عراقچی: سلاح اصلی ایران در مقابل ابرقدرت ها قدرت نه گفتن است

عراقچی عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت در سالن اجلاس سران گفت: این توان که جمهوری اسلامی ایران در مقابل قدرت های بزرگ نه بگوید از تفکرات شیعه و درس امام حسین (ع) است که در مقابل زورگویان «نه» بگوییم. وی از توافق هسته ای به عنوان …

عراقچی عصر سه شنبه در مراسم اختتامیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت در سالن اجلاس سران گفت: این توان که جمهوری اسلامی ایران در مقابل قدرت های بزرگ نه بگوید از تفکرات شیعه و درس امام حسین (ع) است که در مقابل زورگویان «نه» بگوییم.
وی از توافق هسته ای به عنوان یک نقطه درخشان در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و یک دستاورد برای همه شیعیان دنیا یاد کرد و گفت: این توافق چه تصویب شود و چه تصویب نشود یک تجربه ارزشمند است و می توان با این تجربه در مقابل قدرتمندترین قدرت های دنیا ایستادگی کرد.
معاون وزیر امور خارجه افزود: این توافق ثمره ۱۲ سال مقاومت مردم ایران است و نه تنها دستاورد تیم مذاکره کننده بلکه متعلق به ملت بزرگ ایران و همه شیعیانی است که در مقابل همه تهدیدات دشمن ایستادگی کردند.
عراقچی با بیان سابقه ای از مقاومت مردم ایران در مقابل زورگویی ابرقدرت ها گفت: ۱۲ سال پیش این دعوا بین ایران و کشورهای غربی آغاز شد و موضوع این دعوا بحث غنی سازی بود یعنی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا خواهان توقف غنی سازی ایران شدند ولی جمهوری اسلامی ایران حاضر به تعلیق و یا توقف غنی سازی خود نشد.
وی تاکید کرد که این دعوا به نبرد اراده ها میان ایران و کشورهای غربی تبدیل شد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین گفت: اگرچه غنی سازی یک صنعت پیشرفته ای است ولی اهمیت آن در این دعوا به خاطر این بود که جمهوری اسلامی ایران نمی خواست زیر بار حرف زور و سلطه کشورهای غربی برود.
عراقچی یکی از اصول انقلاب اسلامی و تفکر شیعی را نرفتن زیر بار حرف زور دانست و گفت: ما غنی سازی را ادامه دادیم و دشمنان نیز تمام توان خود را به کار بردند تا ایران غنی سازی خود را متوقف کند و حتی ۶ قطعنامه از سوی سازمان ملل برای توقف غنی سازی صادر شد ولی ایران به هیچ کدام از این قطعنامه ها توجهی نکرد چون آن را ناعادلانه می دانست.
معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تهدیدات دشمنان در طول این سال ها به ویژه تهدید نظامی گفت: دشمن مرتب از روی میز بودن گزینه نظامی سخن می گفت تا مردم ایران کوتاه بیایند و حرف زور آنها را بپذیرند ولی مردم ایران تحت رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در مقابل زورگویی های قدرت های بزرگ ایستادند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در ادامه گفت: این نبرد ۱۲ ساله به نفع جمهوری اسلامی ایران حل شد چرا که آنها قطعنامه های خود کنار گذاشتند و پشت میز مذاکره نشستند و مقاومت مردم ایران بود که آنها را از تحریم های اقتصادی ناامید کرد.
وی همچنین گفت: قدرت های بزرگ غنی سازی صفر می خواستند ولی بعد از ۱۲ سال این سیاست را نیز کنار گذاشتند.
عراقچی همچنین گفت: این توافق باعث شد تا برنامه ای هسته ای ایران توسط دنیا به رسمیت شناخته شود و به آن احترام بگذارند و شورای امنیت سازمان ملل نیز غنی سازی ایران را قبول کرده و از همه کشورها می خواهد تا با جمهوری اسلامی ایران همکاری کنند.
معاون وزیر امور خارجه یکی دیگر از نتایج توافق هسته ای را برطرف شدن فشارهای ناعادلانه از سوی کشورهای قدرتمند دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران با این توافق به همه خواسته های خود رسید و علاوه بر اینکه اراده خود را تامین کرد توانست برنامه ای هسته ای را تثبیت کند و تحریم ها را برطرف نماید و در مقابل اطمینان داده که سراغ سلاح هسته ای نخواهد رفت یعنی چیزی که در سیاست ایران جا ندارد و طبق فتوای مقام معظم انقلاب آن را حرام می دانیم.
وی ترور دانشمندان هسته ای را از هزینه هایی دانست که جمهوری اسلامی ایران برای اقتدار خود در منطقه و دنیا هزینه کرد.
عراقچی با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با اجرای این توافق گفت: چه کسانی از توافق هسته ای عصبانی هستند و تلاش می کنند جلوی آن را در کنگره آمریکا بگیرند اسراییل ده ها میلیون دلار اختصاص داده تا جلوی این توافق را بگیرد.
وی این میزان اختلاف میان آمریکا و اسراییل را بی سابقه دانست و گفت: رژیم صهیونیستی می داند که در نتیجه اجرای این توافق جمهوری اسلامی که قدرت برتر منطقه بوده به قدرت جهانی تبدیل می شود.
همام حمودی نایب رییس پارلمان عراق قبل از عراقچی ضمن بیان وضعیت مردم عراق و جریان های تکفیری به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با میهمانان مجمع جهانی اهل بیت اشاره کرد و خواستار انتشار رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای مسلمانان جهان شد.
ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت پس از چهار روز بحث و بررسی درباره مشکلات جهان اسلام و مسائل مربوط به شیعیان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی امروز سه شنبه به کار خود پایان می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا