تجهیز تهران به ۵۰ ایستگاه شتاب نگار زلزله

عباس استاد تقی زاده با اشاره به سامانه هشدار زود هنگام زمین لرزه افزود: در حال حاضر این سامانه در شمال شرق و شرق تهران راه اندازی شده که دارای چهار ایستگاه شتاب نگار در مناطق بومهن، لار، دماوند و امامزاده هاشم (ع) است. وی با بیان اینکه این چهار ایستگاه با همکاری استانداری و …

عباس استاد تقی زاده با اشاره به سامانه هشدار زود هنگام زمین لرزه افزود: در حال حاضر این سامانه در شمال شرق و شرق تهران راه اندازی شده که دارای چهار ایستگاه شتاب نگار در مناطق بومهن، لار، دماوند و امامزاده هاشم (ع) است.

وی با بیان اینکه این چهار ایستگاه با همکاری استانداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران راه اندازی شده خاطرنشان کرد: ۱۴ ایستگاه شتاب نگار نیز در اطراف شهر تهران وجود دارد که باید به این شبکه متصل شود.

قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در اطراف تهران گسل های زیادی از جمله پیشوا، کهریزک و قم وجود دارد که می تواند شهر تهران را تحت تاثیر قرار دهد تصریح کرد: بنابراین نیازمند ایجاد یک شبکه ملی در این زمینه هستیم.

استاد تقی زاده با اشاره به اینکه یکی از نگرانی هایی که در ارتباط با شهر تهران وجود دارد موضوع حوادث ثانویه است گفت: در حال حاضر زلزله تا ۱۰ ثانیه قبل قابل پیش بینی است.

وی افزود: در این فاصله سیستم برق و گاز به طور خودکار قطع شده و احتمال آتش سوزی تا حد قابل توجهی پایین می آید.

قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: علاوه بر آن متروهای در حال حرکت متوقف شده و اطلاع رسانی عمومی به مردم نیز از طریق صدا و سیما انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بحران به معنای مدیریت ثانیه هاست افزود: در فاصله زمانی میان ۲ موج زلزله و موج مخرب می توان با انجام اقدامات پیشگیرانه بسیاری از خسارت های زلزله را کاهش داد.

استاد تقی زاده در پاسخ به این سوال که اخیرا اظهاراتی مبنی بر شکسته شدن یکی از گسل های پایتخت و ضرورت آمادگی شهروندان تهرانی به گوش می رسد گفت: نظر اساتید دانشگاهی محترم بوده اما ممکن است نظرات کارشناسان در این باره متنوع باشد.

وی با بیان اینکه مسوولیت اعلام هشدار بر عهده موسسه ژئوفیزیک (مرکز لرزه نگاری کشوری) است و اقدامات پیشگیری در صورت دریافت هشدار از سازمان های مسوول انجام می شود خاطرنشان کرد: پس از وقوع زلزله در جوادآباد ورامین تاکنون هشداری از طرف ارگان های مربوطه به این سازمان اعلام نشده است.

استاد تقی زاده توصیه کرد که شهروندان تهرانی آمادگی روانی زمین لرزه را داشته باشند.
وی، افزود: زلزله ممکن است هر لحظه اتفاق بیافتد بنابراین لازم است در هر زمان و مکان اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا