مراجعه ايرانيان به پزشك عمومي، كمتر شده است

روند رسيدگي به پرونده‌هاي پزشكي چگونه است؟ دکتر علیرضا زالی با اشاره به اقدامات سازمان نظام‌پزشکی در راستای رسیدگی به پرونده‌های پزشکی گفت: ۱۵۰۰ کارشناس انتظامی در سراسر کشور فعالند که این افراد از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی و کاملا رایگان فعالیت می‌کنند. او در این‌باره افزود: پرونده‌ها از …

روند رسيدگي به پرونده‌هاي پزشكي چگونه است؟
دکتر علیرضا زالی با اشاره به اقدامات سازمان نظام‌پزشکی در راستای رسیدگی به پرونده‌های پزشکی گفت: ۱۵۰۰ کارشناس انتظامی در سراسر کشور فعالند که این افراد از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند و بدون هیچ‌گونه چشمداشت مالی و کاملا رایگان فعالیت می‌کنند. او در این‌باره افزود: پرونده‌ها از سوی این کارشناسان بررسی می‌شود و نظر کارشناسی داده می‌شود. تاکید می‌کنم که احکام توسط پزشکان صادر نمی‌شود بلکه در هیأت‌های بدوی دو نفر شامل قاضی و مدیر کل پزشک قانونی استان و شهرستان یا نماینده تام‌الاختیار آنها، حکم صادر می‌کنند. این افراد از قضات برجسته سیستم قضایی کشور هستند. به گفته زالی اگر شکایت از مسئولان سازمان‌های نظام پزشکی یا نزدیکان آنها باشد، پرونده جهت بررسی به استان‌های همجوار ارجاع داده می‌شود. همچنین در قانون جدید سازمان نظام‌پزشکی، هیأت‌ تجدیدنظر برای استان‌ها تعریف شده است تا به این ترتیب اگر نظر فرد تامین نشد، بتواند درخواست تجدیدنظر کند. او در این‌باره افزود: همچنین در صورتی که مجددا در هیأت تجدیدنظر استان هم نظر فرد تامین نشد، می‌تواند از ماده ۴۰ قانون سازمان نظام‌پزشکی استفاده کند. براساس این قانون رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی می‌تواند از اختیارات خود استفاده کرده و پرونده مربوطه را جهت بررسی به هیأت‌عالی ارسال کند. رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی گفت: زمانی که مسئولیت سازمان نظام‌پزشکی را عهده‌دار شدم با حجم انبوهی از پرونده‌ها مواجه بودیم چرا که حدود ۶ تا ۷ ماه بود که حکم رئیس‌کل سازمان نظام‌پزشکی زده نشده بود. بیشترین تراکم پرونده‌ها را نیز در هیأت عالی داشتیم. به همین جهت برای کاهش اطاله دادرسی هیأت عالی دوم را تشکیل دادیم. همچنین دوستان در حال تعریف هیأت سوم هستند تا به این ترتیب از اطاله دادرسی‌ها جلوگیری شود. در حال حاضر از اطاله دادرسی‌ها رنج می‌بریم به همین جهت به استان‌ها اجازه داده شده که هیأت‌های بدوی را اضافه کنند.
روش ايران براي تعيين تعرفه ويزيت، منسوخ است
زالی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالي درباره رقم ویزیت پزشکان عمومی و اینکه آیا ارقام تعیین شده برای پزشکان عمومی در تعرفه‌های سال ۹۴ موردنظر سازمان نظام‌پزشکی بوده است یا خیر گفت: پاسخم به این سوال منفی است. مدل ایران درباره ویزیت روشی منسوخ‌شده، قدیمی و غیرعلمی است که در هیچ جای دنیا استفاده نمی‌شود. ویزیت در دنیا طبقه‌بندی دارد؛ ساده‌ترین روش ویزیت، ویزیت ۹ گانه است. در دنیا و در کتاب کالیفرنیا قسمت بزرگی برای بخش سرپایی و E&M در نظر گرفته شده است. وقتی که کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات پس از ۲۰ سال در کشور بازنگری شد، باید بخش مربوط به خدمات سرپایی هم مورد بازنگری قرار می‌گرفت. البته بیمه‌ها با این عنوان که زیرساخت‌ها در این زمینه فراهم نیست، این موضوع را تقبل نکردند. باید به سمتی حرکت کنیم که شورای عالی بیمه مجاب شود که در سال ۹۵ این بخش از کتاب را نیز عملیاتی کند. در غیر این صورت به جامعه پزشکی نسخه‌نویس ظلم خواهد شد. البته قول اخلاقی شورای عالی بیمه بر این است که در سال ۹۵ این موضوع نیز انجام شود.
سرانه مراجعه مردم به پزشك عمومي ۵۰درصد كمتر از دنياست
«بار مراجعه ایرانیان به پزشکان‌عمومی به صورت متوسط ۲/۲ در سال است. همچنین سرانه مراجعه مردم به پزشکان عمومی ۵۰ درصد کمتر از دنیاست. البته این امر به دلایل مختلفی نظیر خوددرمانی یا مراجعه به پزشک متخصص است.» زالي اين پاسخ را در پي سوالي داد كه پرسيده بودند ميزان مراجعه به پزشك عمومي با توجه به تخصص‌‌گرايي كم شده است.
بیمه‌های تکمیلی دیون بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی درباره بیمه‌های تکمیلی و قراردادهای آنها با بیمارستان‌های خصوصی نیز گفت: در سال گذشته مشکلاتی در این زمینه وجود داشت البته بیمه های تکمیلی هم استدلال‌های خاص خود را داشتند. در برخی بیمارستان‌های خصوصی تهران و شهرستان‌ها حجم زیادی از پول در گردش بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌های تکمیلی پرداخت نشده است. این در حالی است که در تهران ۸۰ درصد مراجعان بستری بیمه تکمیلی دارند. بیمارستان‌های خصوصی از تاخیرهای ۵  تا ۶ ماهه بیمه‌های تکمیلی در پرداخت‌هایشان گله دارند از طرف دیگر این بیمه‌ها حجم زیادی کسورات را نیز در نظر می‌گیرند. در مجموع پرداخت بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی با چالش جدی روبه‌روست.
او ادامه داد: اوایل تیرماه امسال بود که بیمارستان‌های خصوصی تصمیم گرفتند با بیمه‌های تکمیلی قرار داد نبندند، اما با وساطت سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و شخص وزیر اقتصاد بیمارستان‌ها قراردادهایشان را منعقد کردند. لازم است بیمه‌های تکمیلی به تعهدات خود عمل کنند. چراکه این بار اگر کسورات زده و پول ندهند ما نمی‌توانیم بیمارستان‌ها را مجاب کنیم. دیون بیمارستان‌های خصوصی باید به سرعت از سوی بیمه‌های تکمیلی پرداخت شود.
هیچ پزشکی به دلیل مسائل پزشکی
در حبس نیست
زالی در ادامه درباره قانون مربوط به حبس پزشکان نیز گفت: هیچ پزشکی به دلیل مسائل پزشکی در حبس به سر نمی‌برد. در سال گذشته مجموعا ۱۸ مورد حکم حبس صادر شد که همگی آنها تعلیق‌اند. بخشنامه رئیس قوه قضاییه در فروردین ماه سال گذشته منجر به آن شد که برای این پرونده‌ها حکم صادر نشود. او با اشاره به کمپین اعتراضی پزشکان به حکم حبس در پرونده‌های پزشکی با ۲۲ هزار امضا اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با آیت ا… آملی لاریجانی داشتم این موارد را به اطلاع‌شان رساندم. جهت مبنایی‌تر شدن این مسیر باید قانون مجلس را داشته باشیم. به همین دلیل طرحی را در کمیسیون بهداشت مجلس مطرح و لایحه‌ای به این منظور طراحی شد و رای بالایی را آورد. این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در حال طی تشریفات قانونی است. رئیس مجلس نیز اعلام کرده‌اند که از این لایحه حمایت می‌کنند.
ماليات پزشكان چه مي‌شود؟
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره مالیات جامعه پزشکی و تفاهمنامه‌ای که پیش از این با سازمان امور مالیاتی منعقد می‌شد نیز گفت: در طول ۲۰ سال گذشته تفاهمنامه مالیاتی با سازمان امور مالیاتی منعقد می‌کردیم. مبنای این تفاهمنامه نیز بر اساس ترویج فرهنگ خوداظهاری در جامعه پزشکی بود. در سال ۹۳ بیش از ۹۶ درصد جامعه‌پزشکی از دالان این تفاهمنامه مالیات خود را پرداخت کردند. اما متاسفانه هیأت عمومی دیوان عدالت اداری این تفاهمنامه را باطل کرد. در تلاش هستیم که این تفاهمنامه را مجددا بازگردانیم. زالی در این‌باره افزود: دراین خصوص درخواست جلسه‌ای در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دادیم تا راهکار قانونی برای آن در نظر گرفته شود اما متاسفانه جلسات‌مان به ارائه راهکار قانونی منجر نشد. در مجموع برای ساماندهی منظم مبحث مالیات، پروتکلی نسبی در نظر گرفته شد البته این پروتکل تا ۳۱ خرداد ماه قابل اعمال نبود. به همین منظور جامعه پزشکی را ترغیب کردیم که اظهارنامه خود را پر کنند. در صورتی که این پروتکل قطعی و نهایی شود تا حد بسیار زیادی موثر خواهد بود.
طرح اجباری پزشکان بازنگری شود
زالي در ادامه صحبت‌هایش درباره طرح پزشکان نیز گفت: امسال نیز حدود ۲۲۰۰ متخصص حدود مهرماه به استان‌ها و مناطق محروم اعزام خواهند شد. اکنون اغلب مراکز بهداشتی درمانی اصلی ما از پزشک برخوردارند اما روزی باید طرح اجباری پزشکان برچیده شود. راهکار این موضوع نیز بومی‌گزینی واقعی است. باید روزی این طرح اجباری پزشکان بازنگری شود. او در ادامه درباره مدت زمان ویزیت پزشکان نیز گفت: باز هم تاکید می‌کنم که رویکردمان به ویزیت پزشکان رویکردی کاملا سنتی است. هیچ جای دنیا زمان ویزیت تعریف نمی‌کنند چرا که بیماری‌ها متنوع هستند و زمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. باید در فرمول زمان بندی، کار سنجی هم اضافه شود. در صورتی که این متدولوژی قدیمی ادامه یابد، چالش‌ها نیز تا ابد ادامه خواهد داشت. زالی ادامه داد: البته ویزیت چند بیمار در یک زمان خلاف قانون است و ما هم با آن مخالفیم. در بحث ویزیت کار مشترکی را با شورای عالی بیمه در دست انجام داریم تا استانداردسازی‌ها را انجام دهیم. به این منظور در صحن شورای عالی بیمه پروتکل همه جانبه و جامعی را در نظر خواهیم گرفت. تنها راه ممیزی این موضوع هم پرونده الکترونیک سلامت است. البته در ا ین امر هم باید موارد با حفظ امنیت و رعایت خلوت بیمار صورت گیرد. ما در سازمان نظام پزشکی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت آماده هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا