فرصت های برابر و عادلانه در اختیار زنان و مردان قرار گیرد

شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در پانزدهمین گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان وخانواده شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو افزود: باید از ظرفیت زنان در سیاستگذاری، برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی ها استفاده شود، زیرا این موضوع مورد تاکید جدی و نیز سیاست جمهوری اسلامی است. وی ادامه داد: درخواست جدی ما …

شهیندخت مولاوردی روز سه شنبه در پانزدهمین گردهمایی سراسری مشاوران امور زنان وخانواده شرکت های تابعه و وابسته وزارت نیرو افزود: باید از ظرفیت زنان در سیاستگذاری، برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی ها استفاده شود، زیرا این موضوع مورد تاکید جدی و نیز سیاست جمهوری اسلامی است.
وی ادامه داد: درخواست جدی ما و تاکید جدی رییس جمهوری، استفاده از فرصت ها برای زنان در بخش های مختلف است و رییس جمهوری نیز بر بحث شایسته سالاری تاکید جدی دارند.
مولاوردی گفت: نباید فقط زنان را به عنوان مخاطب برای آموزش قرار دهیم و قابلیت آنان را در توسعه نادیده بگیریم.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: دیگر زمان آن گذشته که به این شکل به مشارکت زنان نگاه کنیم و باید زنان را در عرصه های مختلف مشارکت دهیم تا در سیاست های کلی نیز زنان بتوانند حضور یابند.
مولاوردی با اشاره به وجود ۲۰ میلیون زن خانه دار در کشور گفت: اکنون که بحران آب و محیط زیست را داریم باید این زنان نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز آب و محیط زیست مدنظر است تا بتوانیم موانع توسعه را برداشت.

** امضا تفاهمنامه معاونت رییس جمهوری با وزارت نیرو
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه این معاونت با این نگاه که زنان می توانند در مدیریت مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف و مصرف بهینه نقش اساسی داشته باشند، ادامه داد: در سال ۹۴ و ۹۵ با وزارت نیرو یک طرح ملی را در سراسر کشور اجرا می کنیم و به همین منظور تفاهمنامه ای را به امضا می رسانیم که مقدمات آن فراهم شده است.
مولاوردی افزود: پیش نویس این تفاهمنامه آماده امضا است تا بتوانیم توان افزایی کنیم و زنان را در مدیریت انرژی و صرفه جویی در استفاده از انرژی، بیشتر راغب کنیم.
به گفته وی، بخش اعظمی از این تفاهمنامه مربوط به آموزش و آگاهی بخشی است و این آموزش ها فقط مختص زنان نیست و از مردان غافل نمی شویم.
وی تصریح کرد: به همین منظور برنامه ای نیز داریم که آموزش ضمن خدمت برای کارکنان دولت شامل زنان و مردان داشته باشیم تا از ظرفیت مردان نیز استفاده کنیم و نباید اینگونه قلمداد شود که فقط زنان به آموزش نیاز دارند و مردان مادرزادی آموزش دیده اند و علامه دهر به دنیا آمده اند.
مولاوردی افزود: دلیل اینکه بیشتر توجه در حوزه آموزش به زنان است به این خاطر است که زنان نقش مهمتری در آموزش مردان دارند چون زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و نیم دیگر جامعه را نیز آموزش می دهند و تربیت می کنند.
وی ارائه آموزش در مهدهای کودک را ضروری دانست و گفت: باید سازمان بهزیستی از دوران کودکی آموزش را در میان کودکان نهادینه کند.
معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین در حال همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برای ارتقای نقش زنان در مدیریت منابع هستیم.
وی خاطرنشان کرد: زنان روستایی و کشاورز در بخش کشاورزی نقش اساسی دارند، اما همیشه خود را بیکاری معرفی می کنند و آنان باید بدانند که به عنوان سرمایه عظیم در بخش کشاورزی هستند.
مولاوردی افزود: همچنان بدنبال تحقق عدالت جنیستی در همه جنبه های زندگی زنان بویژه در عرصه کار و زندگان آنان هستیم، اما هیچکدام از نقش های زنان نباید فدای دیگری شود.

** پس از پنج برنامه توسعه در کشور همچنان از توسعه متوازن برخوردار نیستیم
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در آستانه برنامه ششم بررسی ها نشان می دهد که هنوز با اجرای پنج برنامه توسعه ای در کشور، نتوانستیم از توسعه متوازن برخوردار باشیم.
وی تصریح کرد: نیاز به ایجاد تعادل و توازن در مناطق و موضوعات مختلف داریم و ضرورت پرداختن به این مسایل بیش از بیش خود را نشان می دهد.

** مهمترین بحران جامعه جهانی آب است
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه جامعه جهانی و بشریت با بحران های متعددی از جمله بحران آب دست و پنجه نرم می کند، افزود: سند الگوی توسعه در شهریور ماه در سازمان ملل به تصویب می رسد.
وی تصریح کرد: از ۱۷ موردی که برای جهان در این ۱۵ سال تامین شده، بخش اعظم آن به موانع توسعه پایدار جوامع بازمی گردد و مربوط به موضوع آب و محیط زیست است که بطور قطع ایران نیز حضوری جدی در این زمینه خواهد داشت و سند الگوی توسعه به امضای سران کشورها می رسد.

** سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور نیاز به بازنگری دارد
مولاوردی گفت: در شرایطی قرار داریم که در سال ۹۴ در نیمه راه سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور هستیم و حدود ۱۰ سال از اجرای این سند را پشت سر گذاشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: اهداف بلند که در سند تصویب شده به نظر می رسد نیاز به بازنگری و تجدیدنظر دارد که باید در این زمینه به کشور کمک کنیم تا افق ایران در سال ۱۴۰۴ را شاهد باشیم که لازمه این چشم انداز، تغییر رویکرد از اقتصاد مبتنی بر منابع و نیروی انسانی است و نباید بگوییم نیروی انسانی جایگزین منابع طبیعی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا