پاسخ دولت به درخواست مناظره با احمدی نژاد

ایرنا: محمد باقر نوبخت در نشست خبری روز سه شنبه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار افزود: رویکرد مجلس در ارتباط با مذاکرات هسته ای و توجه به آن کاملا متفاوت با رویکرد کنگره آمریکا است، در کنگره آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکرات است برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده است اما مجلس شورای اسلامی …

ایرنا: محمد باقر نوبخت در نشست خبری روز سه شنبه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار افزود: رویکرد مجلس در ارتباط با مذاکرات هسته ای و توجه به آن کاملا متفاوت با رویکرد کنگره آمریکا است، در کنگره آمریکا حزب رقیب که مخالف مذاکرات است برای بلااثر کردن نتایج مذاکرات فعال شده است اما مجلس شورای اسلامی موافق مذاکرات هسته ای است و برای صیانت از منافع ملی تلاش می کند و دولت نیز از این جهت همواره از مجلس قدردان است.

وی افزود: اما در قانون که به الزام دولت برای حفظ دستاوردهای هسته ای تصریح شده است، مجلس شورای اسلامی اجرایی شدن و موثر بودن مذاکرات را مشروط اعلام کرده است که در ماده واحده آن آمده است در راستای مصونیت از منافع ملی هرگونه نتایج مذاکرات با کشورهای ۵+۱ در صورتی معتبر است که الزامات «لغو همه تحریم ها به صورت یک جانبه، نظارت متعارف آژانس و رعایت مصوبات شورای عالی امنیت ملی» به صورت شفاف رعایت شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در جهت منافع ملی و حفظ دستاوردها به شرطی مذاکرات را معتبر دانست که موارد فوق رعایت شود اما استنباط ما این است که این موضوعات مغایر اصل ۱۷۶ قانون اساسی است، چرا که وقتی مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبر معظم انقلاب برسد، برای همه لازم الاتباع است و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی نیست.

نوبخت اضافه کرد: آن چه در پیرامون مذاکرات هسته ای صورت می گیرد نیاز به استجازه از مرجع دیگری جز شورای عالی امنیت ملی ندارد و این موضوع در خصوص توافق نامه های سعدآباد و پاریس هم این چنین بوده است و آن ها نیز به مجلس ارایه نشده است.

وی اظهار داشت: اما در این ماده واحده یک تبصره وجود دارد که در آن آمده است « براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتایج مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارایه شود» که در اصل ۷۷ در ارتباط با این که به چه صورت باید نسبت به معاهدات بین المللی عمل شود تصریح شده است که «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد.»

سخنگوی دولت گفت : در اصل ۱۲۵ قانون اساسی آمده که امضای عهد نامه ها ، مقاوله نامه ها ، قراردادهای بین المللی و امضای پیمان ها پس از امضای رییس جمهوری یا نماینده قانونی آن به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما چون در این توافق امضای رییس جمهوری یا نماینده قانونی آن نیست، نیازی به تصویب مجلس ندارد .

نوبخت افزود: البته پروتکل الحاقی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد اما برجام یک توافق کلی است که محدودیت هایی را برای طرف مقابل و برای ما که سرجمع آن به نفع مردم است، پذیرفته شده است.

وی اظهارداشت: هیچ کدام از ۶ کشور طرف مذاکره نیز این توافق را به مجلس خود ارسال نکرده اند و به تصویب نرسانده اند بنابراین شورای عالی امنیت ملی در حال پیگیری موضوع است و موضوع را اطلاع رسانی خواهد کرد .

سخنگوی دولت با تاکید بر این که معتقد هستیم این مذاکرات برد- برد بوده است، تصریح کرد: البته به طرف مقابل اعلام کردیم که خیلی اعتماد نداریم و چنانچه به تعهدات پایبند نباشند ما نیز به تعهدات پایبند نخواهیم بود و در جهت منافع ملی خود اقدام خواهیم کرد .

* سند محرمانه ای در برجام نداریم

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سند محرمانه ای در برجام وجود دارد؟، گفت: نه، اینچنین نیست، ما سند محرمانه ای در برجام نداریم. برجام بسیار شفاف است. در مورد ارتباطمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدیدها، با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی مشخص کرد که باید زیر نظر دستگاه های ذیربط باشد و شورای عالی امنیت ملی نیز بر این کار نظارت می کند، از این رو هیچ نگرانی وجود ندارد.

*افزایش ۲۲۹ درصدی پرداختی به طرح های عمرانی

سخنگوی دولت گفت: بر اساس گزارش رسمی خزانه داری کل کشور تا ۲۵ مرداد ماه سال جاری، ۵ هزار و ۵۵۲ میلیارد تومان بابت طرح های عمرانی پرداخت شده که این میزان نسبت به سال قبل ۲۲۹ درصد افزایش داشته است.

نوبخت افزود:این میزان بودجه بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است ضمن آن که دریافتی های ما با مضایق خاص روبرو بوده است.

وی با بیان این که آثار رفع تحریم را در آینده شاهد خواهیم بود، ادامه داد: از این میزان بودجه ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح های ملی تخصیص داده شده که ۲۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همچنین از این میزان بودجه، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی استانی تعلق گرفت که ۱.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.

نوبخت تصریح کرد: از مبالغ دریافتی به جای این که به مبالغ هزینه ای پرداخته شود به سمت طرح های عمرانی هدایت شد که موجب افزایش اشتغال و زمینه رشد سریع برای اقتصاد کشور و خروج از رکود را فراهم کند و این آمار، آمار مورد قبولی است.

وی در خصوص گزارشی در زمینه اقتصاد مقاومتی نیز گفت: این گزارش معطوف به افزایش تولید و ایجاد اشتغال صورت گرفته که بر اساس توافق سه جانبه ای میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، تعدادی از بانک ها و دو وزارتخانه انجام شده است.

سخنگوی دولت گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت جهاد کشاورزی و بانک های سپه و پارسیان توافق کردند برای فعال کردن واحدهای تولیدی فولاد برای اینکه یک میلیون تن ورق فولادی تولید کنند تا برای آبرسانی به ۹۲ شهر و ۱۸۴۸ روستا استفاده شود.

نوبخت تصریح کرد: مقرر شد بانک ها منابع آن را تامین کنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی متعهد شد به صورت بودجه سالیانه نسبت به بازپرداخت آن اقدام کند.

وی گفت: توافق دیگری برای تعیین مالی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به منظور توسعه و پرورش یکصد هزار تن ماهیان در قفس و در آب های ساحلی به ویژه سواحل مکران با حمایت صندوق توسعه ملی و دیگر بانک ها انجام شود که در این توافق ۶ هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال مستقیم و هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد که ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی این طرح از طریق صندوق مالی روستاییان و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و کشوری تامین خواهد شد.

وی افزود: برای تامین هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری توسعه کشت گلخانه ای و تقویت تولید و اشتغال کشاورزی توافق دیگری صورت گرفت که بیش از ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم و ۲۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم فعال خواهند شد.

سخنگوی دولت با اشاره به این که این طرح ها در طی مدت دو سال اجرا خواهد شد، ادامه داد: هدف اصلی در اقتصاد مقاومتی این است که به ظرفیت های درونی برای تولید تاکید شود و با همه محدودیت ها توانستیم چنین توافقی را صورت دهیم که امیدواریم به راه اندازی واحدهای تولید کمک کند.

* رسانه ها برای بهبود اجرای حذف اقشار پر درآمد کمک کنند

سخنگوی دولت درباره حذف یارانه اقشار پردرآمد گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسوول این کار است به دفعات اطلاع رسانی کرده و این وزارتخانه به تدریج نسبت به حذف یارانه خانواده های پردرآمد اقدام می کند.

نوبخت خطاب به رسانه ها گفت: شما که می خواهید عدالت توسط این وزارتخانه در توزیع یارانه انجام شود، همان طور که در آغاز اجرای این قانون کمک کردید، اکنون هم برای بهبود اجرا مساعدت کنید.

وی توضیح داد: وزارت کار اعلام کرده که براساس پیش بینی ها امکان اشتباه وجود دارد، بنابراین امکان اعتراض محفوظ است. تعدادی از افراد هم که اعتراض کرده اند، اعتراضشان درست بوده و بسیاری هم اعتراضشان نادرست بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: همان طور که پیش بینی می شد احتمال خطای چند درصدی هم وجود دارد. انتظار ما از رسانه هایی که دولت را ترغیب به حذف یارانه پردرآمدها می کردند این است که کسی را که اظهار می کند یارانه اش به نادرستی حذف شده این موارد را به عنوان مشکلات مطرح نکند، چرا که این امر باعث کندتر شدن روند حذف می شود.

نوبخت ادامه داد: حذف اقشار پردرآمد از دریافت یارانه به دقت در حال انجام است، کسانی هم که اعتراض می کنند، اعتراض آن ها بررسی می شود اما به نظر می رسد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا این جا به خوبی عمل کرده است.

*اختلاف بین دستگاه ها مدیریت می شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اختلاف شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت و احتمال قطعی اینترنت گفت: بله، ممکن است یک وزارتخانه با وزارتخانه های دیگر یا یک دستگاه با دستگاه دیگر مشکل داشته باشد اما اینترنت قطع نخواهد شد و این مشکل به خوبی مدیریت می شود.

نوبخت افزود: اگر دو دستگاه با هم اختلاف دارند سازمان مدیریت آن ها را دعوت کرده و سخنانشان را می شنود، ضمن این که اعتبار هر دو دستگاه شرکت مخابرات و شرکت ارتباطات زیرساخت نزد سازمان مدیریت و برنامه ریزی است.

* فرمانداران باید با دولت همسو باشند

این مقام دولت تدبیر و امید در پاسخ به سوالی درباره همسو شدن فرمانداران گفت: استانداران، نمایندگان عالی دولت در استان ها و فرمانداران نیز نماینده دولت در شهرستان ها هستند.

نوبخت ادامه داد: فرمانداران باید دقیقا سیاست دولت تدبیر و امید را که می تواند با سیاست های گذشته متفاوت باشد به خوبی اجرا کنند، اگر آن ها با دولت همسو نباشند امکان اجرای سیاست ها و منویات دولت وجود نخواهد داشت.

به گفته وی وزارت کشور، تا کنون تلاش کرده که اگر مواردی مبنی بر ناهماهنگی تشخیص دهد آن را هماهنگ کند.

* بخش اول برنامه ششم تا ماه آینده تقدیم مجلس می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمان تقدیم لایحه شفاف سازی انتخابات به مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس تعدادی طرح و لایحه در دست بررسی دارد و ماه آینده نیز بخش اول لایحه برنامه ششم را تقدیم مجلس می کنیم.

وی با اشاره به این که ۱۵ آذر هم لایحه بودجه ۹۵ تقدیم مجلس می شود، ادامه داد: قسمت کلیه برنامه ها و جداول برنامه ششم هم بعد از انتخابات یا قبل از انتخابات به مجلس ارسال می شود اما به نظر نمی آید قانون شفاف سازی انتخابات در این مجلس به تصویب برسد اما ما استقبال می کنیم که در یک همکاری مشترک بین دولت و مجلس اقدام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این سوال که آیا دولت برنامه ای برای پرداخت بدهی های خود به صندوق تامین اجتماعی دارد؟ گفت: صندوق ها با استمرار روند موجود با چالش های جدی مواجه می شوند به همین جهت درست است که برنامه ششم جامع نگر است اما معطوف به محورهای مهم و در واقع مساله محور است.

نوبخت ادامه داد: ما روی بخش صندوق ها ، آب و محیط زیست متمرکز هستیم و این محورها موضوعاتی مهم است که در برنامه ششم به آن پرداخته شده چرا که با استمرار روند موجود با چالش مواجه می شود.

وی با تاکید بر این که باید عدم تعادل بین موانع و مصارف صندوق ها را برطرف کنیم ، گفت: ما در برنامه ششم به نحو شایسته به این موضوع می پردازیم و این مشکل را رفع می کنیم.

*مسوولان دولت قبل حرف های خود را به رسانه ها منعکس کنند

خبرنگاری درباره تقاضای مناظره برخی مسوولان دولت قبل با دولت تدبیر و امید پرسید که وی پاسخ داد: حتما حرف هایی دارند، ما استقبال می کنیم که حرف های خود را به رسانه ها منعکس کنند تا ما از نظراتشان و حتی اگر انتقاد و مطلب اصلاح گرایانه ای دارند، استفاده کنیم.

*توجه به اعتبارات خرد برای اشتغالزایی

نوبخت در مورد این که باید برای اعتبارات خرد فکری کنیم چرا که این بخش اشتغال زا است، گفت: بانک ها نگران هستند که پول های خود را برای اعتبارات خرد در اختیار افرادی که مطمئن نیستند بتوانند پول بانک را بازگردانند، قرار دهند.

وی افزود: به همین جهت سازمان مدیریت و برنامه ریزی وارد شده و طرحی درباره چگونگی تسهیلات و اعتبارات برای بنگاه های خرد را با وزارت صنعت،معدن و تجارت امضا کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این بخش ۲۰۰ میلیارد تومان قبول تعهد کرد که تسهیلات ارزان قیمت ارایه دهد.

*اجازه نفود هیچ کشوری را به اقتصاد ایران نمی دهیم

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره نگرانی رهبر معظم انقلاب در مورد نفوذ آمریکا گفت: دولت نه تنها با نفوذ آمریکا بلکه با نفوذ هر کشوری در شرایط پسا تحریم مقابله خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همانطور که آمریکایی ها نگران هستند که ایران در مذاکرات دست بالا را داشته است، مطمئنا اگر با کشورهای دیگر هم وارد مذاکره شویم، منافع ملی ما، ارجح خواهد بود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نه تنها اجازه نفوذ هیچ کشور را به اقتصاد ایران نخواهیم داد بلکه از عرصه های سیاسی و فرهنگی هم به خوبی دفاع می کنیم. فرزندان ملت (دولتمردان) که پیروان واقعی رهبر معظم انقلاب هستند از این سنگرها به خوبی دفاع خواهند کرد.

* بسیاری از بخش های کشور روی گسل قرار دارد

سخنگوی دولت در پاسخ به برنامه های دولت برای موضوع زلزله نیز گفت : بسیاری از بخش های کشور روی گسل ها قراردارند و دولت برنامه متعددی برای این موضوع دارد و اساس تشکیل سازمان مدیریت بحران برای مقابله و پیشگیری از زلزله است .

نوبخت افزود: دولت سالانه چند درصد از اعتبارات خود را برای پیشگیری از زلزله تخصیص داده است.

* توجه به موضوع حمل و نقل عمومی ضروری است

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور درپاسخ به اقدامات دولت در سامان دهی به وضعیت حمل و نقل در کشور نیز اظهار داشت: حمل و نقل باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا افراد مجبور به استفاده از وسایل نقلیه شخصی نشوند و این یکی از موضوعات زیربنایی آینده است.

* سخت بودن سال آینده واقع بینانه است

نوبخت درپاسخ به این که گفته می شود سال آینده سال سختی برای دولت است، افزود: این گفته واقع بینانه است چرا که درآمدهای دولت تا کنون متناسب با پیش بینی نبوده است؛ هرچند هنوز شرایط تحریمی را طی می کنیم تا بعد از اجرایی شدن برجام بتوانیم از منابع آزاد شده استفاده کنیم اما تلاش داریم که شرایط را به درستی مدیریت کنیم .

وی ادامه داد: باید بین دو واژه کسری بودجه و عدم تحقق منابع، تفاوت قایل شویم چرا که عدم تحقق منابع سرنوشت هرساله کشور است اما کسری بودجه طی سه سال گذشته نداشته ایم .
سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت تلاش کرده است تا هر چه می تواند منابع جاری را کاهش دهد و آن را در منابع عمرانی هزینه کند، اقدامی که در سال های گذشته به صورت عکس عمل شد و هزینه های جاری کشور بیشتر از هزینه های عمرانی بود .

نوبخت یادآور شد: دولت تلاش دارد تا با انضباط مالی و صرفه جویی، هزینه جاری را مورد استفاده قرار دهد .

* رفع تحریم ها در توسعه صنعت حلال موثر است

وی در پاسخ به سهم ایران از صنعت حلال در بازارهای بین المللی گفت : در حال حاضر سهم مناسبی در این صنعت نداریم. در حالی که ظرفیت برای ارایه در کشور بسیار است و برای این منظور وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور شد در جهت گسترش و داشتن بازار اقدام کند.

سخنگوی دولت افزود: در شرایط پس از تحریم به دنبال سه موضوع سرمایه گذاری خارجی ، دستیابی به تکنولوژی و دانش فنی به روز و کمک در جهت دستیابی به بازارهای خارجی هستیم .

* رسیدگی به اتهامات دولت قبل در دستگاه قضا

نوبخت در پاسخ به شکایت مطرح شده نسبت به دولت یازدهم و شکایات دولت یازدهم از دولت قبل نیز گفت: شکایتی که یکی از دولتمردان قبل نسبت به دولت فعلی مطرح کرد چون بعد از آن وی دستگیر شد، این طور مطرح شد که با شکایت دولت این افتاق افتاده است .

وی افزود: معتقدیم در حال حاضر که تمامی اسناد و مدارک در اختیار دولت قرار دارد، نباید شروع به ایراد برخی اتهامات بگیریم و معتقدیم اگر اتهامی وجود دارد به جای رسانه ای کردن، برای رسیدگی به مرجع قضایی ارسال شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر هر از گاهی نیز معاون اول رییس جمهوری موضوعی را مطرح می کنند چون رییس ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی است، مطالبی را درباره پرونده های مفتوح بیان می کند.

نوبخت گفت : همه دولتمردان اخلاقا در تعارض می دانند در غیاب افراد، اتهامی را مطرح کنند اما سناریویی شروع شده که تلاش شود برای مسئولین دولت فعلی هم اتهاماتی ایراد کنند که به همه سروران توصیه می کنیم هیچ موردی را اغماض نکنند و در هر موردی اگر خلافی صورت گرفته است به جای تشویش اذهان عمومی، به دستگاه قضایی ارسال کنند .

وی افزود: از جمله موضوعات موردی بود که از سوی مسعود میرکاظمی مطرح شد که ما ایشان را فرد با شخصیت و معتقد به قیامت می دانیم اما با توجه به این که بیش از ۱۰ سال است که این موضوع در حال بررسی است، اگر دستگاه قضایی فسادی را مشاهده می کرد، با آن برخورد می شد.

* مصمم هستیم که از سهمیه بازار نفت خود دفاع کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این که گفته می شود بعد از لغو تحریم ها سهمیه نفت ایران کاهش خواهد یافت، گفت : نسبت به اجرایی شدن این موضوع فاصله داریم اما به هر میزان فرصت ایجاد شود از بازار استفاده خواهیم کرد .

نوبخت ادامه داد: این که گفته می شود سیاست دولت پس از ورود به بازار بعد از لغو تحریم ها تنزل میزان صادرات نفت است، سیاست نادرستی می دانیم و تلاش می کنیم سهمیه و بازار خود را احیا کنیم .

وی تصریح کرد: مصمم هستیم از سهمیه و بازار خود دفاع کنیم و توافق کنیم با آن هایی که بیش از سهمیه وارد بازار شده اند، عقب نشینی کنند .

* دولت قدردان اطلاع رسانی خبرنگاران است

سخنگوی دولت درپاسخ به نگاه دولت نسبت به خبرنگاران نیز اظهار داشت: رابطه دولت با خبرنگاران عاطفی است و دولت به صورت اصولی و منطقی قدردان خبرنگاران است چرا که در جهت پاسخگویی دولت، رعایت اخلاق حرفه ای و انعکاس خواسته های جامعه تلاش می کنند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا