این سامانه موشکی به کشورمان توضیح داد: در بحث اس ۳۰۰ در یک مقطعی از زمان ریاست جمهوری روسیه (مدودوف) قرارداد …

این مطلب را سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی و در آستانه هفته دولت اعلام کرد.
وی در خصوص آخرین وضعیت تحویل این سامانه موشکی به کشورمان توضیح داد: در بحث اس ۳۰۰ در یک مقطعی از زمان ریاست جمهوری روسیه (مدودوف) قرارداد تحویل این سامانه را به ایران ملغی اثر کرد و عملا ما وارد یک فضای شکایت و بازپس گیری و طرح جریمه کردن طرف مقابل شدیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: اما در دوره جدید با نخستین شرکت و حضور در کنفرانس امنیت مسکو با طرف روسی بحث اس ۳۰۰ را مطرح کردیم که طرف روسی به قراردادی که با جمهوری اسلامی ایران امضا کرده پایبند باشد.
سردار دهقان تاکید کرد: در این فضای جدید بحث زنده کردن موضوع تحویل اس ۳۰۰ در دستور کار وزارت دفاع قرار گرفت و قرار بر این شد که مجاری و راهکارهایی را پیدا کنیم و ما هم بر آن اساس قرارداد را به روز کردیم و در ابعاد آن تجدید نظر انجام شد.
وی افزود: بر این اساس قرار شد طرف روسی تمامی تغییرات تکنولوژیکی را برای تحویل این سامانه موشکی به جمهوری اسلامی ایران انجام داده و این سامانه را به روز شده تحویل کشورمان دهد.
وزیر دفاع خاطرنشان کرد: تمامی مذاکرت در این خصوص انجام و متن قرارداد جدید تحویل این سامانه موشکی تهیه شده که ظرف این هفته یا هفته آینده امضا می شود تا در آینده مشخص سیستم سامانه اس ۳۰۰ را در اختیار بگیریم.
سردار دهقان در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر خرید اقلام هوایی از سایر کشورهای دنیا گفت: در بخش خرید اینگونه اقلام، نیازهای خود را فقط به روسها اعلام کردیم، اما با سایر کشورها در این خصوص مذاکره ای نکردیم و حرفی نزده ایم و هیچ درخواستی در این حوزه از آنها نداشته ایم و بعید میدانم، همکاری نظامی با سایر کشورها داشته باشیم.
وی درخصوص قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل نیز، توضیح داد و گفت: در این قطعنامه بندی وجود دارد که همزمان با صدور آن، جمهوری اسلامی نیز بیانیه ای صادر کرد و گفت که هیچ محدودیتی را نمی پذیریم و از کسی در این خصوص اجازه نخواهیم گرفت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه سازمان صنایع هوا فضا وابسته به این وزارتخانه بر روی انواع موشکهای بالستیک متمرکز شده است، توضیح داد: در حال کار بر روی افزایش دقت موشکها هستیم و می خواهیم این سیستم ها در برابر جنگ الکترونیک و هدف قرار گرفتن، مصون باشند.
وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به گونه ای سامان دهیم که قادر باشد نیازهای نیروهای مسلح را در همه حوزه ها به نحو شایسته ای پشتیبانی کند که برای این کار ابتدا یک طرح جامع برنامه ۴ ساله تهیه شد و اکنون نیز در حال حرکت در این مسیر هستیم.
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقانی اقدام بعدی این وزارتخانه را توجه به هزینه ها، موثر سازی و کاهش راهبردی آنها عنوان کرد و افزود: این مهم که در دستور کار ودجا قرار گرفته بود، کاهش ۲۰درصدی هزینه در موضوعات جاری را به همراه داشته است.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توان بازدارندگی و توان راهبردی خود را هر روز افزایش می دهد، گفت: در زمان حاضر و با یاری خداوند سبحان و تلاش مهندسان و کارشناسان صنعت دفاعی کشور برروی تامین اقلام دفاعی متمرکز شده ایم و طرح ها و پروژه های دفاعی را با شتاب و سرعت قابل قبولی به نتیجه رسانده و در اختیار نیروهای مسلح قرار می دهیم .
سردار دهقان یادآور شد، امروزه پروژه ها را اولویت بندی کرده و با تمرکزی که روی این پروژه ها داشته ایم، بیش از ۳۰ درصد از آنها را به نتیجه رسانده ایم و اگر جایی در سطح ملی ظرفیتی وجود داشته باشد که با سرمایه گذاری اندک، نیاز ما را برطرف کند به سمت آن خواهیم رفت.
وی با بیان انیکه ما ظرفیت های عظیم در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز ،مخابرات و عمران داریم که می تواند به توسعه ملی کمک کند، افزود: به طور قطع و یقین از این ظرفیت های عظیم در توسعه صنعت دفاعی کشور استفاده خواهیم کرد که نمونه ای از آن موضوع آمایش صنایع دفاعی است که طی آن مسئله پدافند غیرعامل در صنایع دفاعی را دنبال می کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در زمان حاضر سازمان هوافضای وابسته به این وزارتخانه بر روی انواع موشکهای بالستیک متمرکز شده است،گفت: در حال کار بر روی افزایش دقت موشکها هستیم و می خواهیم این سیستم ها در برابر جنگ الکترونیک و هدف قرار گرفتن، مصون باشند که در این خصوص چند پروژه راهبردی را در حوزه موشکی از جمله دقت در بردهای بلند و ماندگاری و بارانی کردن سرجنگی ها آنها به نتیجه رسانده ایم.
سردار دهقان در ادامه این نشست خبری افزود: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به دنبال هواپایه کردن موشک های زمینی است که برخی از این موشک ها از جمله موشک های کروز ساحل به دریا عملیاتی شده اند و بهترین موشک های ضد زره را در اختیار نیروهای مسلح قرار داده ایم .
وی همچنین از الحاق زیرسطحی جدید ۵۰۰ تنی در سال جاری به نیروی دریایی ارتش خبر داد و گفت: با یاری خدا و تلاش همکارانمان در حوزه صنعت دفاعی کشور در گامهای بعدی نیز درخصوص زیرسطحی های سنگین قدم های بزرگی را بر خواهیم داشت.
وزیر دفاع همچنین از کار بر روی رادارهای آرایه فلزی خبر داد و گفت: حرکت در این مسیر ادامه دارد و ما به سمت سیستم های پسیو در حال حرکت هستیم.
وی همچنین در ادامه این نشست خبری با خبرنگاران رسانه های جمعی از عملیاتی شدن بالگرد ملی طی سال جاری خبر داد و افزود: متخصصان صنعت دفاعی کشور جنگنده صاعقه ۲ را نیز تحویل نیروی هوایی ارتش داده اند و جت آموزشی نیز مور آزمایش قرار گرفته و آماده تولید است.
سردار دهقان همچنین از تولید پرنده های هدایت پذیر (پهپاد) در انواع مدل های رزمی، شناسایی، تعقیب و مراقبت هوایی خبر داد و گفت: این تولیدات مشتری های بسیار زیادی از خارج کشور دارند و ما آنها را با رعایت تمامی موارد امنیتی به آنها می فروشیم.
وی با بیان اینکه تمامی موشک های جمهوری اسلامی ایران دفاع است، تاکید کرد: ما هیچ گاه با نیت کاربرد سلاح و کلاهک هسته ای هیچ موشکی را نه طراحی و نه تولید کرده ایم و نه هیچگاه ملاحظات فنی کلاهک اتمی را برای موشک هایمان بررسی و اعمال کرده ایم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: کلیدی ترین رمز توانمندی صنعت دفاعی جمهوری اسلامی ایران عنصر خودباوری است به طوری که امروز ما با یاری خدا توانسته ایم آنچه را که نیاز داریم طراحی و تولید کنیم و آن را بسازیم.
وی خاطرنشان کرد، اگر آمریکا یا رژیم اشغالگر و غاصب صهیونیستی تصور کنند که می توانند اقدام کارسازی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته باشند، یک لحظه هم صبر نمی کنند و جواب دندان شکنی به آنها خواهیم داد، چرا که آنها قدرت بی پایان ملت ایران را درک نکرده اند.
وی گفت: ما از هر مجموعه ای که بخواهد با رژیم جعلی صهیونیستی و آمریکا مبارزه کند حمایت می کنیم و هر پشتیبانی که لازم باشد از جبهه مقاومت انجام می دهیم.
وی با بیان اینکه امروز وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با ۳۵ کشور در ۳ قاره همکاری های مشترکی را انجام می دهد، افزود: ما اکنون با این کشورها در حال تبادل خدمات فنی، مهندسی، پشتیبانی،تعمیراتی، خدماتی، فروش و نیز انتقال فناوری هستیم.
سردار دهقان در خصوص برگزاری رزمایش موشکی نیز گفت: رزمایش با آزمایش موشکی فرق می کند، رزمایش ها در هر سال و در زمانی مشخص برای بررسی نقاط ضعف و قدرت سامانه ها و بر حسب ماموریت های مختلف نیروهای مسلح برگزار می شوند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: آزمایش های موشکی جمهوری اسلامی ایران متناسب با فرایند تحقیق و تولید اینگونه تسلیحات و تجهیزات نظامی انجام می شود و هیچ منعی ندارد و هر سامانه ممکن است تا ۱۵ بار هم آزمایش شود.
وی در ادامه این نشست به بررسی و تجزیه و تحلیل مسایل منطقه ای پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران گروهک تروریستی داعش را تهدیدی برای امنیت خود نمی داند ولی این گروهک تروریستی تهدید برای امنیت جهانی است، ما معتقدیم اگرچه امریکا و رژیم صهیونیستی از این بابت اعلام نگرانی می کنند، اما از آن اقدامات تروریستی این گروهک ناراضی نیستند.
سردار دهقان در ادامه این نشست خبری به موضوعات فضایی اشاره کرد و افزود: در این حوزه برنامه ۱۰ ساله جهت حضور در فضا تعیین شده بود که البته با یک سری مشکلات مواجه شد، اما آنچه در فضا برای ما مهم است استفاده صلح آمیز از فضاست و اعتقاد داریم نباید فضا را تبدیل به میدان جنگ کرد.
وی گفت: امیدواریم برنامه فضایی کشور فعال شود، که در این راستا ما کار پایگاه های پرتاب ماهواره ها را نهایی کرده و آمادگی برای پرتاب آنها به مدارهای مختلف را داریم که می توان به آمادگی برخی ماهواره ها و ماهواره برها مانند سیمرغ اشاره کرد.
در پایان این نشست خبری وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با خبرنگاران رسانه های جمعی عکس یادگاری گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا