ولایتی: ایران از دوستان خود در برابر اقدامات خصمانه دشمن حمایت می کند

علی اکبر ولایتی روز دوشنبه در دیدار نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق این مطلب را در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به عراق سعی کرده است نقش میانجی را میان گروه ها بازی کند یا خیر؟ بیان کرد. وی ادامه داد:عراق یک دولت قانونی دارد که براساس …

علی اکبر ولایتی روز دوشنبه در دیدار نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق این مطلب را در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک به عراق سعی کرده است نقش میانجی را میان گروه ها بازی کند یا خیر؟ بیان کرد.
وی ادامه داد:عراق یک دولت قانونی دارد که براساس آرای مردم به وجود آمده است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: هر گروه و یا هر کسی می خواهد در عراق نظرات خود را بیان کند باید از طریق قانون به این کار مبادرت ورزد و در این کشور آزادی لازم به ابراز آرای مختلف داده شده است.
ولایتی خاطرنشان کرد: نظرات در این کشور از طریق قانون باید بیان شود و اگر کسانی خارج از قوانین موجود بخواهند در عراق کاری انجام دهند باید مطابق با قانون با آن ها برخورد شود.
وی ادامه داد: میانجی گری و وساطت با کسانی که قانون شکن و خارج از قانون هستند، وجود ندارد. در عراق بین اقوام کرد، برادران اهل تسنن و برادران شیعه یکپارچگی به وجود آمده است و اگر قرار شد معاضدت بین این سه دچار مشکل شود از کمک برای رفع سوءتفاهم دریغ نخواهیم کرد.
وی در ادامه حضور نوری المالکی در ایران را مهم دانست و گفت: امیدواریم این گونه سفرها موجب تحکیم بیشتر دو کشور شود و ارتباط ایران و عراق در زمینه پژوهشی را گسترش دهیم.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک به بیانات امروز رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و افزود: ایشان تاکید داشته اند که آمریکا به دنبال نفوذ در منطقه و تجزیه عراق و سوریه است و جمهوری اسلامی ایران هم در مقابل اراده و اقدام خصمانه دشمنان می ایستد و از یاران و کشورهای دوست حمایت می کند.
ولایتی اضافه کرد: ما نیز تاکید داریم که جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی سوریه، عراق، لبنان، یمن و همه کشورهایی که با آن ارتباط دارند، دفاع می کند.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هر حرکتی جهت تجزیه کشورها را توطئه علیه امت اسلامی می داند و ارتباط ما با عراق به صورت مقطعی و یا تاکتیکی نیست و ارتباطی استراتژیک می باشد چرا که منافع ما با هم گره خورده است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این دیدار اظهار داشت: اهمیت فراوانی را برای روابط خود با عراق قائل هستیم و آینده روشنی را برای این کشور پیش بینی می کنیم.
ولایتی اظهار داشت: امیدواریم روابط ایران و عراق، ارتباطات مرکزی و پژوهشی را نیز شامل شود و بتوانیم در زمینه تحقیقاتی و علمی با این کشور همکاری و تجربیات لازم را در این خصوص ارایه کنیم.
وی با بیان این که نوری المالکی قبل و بعد از انقلاب به مردم عراق کمک کرده و این مورد قدردانی جهان اسلام و پیروان اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: مردم با فرهنگ عراق شایستگی آن را دارند که کشوری مستقل و آباد داشته باشند و نقش المالکی و همراهان وی در این زمینه غیر قابل انکار است.
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با تاکید بر این که آینده روشنی را برای عراق پیش بینی می کنیم، گفت: آمادگی داریم تا تجربیات خود را در زمینه تحقیقاتی و استراتژیک به صورت همکاری علمی به کشور دوست عراق منتقل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا