معاون اول رییس جمهوری:توسعه ی علمی رمز بقای کشور است

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ی دانشجویی نمونه ی سال ۱۳۹۳ که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تبریک به دانشجویان به دلیل این انتخاب که بر اساس معیارهای علمی صورت گرفته است، نقش والدین و اساتید را در موفقیت دانشجویان بسیار موثر دانست. وی اظهار داشت: سخن …

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره ی دانشجویی نمونه ی سال ۱۳۹۳ که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با تبریک به دانشجویان به دلیل این انتخاب که بر اساس معیارهای علمی صورت گرفته است، نقش والدین و اساتید را در موفقیت دانشجویان بسیار موثر دانست. وی اظهار داشت: سخن گفتن در جمع فرهیختگان، مسوولان نظام آموزش عالی، اساتید و دانشجویان ایجاب می کند علاوه بر تقدیر از تلاش ها و موفقیت های آنان، به منزلت، نقش و انتظاراتی که از این بخش وجود دارد نیز پرداخته شود.
معاون اول رییس جمهوری از مسوولین وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری که علی رغم فشارها، سختی ها، کم لطفی ها و گاه جفاها خود را متعهد دانستند که برنامه های دولت تدبیر و امید و خواسته های قاطبه ی جامعه ی علمی کشور و مطالبات عموم مردم را پیگیری کنند، قدردانی کرد.
وی با بیان اینکه کشور در آستانه عبور از شرایطی سخت و ورود به دورانی است که چشم اندازی روشن پیش روی ما قرار دارد، افزود: فرصت های مناسبی در حال شکل گیری است که باید قدر این فرصت ها را بدانیم تا همانند دوران سابق این فرصت ها از دست نرود و تبدیل به فرصت سوزی نشود.
جهانگیری با اشاره به موفقیت بزرگی که در فضای بین المللی برای کشور بدست آمده و ایران بار دیگر در منطقه و جهان درخشیده است، خاطر نشان کرد: در این شرایط، بارقه ی امیدی در حوزه ی اقتصاد، سیاست و فرهنگ ایجاد شده و با کاهش دامنه ی محدودیت ها و تنگناها و دور شدن سایه ی تحریم ها و تهدیدها از سر کشور، فرصت جدیدی برای توسعه و تحرک ایجاد شده و کشور می تواند در مسیر توسعه و پیشرفت جدی قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: در این شرایط همه ی دستگاه های اجرایی، علمی و تخصصی باید تعریف درستی از نقش خود داشته باشند و از این فرصت برای پیشرفت کشور و رفاه مردم استفاده کنند.

**امروز ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شده است
جهانگیری گفت: من به زبان توسعه و به عنوان یک مسئول اجرایی کشور می گویم ضرورتی که در مقطع فعلی به آن نیازمند هستیم این است که بتوانیم شرایط جدید کشور را درک کنیم و در مسیر توسعه حرکت نماییم. شرایطی که به لطف خداوند، هدایت مقام معظم رهبری، مدیریت شخص رییس جمهوری و توانمندی و تجربه ی مناسب اعضای دولت به ویژه تیم هسته ای و دیپلماسی کشور بدست آمد و توانست کشور را از یک پیچ خطرناک عبور دهد و کشور را به نقطه ای برساند که ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شود.
وی ادامه داد: این ظرفیت می تواند استعدادهای توسعه ی همه جانبه ی کشور را یکبار دیگر به کار اندازد و لازمه ی آن این است که سرمایه های مادی و معنوی کشور مجددا احیاء شود و به جای آنکه گرفتار روزمره گی شویم، توسعه ی پیش برنده در دستور کار قرار گیرد.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر آسیب هایی جدی به کشور وارد شد که فقط اتلاف منابع و قدرت و منزلت کشور بود، بیان کرد: این اتلاف به قیمت منافع کوتاه مدت مدیریتی اتفاق افتاد و کیفیت، پیش پای کمیت قربانی شد و شعارزدگی به جای عقلانیت بر مدیریت کشور حاکم گردید.
وی نتایج این سیاست ها و مدیریت های نامناسب را آسیب رسیدن به سرمایه های اجتماعی، علمی و فرهنگی کشور دانست گفت: در این دوران نه تنها کشور نتوانست تولید ثروت کند بلکه به اصل سرمایه های کشور نیز آسیب رسید.
وی با تاکید بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به توسعه ی علمی کشور، به یکی از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص توسعه ی علمی کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند یکی از وجوه بارز اقتدار ملی توسعه ی علمی کشور است و ما اگر می خواهیم به اقتدار ایران بیاندیشیم حتما باید توسعه ی علمی را بعنوان یک برنامه جدی مورد توجه قرار دهیم.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه توسعه ی علمی نیازمند ابزارها و راهکارهای مشخص است، گفت: بدون وجود ابزارهای مورد نیاز توسعه ی علمی، قادر نخواهیم بود به آن دست پیدا کنیم.
جهانگیری با بیان این مطلب که ستون توسعه علمی بر نهادهای علمی با کیفیت بنا می شود، افزود: دانشگاه های ما باید بتوانند استقلال علمی، کیفیت علمی، نشاط و تحرک علمی و مشارکت و نظم علمی را در خود حاکم کنند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه با کیفیت یعنی گسترش مراکز آموزش عالی و مراکزی که بر قاعده نظم علمی شکل می گیرند و برخورداری از دانشگاه با کیفیت یعنی برخورداری از استاد، دانشجو و آموزش و پژوهش با کیفیت که همه ی اینها به معنای استقلال علمی و محوریت دادن به دانشگاه است.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اگر بخواهیم از تورم، رکود، ناکارآمدی و فساد که مسائلی مخرب هستند رها شویم، گفت: راهش این است که به دانشگاه ها توجه کنیم و از سرمایه های مهم مادی و منابع کشور مدد بگیریم تا بتوانیم بر ناکارآمدی و فساد غلبه کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه در دوره ی پساتحریم که شرایط جدیدی برای جهش و حرکت به سمت توسعه فراهم شده باید دانشگاه ها نقش محوری بر عهده گیرند، خطاب به دانشجویان نمونه گفت: شما دانشجویان عزیز باید خودتان فکر و تأمل کنید که در این مرحله چه نقشی را می توانید برعهده بگیرید.
وی ادامه داد: تاکنون بارها گفته ایم که می خواهیم در شرایط جدید با دنیا همکاری کنیم و کشورها نیز به سرعت به سمت ایران می آیند که این موضوع هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید و اگر ما نتوانیم برای این شرایط برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم، این فرصت ها به تهدید تبدیل خواهند شد و حتی دستاوردهای گذشته نیز از بین خواهد رفت.
معاون اول رییس جمهور لازمه ی استفاده ی مطلوب از فرصت ها را داشتن عقلانیت و برنامه ریزی عنوان کرد و افزود: امیدوارم نخبگان کشور در مقطعی که قرار است توسعه ی کشور رقم بخورد، دولت را یاری کرده و راهکارهای علمی ارائه دهند.
جهانگیری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه توسط دولت ادامه داد: قصد داریم با مجامع بین المللی در حوزه ی اقتصادی همکاری جدی داشته باشیم و برای اینکه بتوانیم از این فرصت ها بهترین استفاده را بنمائیم همه ی نخبگان باید خود را شریک و همکار دولت بدانند و به آن کمک کنند چرا که در سایه ی همکاری تنگاتنگ و کار جمعی خواهیم توانست از فرصت ها آنطور که شایسته است، استفاده کنیم.
وی با اشاره به سخنان برخی دانشجویان نمونه و درخواست های ایشان، از وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری خواست علی رغم محدودیت های موجود، برای محقق شدن خواسته های دانشجویان تلاش کنند.
در این مراسم از دانشجویان نمونه با اهداء لوح سپاس قدردانی شد و در پایان نیز دانشجویان نمونه با جهانگیری عکس یادگاری گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا