سفر قريب الوقوع مقامات حماس به ایران

روزنامه هاآرتص به نقل از برخي منابع ترک نوشت که خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس هفته گذشته در سفري به آنکارا با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در پشت درهاي بسته نشستي را برگزار و طي آن درباره امکان ايجاد بندر در نوار غزه و بازگشايي گذرگاه دريايي متصل به بندري در …

روزنامه هاآرتص به نقل از برخي منابع ترک نوشت که خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش حماس هفته گذشته در سفري به آنکارا با رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در پشت درهاي بسته نشستي را برگزار و طي آن درباره امکان ايجاد بندر در نوار غزه و بازگشايي گذرگاه دريايي متصل به بندري در شمال قبرس که تحت کنترل ترکيه در اين جزيره است، بحث و گفت وگو کرد.

در همين رابطه روزنامه الرساله چاپ غزه روز گذشته به نقل از پرفسور «ياسين اقطاي» مشاور نخست وزير ترکيه و نايب رئيس حزب عدالت و توسعه اين کشور نوشت که در جريان سفر اخير «خالد مشعل» به آنکارا، تلاش هاي اين جنبش در خصوص مذاکرات مربوط به آتش بس با رژيم اشغالگر و نيز تعهدات جديد ترکيه درباره نوار غزه بررسي شد.

وي افزود: سفر رهبران حماس به ترکيه براي رايزني درباره پاره اي از مسائل از جمله تحولات مربوط به گفت وگوهاي ترکيه و اسرائيل بر سر اختلافات بوجود آمده پس از حادثه کاروان امدادرساني مرمره آبي به غزه و نيز بررسي تلاش هاي صورت گرفته در رابطه با توافق آتش بس بين حماس و رژيم اشغالگر، صورت گرفت.

وي تاکيد کرد که پيشرفت هايي بين ترکيه و رژيم اشغالگر بر سر جنايت مرمره آبي حاصل شده است.

هيئت حماس به قاهره و تهران سفر مي کند

از سوي ديگر برخي رسانه‌هاي خبري گزارش دادند که هيئت عالي رتبه حماس متشکل از اسماعيل هنيه، فوزي برهوم و خليل الحيه فردا سه‌شنبه به قاهره سفر خواهد کرد تا در ديدار با رئيس دستگاه اطلاعات مصر بهبود روابط بين دو طرف را بررسي نمايد.

برخي منابع رسانه اي نيز گزارش دادند که هيئت حماس پس از قاهره به تهران سفر خواهد کرد تا مفاد توافق آتش بس را به اطلاع مقامات مصر و ايران برساند.

بر اساس اين گزارش، عربستان سعودي و کشورهاي حوزه خليج فارس از تلاش هاي حماس براي دستيابي به توافق آتش بس طولاني مدت با رژيم صهيونيستي حمايت مي کنند تا به اين ترتيب اين جنبش را از ايران دور نمايند.

هاآرتص در اين باره نوشت که چنين توافقي نيازمند توقف ساخت و ساز در شهرک ها و يا عقب نشيني از مناطق تحت اشغال نيست و به همين دليل اين امر از چند جهت بهتر است از جمله اينکه رژيم صهيونيستي از بار فشارهاي بين المللي براي رفع محاصره غزه و کاهش فشارهاي اقتصادي که غزه را در آستانه فشار قرار داده است، رها خواهد شد.

اين روزنامه نوشت که بازندگان اصلي اين توافق «محمود عباس» رئيس تشکيلات خودگردان و رهبران جنبش فتح خواهند بود.

فتح: توافق حماس و اسرائيل دور زدن مشروعيت فلسطين است

جنبش فتح در واکنش به مذاکرات حماس و رژيم صهيونيستي تاکيد کرد که هدف واقعي از ديدارهاي بلر و مشعل در دوحه تقويت دودستگي ها و جدايي نوار غزه از بقيه اراضي دولت فلسطين در مرزهاي سال ۱۹۶۷ و ضربه زدن به وحدت فلسطينيان است که با اهداف اين رژيم مبني بر عدم تشکيل دولت مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي همسويي دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا