ورود یک قطار لوکس دیگر به ایران

مدیر شرکتی که مجری این تور در ایران است می‌گوید: «ناامنی‌های اخیر در ترکیه فقط منجر به تغییر در ساعت حرکت و ورود این قطارها به ایران شده است و نیمه دوم شهریور ماه یک قطار لوکس گردشگران خارجی را به ایران خواهد آورد». قطاری که قرار است این گردشگران را به ایران بیاورد، قطار …

مدیر شرکتی که مجری این تور در ایران است می‌گوید: «ناامنی‌های اخیر در ترکیه فقط منجر به تغییر در ساعت حرکت و ورود این قطارها به ایران شده است و نیمه دوم شهریور ماه یک قطار لوکس گردشگران خارجی را به ایران خواهد آورد».

قطاری که قرار است این گردشگران را به ایران بیاورد، قطار عقاب طلایی دانوب نام دارد که شامل ۱۳ واگن لوکس و مجلل با روکش‌های چوبی است و به سبک قطارهای دهه ۵۰ میلادی طراحی شده است.

تا سال گذشته همین موقع هرگز سابقه نداشت گردشگران خارجی در قالب یک تور ویژه و با قطار به ایران سفر کنند. یک‌سال پیش در شهریور ماه بود که اولین خبرها از سفر گردشگران خارجی با قطارهای لوکس به ایران منتشر شد. در این مدت دست‌کم چهار قطار از این دست، چندین گروه از گردشگران خارجی را به ایران آورده است.

قطار بعدی هم قرار است نیمه دوم شهریور ماه با حدود ۶۰ گردشگر از ملیت‌های مختلف از مجارستان راهی ایران شود. این قطار در مسیر خود از مجارستان، رومانی، بلغارستان و ترکیه عبور می‌کند اما مسیر نهایی آن ایران است. اما بروز برخی ناامنی‌ها در ترکیه و ایجاد اخلال در مسیر حرکت ریلی قطارها باعث شد نگرانی‌هایی در زمینه ورود قطارهای گردشگری که از مسیر ریلی ترکیه به ایران می‌آیند به وجود آید.

نوشته های مشابه

با بروز همین ناآرامی‌ها در ترکیه و همچنین وقوع چند حمله تروریستی به قطارها و اتوبوس‌های ایرانیان در این کشور، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی مسیر ریلی بین‌المللی غرب کشور را بست و اعلام کرد تا اطلاع ثانوی هیچ قطار مسافربری‌ در این مسیر حرکت نخواهد کرد. در همین رابطه سیدحسن موسوی‌نژاد، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا، نیز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: «تا زمانی که توضیح رسمی ترکیه در رابطه با حوادث اتفاق‌افتاده اعلام نشده و امنیت قطارها به شکل کامل برقرار نشود به سمت این کشور قطاری نخواهیم داشت.

دو حادثه اتفاق‌افتاده یکی برای قطار ترکیه و دیگری برای شرکت رجا بود، در حادثه اول که قطاری از سوی شرکت ترکیه‌ای در مسیر، درحال‌تردد بود با انفجار رخ‌داده متوقف شده و این مسئله باعث مسدودشدن مسیر ریلی شد. با توجه به نیاز به بازگرداندن مسافران به خاک کشور، شرکت رجا با هماهنگی‌های لازم یک قطار خالی را به سمت ترکیه فرستاد که متأسفانه در حرکت این قطار نیز مشکلاتی به وجود آمد».

به نظر می‌رسید همین وضعیت تأثیراتی را بر ورود قطارهای گردشگری به ایران بگذارد؛ به‌ویژه آنکه جدیدترین قطاری که قرار است با همین هدف رهسپار ایران شود طبق برنامه در نیمه دوم شهریور ماه از مرز «رازی» وارد کشور می‌شود. برای پیگیری همین موضوع با ابراهیم پورفرج مجری این تور در ایران گفت‌وگو کردیم.

او در این رابطه به «شرق» گفت: «ناامنی‌های ترکیه تأثیری بر ورود قطارهای گردشگری به ایران نداشته است و قطار بعدی طبق برنامه در نیمه دوم شهریور ماه به ایران خواهد آمد. تنها تأثیری که این ناامنی‌ها داشته است این بود که ما مجبور شدیم ساعت حرکت این قطار در این کشور را که پیش از این برای شب تعیین شده بود تغییر دهیم و آن را به حرکت در هوای روشن و روز منتقل کنیم. قطارهای قبلی هم، همه شبانه از ترکیه راه می‌افتادند و با طلوع آفتاب وارد ایران می‌شدند».

پورفرج در پاسخ به این پرسش «شرق» که آیا بروز این اتفاقات در ترکیه باعث نشده است کسی از گردشگران برای آمدن انصراف دهد؟ نیز گفت: «خوشبختانه میل و اشتیاق این گردشگران برای دیدن جذابیت‌های ایران باعث شده است تغییری در برگزاری این تور و ورود به ایران رخ ندهد چراکه برای آنها بیشتر از هر چیز وجود امنیت در کشور مقصد مهم است و به همین دلیل هم ظرفیت قطاری که می‌آید تقریبا پر است».

طبق گفته مجری این تور، قطاری که شهریورماه به ایران خواهد آمد قطار عقاب طلایی دانوب است که تاکنون چهار نوبت به ایران آمده و گردشگرانی را آورده و برده است. آخرین سفر این قطار در اردیبهشت‌ماه در ایران بود که بخش زیادی از مسافران آن را استادان دانشگاه استنفورد آمریکا تشکیل می‌دادند.

طبق برنامه، قطار عقاب طلایی دانوب از طریق مرز رازی وارد شهر تبریز شده و گردشگران از این شهر دیدن خواهند کرد و سپس به‌صورت مستقیم راهی شهر یزد و از آنجا اصفهان و شیراز خواهند شد. در مسیر بازگشت نیز، دو روز را در تهران می‌گذرانند و سپس از طریق هوایی به کشورهای خودشان بازمی‌گردند.

گروه دوم مسافران این قطار نیز همان روز از مسیر هوایی و فرودگاه امام وارد تهران می‌شوند و دور دوم سفر این قطار با سفر از تهران به مشهد آغاز می‌شود. در ادامه نیز این قطار راهی شهر کرمان و سپس اصفهان می‌شود و از آنجا به‌صورت مستقیم به سمت تبریز می‌روند و بعد از دیدن این شهر، از طریق مرز رازی، از کشور خارج خواهند شد.

آن‌گونه که پورفرج گفته، ظرفیت کامل این قطار در دو مسیر رفت و برگشت ۱۶۰ تا ۱۸۰ نفر است اما با رسیدن تقاضاها برای انجام این سفر به بیشتر از صد نفر تور برگزار خواهد شد. قطار عقاب طلایی دانوب دارای دو نوع اتاق‌های چهار و پنج ستاره است و بر همین اساس قیمت سفر با این تور به ایران برای هر گردشگر از ۹ هزار دلار آمریکا شروع شده و در گران‌ترین حالت ۱۵ هزار دلار است. این مبالغ همه هزینه‌های حضور در این تور مانند اقامت در قطار، صبحانه، نهار و شام و همچنین همه بازدید‌ها از موزه‌ها و مناطق و محوطه‌های گردشگری و تاریخی ایران را شامل می‌شود.

تا پایان سال تقاضا برای اجرای چهار تور دیگر گردشگری با قطار برای دیدن ایران ثبت شده است و مجری این تور می‌گوید تلاش می‌کنند همه این تورها بر اساس زمان‌بندی تعیین‌شده برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا